[fysica] project: tijdreizen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[fysica] project: tijdreizen

Hallo mensen,

Wij zijn Franka en Carmen,

we hebben op school een project gekregen bij algemene natuurwetenschappen. Dit project gaat over tijdreizen en de moeilijkheid hiervan i.v.m. tijddilatatie. We zitten op het moment op 5 tweetalig VWO.

De eerste stap is bruikbare informatie vinden, oftewel goede en betrouwbare bronnen. We vonden dit forum, en vonden het niveau erg hoog liggen, en nemen aan dat veel mensen hier veel verstand hebben van ons onderwerp. Daarom vragen we jullie of jullie kunnen helpen met het vinden van bruikbare bronnen, of als jullie zelf er verstand van hebben kunnen jullie ons zelf helpen.

We hebben al een beetje rond gekeken op het fourm, en 'tijdreizen' ingetypt bij de zoekfunctie, we vonden nogal wat reacties over dit onderwerp maar niks duidelijks en concreets.

Er wordt gediscusieerd over het feit dat tijreizen mogelijk is ja of nee. Vaak zijn de er dan de reacties van 'als tijdreizen mogelijk is, waarom heeft niemand ons dan bezocht van de toekomst'. Dit is een fataal punt, maar veel ontkennen dit, en vinden dat tijdreizen wel mogelijk is, ze gebruiken hierbij de theorie van einstein. We hebben naar deze theorie gekeken, maar hebben nogal moeite om deze volledig te begrijpen.

Alvast bedankt

Franka en Carmen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] project: tijdreizen

Met de huidige kennis en technieken is er maar één manier om door de tijd te komen:

de normale gang van zaken, leven, van je geboorte via hopenlijk levensvreugde naar je eindje.

Helaas, geen hocus pocus.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [fysica] project: tijdreizen

Tijdsdilatatie is onderdeel van ons dagelijkse leven, als is het maar op verwaarloosbare schaal. Ik zou zeggen dat je beste hulp google is. Zo zul je veel verschillende websites vinden die het wat populair-wetenschappelijk omschrijven, en niet te diep gaan, en dat vind ik ook gepaster op 5 VWO niveau.

Ook hebben wij hier op het forum een minicursus betreffende het onderwerp.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] project: tijdreizen

Er kan natuurlijk zeer veel worden teruggevonden hierover. Ik denk dat dit artikel een goede poging doet om de wetenschap die er bij komt kijken uit te leggen 'for advanced dummies'. Ik vermoed dat je sowieso enkele aspecten niet zal begrijpen, maar op zijn minst zullen sommige dingen duidelijk worden. Zoals dat tijddilatatie er in feite niets mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [fysica] project: tijdreizen

Als je kijkt naar de formule voor tijddilatie als je snel beweegt (speciale rel. theorie), zie je dat je dat er onder de wortel een speciale situatie is:

er staat 1 - v^2/c^2. Voor deeltjes met massa geldt dat v nooit c kan zijn, dus v²/c² is dus altijd kleiner dan 1. Daaruit volgt dat de wortel altijd meer dan 0 is en nooit gelijk aan 0. De tijd kan dus niet stilstaan voor jou. Over tijdreizen kun je niet meer zeggen eigenlijk.

Misschien is het ook leuk om iets over de tweede wet van de thermodynamica erbij te zetten. Die zegt simpel uitgedrukt dat het universum altijd van orde naar wanorde gaat. Stel je gooit een kopje koffie op de grond kapot, dan ga je van orde naar wanorde. Als je kan tijdreizen zou dit proces zich omgedraaid afspelen en zou het universum aan orde winnen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] project: tijdreizen

Wellicht kun je in je project tijdtranlaties en tijdomkeer betrekken in het kader van experimenten in het algemeen.

Dat heeft onder andere samenhang met bepaalde behoudswetten.

(De beweging van planeten bijvoorbeeld zou er 'normaal' uitzien bij translatie en omkering van tijd; een banaan eten is niet omkeerbaar in de tijd.)

Tijdrotatie bestaat niet, omdat tijd ééndimensionaal is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] project: tijdreizen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [fysica] project: tijdreizen

Ik heb de minicursus 'ruimte-tijd' goed doorgelezen, en het is me inderdaad wel een stukje duidelijker geworden.

Maar ik weet niet of ik het goed begrijp, maar tijdsdilatatie bestaat vooraal uit formules die de tijd beschrijven.

bedankt voor de snelle reacties, we zijn nu op zoek naar bruikbare informatie met behulp van dit forum en google.

Reageer