[Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Hey

Vraag op m'n examen was:

Aan een aluminium koord (lengte onbekend) wordt een massa van 25,0 kg gehangen. Het touw zakt door onder hoeken van 12°.

Wat is de straal van het koord?

Afbeelding

Nu vroeg ik me af hoe je dit moet oplossen?

Ik probeerde met vervorming van het touw:

Delta(l)= (1/E) * (F/A) * l0

Ik berekende voor de nieuwe lengte van het touw: l = l0 / (cos12°), zodat: (1 - 1/(cos12°) ) l0 = (1/E) * (F/A) * l0

Daarin je E invullen en je A vervangen door 2*pi*r². Zo kwam ik alleszins al aan een vgl met de straal erin.

Maar dan geen idee hoe je aan die kracht komt...

Ik heb verder nog zo'n dingen geprobeerd:

De constructie is in evenwicht --> som van alle krachten = 0 en som van alle krachtmomenten = 0

Jammer genoeg kwamen bij mij die twee vergelijkingen ophetzelfde neer dus kon ik er niet echt een kracht uit berekenen:

Afbeelding

F1 = 2Ft,y * Fz --> F1 = 2sin(12°)Ft * Fz

Ik dacht dat F (in de vorige vergelijking van de vervorming) gelijk is aan die twee Ft's opgeteld?

Hoe moet ik nu verder?

Bedankt!

Berichten: 4.246

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Ik neem aan dat ze met 'straal' de lengte van het touwtje bedoelen. De kracht in het touwtje kun je vinden met
\( \sum F_y = 0 \)
en vervolgens kan je je formule
\( \Delta L = \frac{FL}{EA}\)
gebruiken.
\( F_z = mg = 2 F_T \sin(12^o) \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 10

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

dirkwb schreef:Ik neem aan dat ze met 'straal' de lengte van het touwtje bedoelen. De kracht in het touwtje kun je vinden met
\( \sum F_y = 0 \)
en vervolgens kan je je formule
\( \Delta L = \frac{FL}{EA}\)
gebruiken.
\( F_z = mg = 2 F_T \sin(12^o) \)
Hoezo wat dan met die F1 op mijn tekening?

En met straal bedoelen ze wel effectief de straal van het touw. Anders zou er toch lengte staan?

Berichten: 4.246

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Hoezo wat dan met die F1 op mijn tekening?
\(F_1 = F_z\)

En met straal bedoelen ze wel effectief de straal van het touw. Anders zou er toch lengte staan?
Ik heb nog nooit gehoord van een straal van een koord, gaan ze ervanuit dat een cillindrisch touwtje is?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 10

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

dirkwb schreef:
\(F_1 = F_z\)
Ik heb nog nooit gehoord van een straal van een koord, gaan ze ervanuit dat een cillindrisch touwtje is?
F1 = Fz? Dan zou de constructie toch niet in evenwicht zijn? Dan zou alles toch naar beneden vallen onder invloed van die twee componenten van Ft die naar beneden gericht zijn?

En tjah.. Zijn er dan ook vierkante koorden? 8-) Neenee volgens mij bedoelen ze wel de straal van touwtje, ik citeer de prof: 'als er dingen niet gegeven zijn dan moet je die ofwel niet gebruiken ofwel de oefening uitwerken tot een oplossing waarin dat niet-gegeven zit. bvb bij vraagstuk 11, daar is de lengte van het touw niet gegeven, dus je hebt het niet nodig of je werkt het uit tot een oplossing waar je lengte in zit'

Dus lijkt het mij gek dat hij dan de lengte zou vragen in het vraagstuk?

Berichten: 4.246

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

F1 = Fz? Dan zou de constructie toch niet in evenwicht zijn? Dan zou alles toch naar beneden vallen onder invloed van die twee componenten van Ft die naar beneden gericht zijn?
Jawel hoor, maak maar een free body diagram.
En tjah.. Zijn er dan ook vierkante koorden?
Ja, inderdaad 8-) Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet verder bij nadacht.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 10

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Ahja nu zie ik het. Maar als F1 = mg, dan is (sommatieteken)Fy toch niet nul?

Ben ik dan ergens een kracht vergeten ofzo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Vraagstuk ivm krachten en vervorming

Ik kan bovenstaande discussie niet helemaal volgen, maar ik meen hier:
Ik dacht dat F (in de vorige vergelijking van de vervorming) gelijk is aan die twee Ft's opgeteld?
een bron te zien voor een mogelijke fout.

De spankracht in je aluminium koord is gelijk aan één van die Ft's. Omdat in zo'n schetsje de Ft's in tegengestelde richting lijken te trekken wordt deze denkfout vaker gemaakt.

Voor het geval je dat niet ziet, breng in gedachten beide ophangpunten van het koord dicht bijeen. Het gewicht hangt nu op aan twee verticale koorden. De gewichtskracht wordt verdeeld over twee koorden. De spankracht in elk deel van het koord is dus slechts 1 x Ft, ofwel de helft van Fz. Principe van de katrol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer