Springen naar inhoud

[natuurkunde] valversnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

konijn

    konijn


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 18:47

ik heb een vraag.
Hoe kan het dat je na het doen van een proef verschillende valversnellingen krijgt. Wij gebruikten een katrol met een touwtje, aan dit touwtje hingen 2 bijna gelijke gewichten. Met de computer kon je uitrekenen wat de valversnelling was maar dit was voor allen kleiner dan 9,81. Het kleinste gewicht lag er het verst naast daarna het zwaarste gewicht en het middelste gewicht lag er het dichts bij. Hoe kan dit?
hartelijk bedankt alvast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Revelation

    Revelation


  • >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:40

Ik heb nog wat vragen vooraf :shock::

Zijn er externe factoren waar je rekening mee moet houden?
Hoe berekent de computer het?
Hoe lang is de afstand waar je over meet?
ďQuotation is a serviceable substitute for wit.Ē - Oscar Wilde

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:42

Kun je precies beschrijven hoe je opstelling in elkaar steekt (of probeer een tekening te maken). Ik snap niet hoe de gewichten aan elkaar gekoppeld zijn en hoe de zwaartekracht wordt berekend.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:48

De val versnelling 9,81 geld alleen voor vallende voorwerpen in vacuŁm.
en ik neem aan dat daar de proef niet in is gedaan.

Verder komt het dat de "bijna gelijke gewichten"(de massa maakt voor de val versnelling niet uit) niet gelijk op de grond dutsen doordat de een een groter oppervlakte heeft en/of andere stroomlijn.

ga zelf ook maar na waarom een veer en een baksteen als je ze laat vallen niet het zelfde valversnelling hebben, en dat licht niet aan het gewicht. ik denk dat het antwoord op die vraag ook het antwoord is op jullie vraag.

#5

konijn

    konijn


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 21:34

het gaat om een proef van Atwood. Je gebruikt een katrol. Daar doe je 2 gewichtjes aan die hangen aan een touwtje en de een is zwaarder dan de andere. De computer meet over enkel seconden de valversnelling en deze verschilt dus. De eerste lichte gewichtjes waren van hout, de tweede van ijzer en de zwaarste van koper. Nog snap ik niet waarom er verschil in de uitkomsten van de valversnelling zit.

#6

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 22:01

1) fouten in meting / simulatie
2) het katrol moet ook versneld worden
3) wrijving
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#7

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 22:20

google hielp me aan deze tekst . (Vragen naar "atwood proef")
Het onderlijnen heb ik gedaan. Deze uitleg bevestigt wat ik zopas ook op het forum als verklaring heb gezien. Hoe kleiner de gewichten of hun verschil hoe groter de relatieve invloed is vd storende faktoren en dus vd fout.

The PASCO Pulley Atwoodís Machine is based on a device created by the Reverend George Atwood in 1784 to help demonstrate the mysteries of acceleration and force. In an ideal Atwoodís Machine, two unequal masses are attached to a flexible, massless string which passes over a frictionless,massless pulley. The unequal gravitational forces acting on the two masses provide a constant force that accelerates both masses. The heavier mass is accelerated downward and the lighter mass is accelerated upward.
A real Atwoodís Machine is not as simple as its ideal counterpart. The string is not massless and the pulley is not frictionless. The rotational inertia of the pulley also reducesthe simplicity of the ideal Atwoodís Machine.
By using two low friction pulleys at each end of a connecting rod, the effects of friction and rotational inertia are effectively reduced to a minimum.

#8

xplorer

    xplorer


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:03

Bart gaf eigenlijk een aantal belangrijke redenen al. Vergeet niet dat je een experiment doet en dus met meetfouten te maken hebt. Bovendien veroorzaken omgevingsfactoren allerlei kleine afwijkingen van je theoretisch model, omdat dit altijd van een aantal vereenvoudigingen uitgaat.
Hier is belangrijk:
Door luchtwrijving zal een vallend object een iets kleinere versnelling hebben dan g. De luchtwrijving en dus de versnelling zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de vorm, de textuur, het oppervlak en de massa van het vallende object. Denk maar aan een veer en een loden kogel, de laatste zal in lucht sneller vallen.
Verder moet inderdaad de katrol versneld worden, hier treedt een energieverlies bij op, waardoor minder kinetische energie wordt gegenereerd.

#9

NAS

    NAS


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2006 - 14:14

heey,

Ik heb de proef van Atwood uitgevoerd, maar de zwaarteconstante komt bij mij veeeeel te hoog te liggen. Ik krijg waarden van 10, 11, 12 en 13 N/kg, Weet iemand hoe dit komt?

#10

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2006 - 18:50

Lees dit topic eens door.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures