Werk-zoekende

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 14

Werk-zoekende

Ik zou heel graag wat willen werken en heb al 10tallen sollicitatie mailtjes verstuurt maar nog geen enkele beet. Wie weet het ideale baantje voor een student?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Werk-zoekende

Je kan eens kijken op bepaalde 'studentenwerk sites', zoals:

www.studentenwerk.nl of www.studentenvacature.nl

Dit heb je mogelijk al gedaan, maar toch.

Ik weet niet of je je rijbewijs hebt, maar veel studenten doen als bijbaan werk als 'hiker' of privéchauffeur. Sterker nog, bedrijven die dit soort diensten aanbieden willen juist studenten hebben aangezien die een OV hebben.

Verder werken veel studenten in de horeca of doen ze straatverkoop, zoals het verkopen van abonnementen (van kranten bijvoorbeeld) op straat.

Al met al ligt het er natuurlijk aan wat voor persoon je bent, daarom is het moeilijk om je goed te adviseren.

En als laatste, als je zegt dat je veel sollicitatiebrieven hebt gestuurd en steeds nul op je rekest krijgt zou het misschien aan je sollicitatiebrieven kunnen liggen. Maar dat weet ik natuurlijk niet. Een goede site om te kijken hoe je dergelijke brieven schrijft is de volgende: www.carrieretijger.nl

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Werk-zoekende

Soliciteren door een mailtje te sturen werkt zowiezo minder goed. Je kunt misschien ook eens bij een uitzendbureau proberen. Via je universiteit vind je misschien werk, hou de kranten in de gaten, of vraag aan vrienden die al ergens werken of er misschien nog iets vrij is.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Werk-zoekende

Soliciteren door een mailtje te sturen werkt zowiezo minder goed.


Daar ben ik het totaal niet mee eens. Bijna alle bedrijven gebruiken tegenwoordig de e-mail om sollicitaties te ontvangen. Vaak staan er ook online 'invul-velden' met de mogelijkheid om je CV of sollicitatiebrief te uploaden. Als die informatie hen bevalt word je doorgaans uitgenodigd voor een eerste gesprek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Werk-zoekende

Ik moet inderdaad instemmen met theLaw.

Echter worden mailtjes gauw over het hoofd gekeken, een goede methode (maar wel vermoeiend) is de telefoon in te kruipen en personeelszaken van bedrijven te bellen met een opening, en niet ophangen voordat je een afspraak hebt gemaakt voor een gesprek.

Banen websites zoals mosterboard werken ook, maar als je nog niet eerder een baan hebt gehad, en je weet niet precies wat je wilt, ga je naar een uitzendbureau

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Werk-zoekende

Bij het versturen van een (open) sollicitatie via e-mail lijken 2 zaken mij belangrijk:
  • je verzoek moet op de juiste plek terecht komen

    Op de website kan je vaak het e-mailadres vinden van de personeelsafdeling. Zo niet, bel dan even op om het te achterhalen
  • je e-mail moet goed zijn opgesteld

    Dus niet een "Hallo, ik zoek een leuke baan die aardig betaalt. Ik ben van veel markten thuis. Hebben jullie misschien nog iets voor mij?", maar een serieuze sollicitatiebrief met C.V. als bijlage.
Verder zijn uitzendbureaus natuurlijk ook vaak interessant. Een enorme vetpot is het niet, maar het is een aardige manier om wat te verdienen, en er zo al doende achter te komen waar je goed in bent. Een uitzendbureau biedt immers niet alleen flexibiliteit voor de werkgever, maar ook voor de werknemer. Bevalt je baantje je (echt) niet, dan kan je vragen om iets anders. Ondertussen bouw je wel ervaring op, die je later kunt gebruiken om ergens direct te solliciteren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Werk-zoekende

Ok, als een bedrijf een online solicitatie formulier heeft opgesteld dan werkt dit inderdaad net zogoed. Maar de meeste kleinere bedrijven hebben dit niet.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Werk-zoekende

Als student hoef je eigenlijk nooit lang naar een baan te zoeken is mijn ervaring (en van mijn omgeving). Vaak is er wel een één of ander distributiecentrum op fietsafstand (Supermarkten, detailhandel, postorderbedrijven, etc) waar je als orderpicker zo aan de slag kunt mits >18 jaar en enigszins van aanpakken wetende. Horecabaantjes zijn ook populair, gewoon eens door de stad heen lopen en kijken waar ze mensen zoeken. En anders in een bouwmarkt, daar zoeken ze ook vaak mensen. En anders kan een uitzendbureau inderdaad veel voor je betekeken. Je bent even een middagje bezig om de uitzendbureaus in je omgeving af te gaan, maar dat levert bijna gegarandeerd resultaat op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Werk-zoekende

Horecabaantjes zijn ook populair, gewoon eens door de stad heen lopen en kijken waar ze mensen zoeken.


Ik zou gewoon even binnenlopen: "Hebben jullie nog personeel nodig?"

Mijn ervaring is dat je dan gauw antwoord krijgt en nog eens relatief vlug een 'ja' hoort ook...
dus.

Berichten: 7

Re: Werk-zoekende

eey,

Mijn ervaring is ook dat je snel aan een baan kan komen als student,

En dat hij vaak nog goed verdient!.

in de grote steden is het veel makelijker, dan in een dorpje.

ik heb zelf slechte ervaringen met studentenwerk.nl.

Die zou ik je ook niet aanraden.

Maar waar woon je??

Ze zoeken bij ons in de slagerij nog mensen ;) ...

groetjes Shiva

Reageer