L-profiel - berekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

L-profiel - berekening

hallo,

Ik heb een vraagstuk over een stalen constructie zoals hieronder in de afbeelding weergegeven waar ik niet uit kom.

Het gaat hierbij om een profiel waarbij je een stalen onderplaat hebt 100 mm breed x 600 mm lang x 10 mm dik. Hierop is een staalplaat rechtop gelast die 8 mm dik is, 100 mm breed en 1100 mm lang. Dat is ook op de afbeelding terug te zien (bovenaanzicht)

Ik kan er vanuit gaan dat dit samen 1 star geheel vormt. de lasnaden zullen niet breken, wat er ook gebeurd.

Nu gaat het om de volgende situatie:

De onderplaat van dit profiel wordt aan het uiteinde verzwaard met een blok van 21 kg. Dit blok is volledig gefixeerd aan de onderplaat.

Vervolgens wordt er een kogel tegen het profiel aangeslingerd met een gewicht van 100 kg. De beginpositie van deze kogel is 37 graden, zoals ook op de afbeelding is weergegeven. Dit is de positie waarin de kogel wordt losgelaten.

Nu is mijn vraag, Blijft het profiel staan op de grond, of gaat deze kantelen. En zoja, Hoe groot moet het gewicht blok worden, wil de constructie niet gaan kantelen.

Afbeelding

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L-profiel - berekening

Dit onderwerp past beter in Constructie- en sterkteleer en is derhalve verplaatst
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer