Springen naar inhoud

[biologie] bloedtransfusies / kunstbloed

• Log in om te kunnen reageren

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 10:49

Hoi,
Wij moeten een artikel schrijven over het geven van bloed.
Alleen lopen we tegen een aantal vraagjes aan:

1. Wat is het verband tussen beenmerg en thymus?
2. Wat is een situatie (ziekte) waarbij de afbraak van rode bloedcellen groter is dan de aanmaak?
3. Wat is een situatie waarbij je te weinig witte bloedcellen hebt?
4. Wordt er bij een bloedtransfusie alleen het bloedvloeistof gegeven, of worden de bloedcellen ook gebruikt?
5. Wat gebeurt er op celniveau als bloed van verschillende bloedgroepen die niet samen kunnen, samenkomt?
6. Moet kunstbloed ALTIJD worden afgekoeld, of?
7. Wordt kunstbloed niet aangevallen door je eigen afweersysteem?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2009 - 11:07

Dag Nectar, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE 8-)
Plaats je vraag, maar laat aub ook zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt.
Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 11:38

Allereerst, je moet leren googlen, want de antwoorden op je vragen zijn erg gemakkelijk op te zoeken.

[quote name='Nectar' post='488747' date='28 January 2009, 10:49']1. Wat is het verband tussen beenmerg en thymus?[/quote]

Bericht bekijken
2. Wat is een situatie (ziekte) waarbij de afbraak van rode bloedcellen groter is dan de aanmaak?[/quote]

Bericht bekijken
3. Wat is een situatie waarbij je te weinig witte bloedcellen hebt?[/quote]

Bericht bekijken
4. Wordt er bij een bloedtransfusie alleen het bloedvloeistof gegeven, of worden de bloedcellen ook gebruikt?[/quote]

Bericht bekijken
5. Wat gebeurt er op celniveau als bloed van verschillende bloedgroepen die niet samen kunnen, samenkomt?[/quote]

Bericht bekijken
6. Moet kunstbloed ALTIJD worden afgekoeld, of?
7. Wordt kunstbloed niet aangevallen door je eigen afweersysteem?[/quote]

Misschien vind je hier wat meer informatie: http://en.wikipedia....ood_substitutes. Als kunstbloed geen receptoren bevat waaraan bijvoorbeeld antilichamen kunnen binden, zal er geen immuunreactie optreden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 14:25

Allereerst, je moet leren googlen, want de antwoorden op je vragen zijn erg gemakkelijk op te zoeken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thymus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anemie

http://nl.wikipedia....wiki/Leukopenie

http://nl.wikipedia....ki/Bloeddonatie

http://nl.wikipedia....Bloedtransfusie

Misschien vind je hier wat meer informatie: http://en.wikipedia....ood_substitutes. Als kunstbloed geen receptoren bevat waaraan bijvoorbeeld antilichamen kunnen binden, zal er geen immuunreactie optreden.

Dankje voor de reactie.
Maar zou iemand mij ook de antwoorden willen geven zonder links?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 14:37

Dankje voor de reactie.

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Plaats je vraag, maar laat aub ook zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt.
Punt één hebben we een hekel aan luie mensen

http://www.wetenscha...?showtopic=8550

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2009 - 14:38

Dankje voor de reactie.

Heb je de post van Mrtn gelezen?

Dag Nectar, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE 8-)
Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

"Meep meep meep." Beaker

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 15:54

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Punt één hebben we een hekel aan luie mensen

http://www.wetenscha...?showtopic=8550

Lui?
Op basis waarvan concludeer je dat?
Deze vragen zijn slechts een klein deel van het geheel.
Zoals ik al vermeld had schrijven wij een artikel die dus geheel af is, maar alleen op een paar punten aangepast moeten worden.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 15:56

Lui?
Op basis waarvan concludeer je dat?

Op basis van het niet willen lezen van een aantal wikipedia artikelen. Het kostte mij 5 minuten om je vragen te beantwoorden m.b.v. wikipedia.

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 16:00

Op basis van het niet willen lezen van een aantal wikipedia artikelen. Het kostte mij 5 minuten om je vragen te beantwoorden m.b.v. wikipedia.

Misschien is het wel zo dat wij geen gebruik mogen maken van zo'n simpele bron als wikipedia.
Maar anyway, alsnog bedankt voor de reacties 8-)
Dat waren trouwens geen antwoorden op mijn vragen, maar slechts een aantal links.

Veranderd door Nectar, 28 januari 2009 - 16:01

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 16:04

Misschien is het wel zo dat wij geen gebruik mogen maken van zo'n simpele bron als wikipedia.

Onderaan de pagina's staat altijd een lijst met referenties die je kunt raadplegen mocht je de inhoud niet vertrouwen.

Dat waren trouwens geen antwoorden op mijn vragen, maar slechts een aantal links.

Nogmaals, omdat het WFS geen huiswerkmachine is waarbij iedereen kwakkeloos antwoorden gaat geven. Het wordt op prijs gesteld als de vraagsteller ook meedenkt. Maar nu weer ontopic?

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 17:01

Onderaan de pagina's staat altijd een lijst met referenties die je kunt raadplegen mocht je de inhoud niet vertrouwen.

Nogmaals, omdat het WFS geen huiswerkmachine is waarbij iedereen kwakkeloos antwoorden gaat geven. Het wordt op prijs gesteld als de vraagsteller ook meedenkt. Maar nu weer ontopic?

Maar bevat kunstbloed receptoren?
Of wil je hier ook geen antwoord op geven?

Veranderd door Nectar, 28 januari 2009 - 17:04

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 20:06

Wat versta je onder kunstbloed? Welk kunstbloed bedoel je?

DrBob

DrBob

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 20:36

Maar je mag wel gebruik maken van simpele mensen op een forum...
De wetenschappelijke waarde van de (Engelse) wikipedia is goed: betrouwbare bron. Ik denk dat je met "simpel" gemakkelijk toegankelijk bedoelt. En als het de bedoeling is van je leraar dat je een bibliotheek eens van binnen bekijkt, dan moet je dat vooral ook eens doen.
Ik wil alvast een tipje van de sluier lichten door te zeggen dat "kunst-" niet gelijk is aan "donor-".

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 20:56

[quote name='Gesp' post='488877' date='28 January 2009, 20:06']Wat versta je onder kunstbloed? Welk kunstbloed bedoel je?[/quote]

Ik neem aan dat TS het volgende bedoelt: Bericht bekijken
Maar bevat kunstbloed receptoren?
Of wil je hier ook geen antwoord op geven?[/quote]

Dat lijkt me niet, aangezien het grootste bestanddeel een fluorocarbon is. Het immuunsysteem kan alleen (delen van) eiwitten, vetten en koolhydraten herkennen. Receptoren zijn bijvoorbeeld ook eiwitten. Op normale erythrocyten zitten allerlei membraaneiwitten (AB0-antigenen, Rhesus-antigenen) die herkend worden door het immuunsysteem, terwijl kunstbloed deze niet heeft.

Van Wiki:
[quote]Great benefit could be derived from the rapid treatment of patients in trauma situations. Because these blood substitutes do not contain any of the antigens that determine blood type, they can be used across all types without immunologic reactions.[/quote]

Maar dit betreft dus de op perfluorocarbon gebaseerde vloeistof. Ik zag ook dat er op hemoglobine gebaseerde bloedvervangende zuurstofdragers zijn.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 21:05

Zijn er al op perfluorocarbon gebaseerde kunstbloed-middelen in Nederland gerregistreerd? Ik kan het zo niet vinden in het farmacotherapeutisch kompas (www.fk.cvz.nl) of bij de registratie-authoriteit (www.cbg-meb.nl).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures