[natuurkunde] f = m * a : luchtkussenbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] f = m * a : luchtkussenbaan

Hallo allemaal,

Ik had een klein vraagje over de luchtkussenbaan voor het bewijs van f = m * a, we zitten namelijk vast. Eerst hebben we de tijd gemeten tussen 2 meetcellen, waarvan we de afstand wisten en hierdoor kunnen we a bepalen. Maar nu is er nog een manier en die gaat als volgt:

Afbeelding

We laten het plaatje op het karretje door de meetcel gaan, en deze meet van het open stukje de tijd ( dit stukje is 1,5 cm groot ). Hieruit moeten we de relatie tussen s en v bepalen.

Nu hebben we 2 vragen: 1) Hoe kunnen we v meten, want hier hebben we geen apparatuur voor ?

En belangrijker nog: 2) Waar moeten we de meetcel nu zetten ? We dachten al aan:

- Helemaal aan het begin zoals bij de 1e proef, vanaf het punt waar s,v en a 0 zijn.

- Op een willekeurige plek in het midden, hier dachten we eigenlijk al aan, maar hoe kom je dan je a en v ?

- En als laatste had onze practicumcoordinator het al over hem na het punt te zetten wanneer de gewichtjes de grond raken, want dan zal het karretje met constante snelheid voortbewegen en is de snelheid dus makkelijk(er) te berekenen. Maar ik vroeg me al af, als er toch een constante snelheid is, dan is er toch geen a ?? Als dit de goede manier is, waar moet ik de meetcel dan precies zetten ? Net na het punt waar de gewichtjes de grond raken, net ervoor of willekeurig erna ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] f = m * a : luchtkussenbaan

Robskeh schreef:We laten het plaatje op het karretje door de meetcel gaan ...

1) Hoe kunnen we v meten, want hier hebben we geen apparatuur voor ?

2) Waar moeten we de meetcel nu zetten ?
door de lichtstraal!?

1) v meet je niet maar bereken je met afstand/ tijdsduur.

2) Een zo klein mogelijk tijdsinterval aan het eind van de baan geeft (vrijwel) de eindsnelheid.

Met dit soort metingen heb je nooit de snelheid op een tijdstip.

Reageer