Springen naar inhoud

[biologie] assimilatie & dissimilatie

• Log in om te kunnen reageren

Teddy

Teddy

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 18:27

Hallo!

Ik had wat kleine dingetjes van assimilatie en dissimilatie die ik niet helemaal begreep. Het zou heel fijn zijn als iemand daarmee zou kunnen helpen! ^_^

1. Er werd gesproken over electronen die naar een dichtere baan om de atoomkern 'terugvielen' danwel in een verdere baan ervanaf gingen. Wat wordt hiermee bedoelt en hoe heeft dat invloed op de energie die vrijkomt/het kost.

2. Ik snap een paar dingetjes van de citroenzuurcyclus niet. Na de decarboxylering en het toevoegen van co-enzym A ontstaat acetyl co-enzym A, zover was ik. Dan komt het in de citroenzuurcyclus terecht, komt er een hoop CO2 vrij en NADH en FADH2. Dan krijg je uiteindelijk oxaal-azijnzuur. Wat gebeurt hiermee? Wordt die weer samengevoegd met een acetyl co-enzym A-molecuul waarna er weer een cyclus start? Ik zie namelijk niets over oxaal-azijnzuur bij de oxidatieve fosforylering.

3. Er werd verteld over fotosysteem I en II. Mijn docente zei, dat fotosysteem II eerst plaatsvindt, maar in het boek staat daar niets over. Moeten de twee fotosystemen altijd na elkaar plaatsvinden, en zo ja, in welke volgorde? Of is er bij ťťn fotosysteem al genoeg ATP gesyntheseerd?

Nou ja, dat waren mijn vraagjes. Het is een beetje lang geworden, maar ik hoop dat iemand voor mij het antwoord heeft.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrBob

DrBob

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 18:42

"Citroenzuurcyclus" geeft 4810 resultaten in google, "Krebs cycle" ongeveer 450000. Ik ben zeker dat het goede antwoord er tussen staat, evenals in zo ongeveer elke biochemische tekstboek.
Wie zoekt die vindt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2009 - 20:18

1. Er werd gesproken over electronen die naar een dichtere baan om de atoomkern 'terugvielen' danwel in een verdere baan ervanaf gingen. Wat wordt hiermee bedoelt en hoe heeft dat invloed op de energie die vrijkomt/het kost.

Een elektron van de kern vandaan trekken kost energie. Een atoom dat een foton invangt absorbeert die energie bijvoorbeeld doordat een elektron in een hogere baan terechtkomt. Het atoom verkeert dan in "aangeslagen" toestand. Dat elektron zal vroeger of later weer terugvallen naar zijn oorspronkelijke baan. De energie komt hierbij, in ťťn of andere vorm, weer vrij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Teddy

Teddy

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 09:26

@Jan van de Velde
Ah, I see. Dank je!

@DrBob
Mja, een google check is inderdaad wel een goed idee. ^^

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2009 - 20:41

Volgens mij staat heel die reut ook uitgebreid in BINAS
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures