[scheikunde] heterogene ionisatie evenwichten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] heterogene ionisatie evenwichten

Hey

Ik ben oefeningen aan het maken over heterogene ionisatie evenwichten en ik heb 2 oefeningen waar ik niet echt aan uit kan. Zou iemand mij misschien kunnen helpen?

1. De waarde van het oplosbaarheidsproduct Ks neemt in de regel toe met stijgende temperatuur. Leid hieruit af of een neerslagreactie endo- of exotherm verloopt.

2. Hoe zullen volgende stoffen (K2S, HCl, HNO3, NH3) het oplossingsvermogen van Ag2S beïnvloeden?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] heterogene ionisatie evenwichten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] heterogene ionisatie evenwichten

1. De waarde van het oplosbaarheidsproduct Ks neemt in de regel toe met stijgende temperatuur. Leid hieruit af of een neerslagreactie endo- of exotherm verloopt.
Denk eens aan het Principe van Le Chatelier
2. Hoe zullen volgende stoffen (K2S, HCl, HNO3, NH3) het oplossingsvermogen van Ag2S beïnvloeden?
Je kent de formule van het oplosbaarheidsprodukt? Dus je snapt dat verandering van één van de relevante ionenconcentraties invloed heeft.

Dit kan door de concentratie van één of beide relevante ionen te beinvloeden door één of beide relevante ionen toe te voegen danwel door ze weg te nemen door ze te vangen in een ander neerslag of in een complex.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer