[natuurkunde] valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[natuurkunde] valversnelling

ik heb een vraag.

Hoe kan het dat je na het doen van een proef verschillende valversnellingen krijgt. Wij gebruikten een katrol met een touwtje, aan dit touwtje hingen 2 bijna gelijke gewichten. Met de computer kon je uitrekenen wat de valversnelling was maar dit was voor allen kleiner dan 9,81. Het kleinste gewicht lag er het verst naast daarna het zwaarste gewicht en het middelste gewicht lag er het dichts bij. Hoe kan dit?

hartelijk bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [natuurkunde] valversnelling

Ik heb nog wat vragen vooraf :shock: :

Zijn er externe factoren waar je rekening mee moet houden?

Hoe berekent de computer het?

Hoe lang is de afstand waar je over meet?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] valversnelling

Kun je precies beschrijven hoe je opstelling in elkaar steekt (of probeer een tekening te maken). Ik snap niet hoe de gewichten aan elkaar gekoppeld zijn en hoe de zwaartekracht wordt berekend.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] valversnelling

De val versnelling 9,81 geld alleen voor vallende voorwerpen in vacuüm.

en ik neem aan dat daar de proef niet in is gedaan.

Verder komt het dat de "bijna gelijke gewichten"(de massa maakt voor de val versnelling niet uit) niet gelijk op de grond dutsen doordat de een een groter oppervlakte heeft en/of andere stroomlijn.

ga zelf ook maar na waarom een veer en een baksteen als je ze laat vallen niet het zelfde valversnelling hebben, en dat licht niet aan het gewicht. ik denk dat het antwoord op die vraag ook het antwoord is op jullie vraag.

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] valversnelling

het gaat om een proef van Atwood. Je gebruikt een katrol. Daar doe je 2 gewichtjes aan die hangen aan een touwtje en de een is zwaarder dan de andere. De computer meet over enkel seconden de valversnelling en deze verschilt dus. De eerste lichte gewichtjes waren van hout, de tweede van ijzer en de zwaarste van koper. Nog snap ik niet waarom er verschil in de uitkomsten van de valversnelling zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] valversnelling

1) fouten in meting / simulatie

2) het katrol moet ook versneld worden

3) wrijving
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] valversnelling

google hielp me aan deze tekst . (Vragen naar "atwood proef")

Het onderlijnen heb ik gedaan. Deze uitleg bevestigt wat ik zopas ook op het forum als verklaring heb gezien. Hoe kleiner de gewichten of hun verschil hoe groter de relatieve invloed is vd storende faktoren en dus vd fout.

The PASCO Pulley Atwood’s Machine is based on a device created by the Reverend George Atwood in 1784 to help demonstrate the mysteries of acceleration and force. In an ideal Atwood’s Machine, two unequal masses are attached to a flexible, massless string which passes over a frictionless,massless pulley. The unequal gravitational forces acting on the two masses provide a constant force that accelerates both masses. The heavier mass is accelerated downward and the lighter mass is accelerated upward.

A real Atwood’s Machine is not as simple as its ideal counterpart. The string is not massless and the pulley is not frictionless. The rotational inertia of the pulley also reducesthe simplicity of the ideal Atwood’s Machine.

By using two low friction pulleys at each end of a connecting rod, the effects of friction and rotational inertia are effectively reduced to a minimum.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] valversnelling

Bart gaf eigenlijk een aantal belangrijke redenen al. Vergeet niet dat je een experiment doet en dus met meetfouten te maken hebt. Bovendien veroorzaken omgevingsfactoren allerlei kleine afwijkingen van je theoretisch model, omdat dit altijd van een aantal vereenvoudigingen uitgaat.

Hier is belangrijk:

Door luchtwrijving zal een vallend object een iets kleinere versnelling hebben dan g. De luchtwrijving en dus de versnelling zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de vorm, de textuur, het oppervlak en de massa van het vallende object. Denk maar aan een veer en een loden kogel, de laatste zal in lucht sneller vallen.

Verder moet inderdaad de katrol versneld worden, hier treedt een energieverlies bij op, waardoor minder kinetische energie wordt gegenereerd.

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] valversnelling

heey,

Ik heb de proef van Atwood uitgevoerd, maar de zwaarteconstante komt bij mij veeeeel te hoog te liggen. Ik krijg waarden van 10, 11, 12 en 13 N/kg, Weet iemand hoe dit komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] valversnelling

Lees dit topic eens door.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer