Springen naar inhoud

Pi berekenen door pijltjes te gooien


  • Log in om te kunnen reageren

#1

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:37

Als je een cirkel neemt met daarin een ingeschreven vierkant en je gooit daar een pijltje naar, dan heeft dat precies 0.5 :shock: -1 kans om in het oppervlak in de cirkel te gooien. ALs je dus maar genoeg pijltjes gooit, en je deelt het aantal op het oppervlakte door het aantal pijltjes en vermenigvuldigt dit met twee en telt hier 2 bij op, dan zou je normaal pi moten krijgen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:39

Misschien in theorie, maar ik vrees dat het in de praktijk aardig zal tegenvallen - toch zeker als je pi redelijk accuraat wil :shock:

#3

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 19:43

Ik denk dat om aan 3.14 je al duizenden pijltjes moet gooien. Na tien pijltjes zal je er niet dichter bij zitten dan 3.

#4

Friendly Ghost

    Friendly Ghost


  • >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 20:16

Ik denk dat je ook nog tegen wat psychologische problemen oploopt. Je moet er namelijk ook voor zorgen dat je niet gaat mikken met het gooien en tegelijk random blijft gooien.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

#5

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 16:57

Maar klopt mijn methode wel?

#6

Andy

    Andy


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 19:38

uit opgave informatica

Men kan een benadring van π berekenen aan de hand van het volgende algoritme :


beschouw een vierkant met een zijde van lengte 1,
beschouw de ingeschreven cirkel
plaats een raster over het vierkant
tel het aantal middelpunten van de rastercellen die binnen de cirkel liggen3

Hoe fijner het raster hoe nauwkeuriger de benadering van π . Schrijf een programma dat, gegeven het
aantal vierkantjes waarin het grote vierkant moet opgedeeld worden, een benadering voor π berekent.

dusja, gewoon met de formule voor oppervlakte verderwerken

voor de geintereseerden:
import java.io.*;
public class BenaderingVanPi {

  public static void main (String args[])
  throws IOException {

  InputStreamReader isr = new InputStreamReader (System.in);
  BufferedReader in = new BufferedReader (isr);

  System.out.print("Geef het aantal delen: ");
  int n=Integer.parseInt(in.readLine());
  

  int aantalIn=0;
  int aantalUit=0;
  int aantalOp=0;
  int totaleLengte=1;
  double lengteEenPartitie=1.0/n;
  double begincoordinaatX=1.0/(2*n);
  double begincoordinaatY=1.0/(2*n);
  
  for(double xx=begincoordinaatX;xx<1;xx+=lengteEenPartitie) {
 	 for(double yy=begincoordinaatY;yy<1;yy+=lengteEenPartitie) {
    double doorslag = Math.pow((xx-0.5),2)+Math.pow((yy-0.5),2)-0.25;
 	 
    if (doorslag <0)
   	 {aantalIn++;}
    else if (doorslag ==0)
   	 {aantalOp++;}
   	 
   	 else {aantalUit++;}
 	 }
  }

  System.out.println(""+aantalIn);
  System.out.println(""+aantalUit);
  System.out.println(""+aantalOp);
  System.out.println(""+(aantalIn+aantalUit+aantalOp));    

  double benaderingPi=(double) aantalIn/((aantalIn+aantalUit+aantalOp)*Math.pow(0.5,2));
  System.out.println("De benadering van pi is: "+benaderingPi);
	}
}

mvg
Andy

#7

senne

    senne


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2005 - 13:32

De opgave klopt wel denk ik. Heb net dezelfde opdracht gekregen maar dan in een ander programma...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures