Pi berekenen door pijltjes te gooien
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Berichten: 1.279
Pi berekenen door pijltjes te gooien
Als je een cirkel neemt met daarin een ingeschreven vierkant en je gooit daar een pijltje naar, dan heeft dat precies 0.5 -1 kans om in het oppervlak in de cirkel te gooien. ALs je dus maar genoeg pijltjes gooit, en je deelt het aantal op het oppervlakte door het aantal pijltjes en vermenigvuldigt dit met twee en telt hier 2 bij op, dan zou je normaal pi moten krijgen.
- Berichten: 24.578
Re: Pi berekenen door pijltjes te gooien
Misschien in theorie, maar ik vrees dat het in de praktijk aardig zal tegenvallen - toch zeker als je pi redelijk accuraat wil
- Berichten: 1.279
Re: Pi berekenen door pijltjes te gooien
Ik denk dat om aan 3.14 je al duizenden pijltjes moet gooien. Na tien pijltjes zal je er niet dichter bij zitten dan 3.
- Berichten: 222
Re: Pi berekenen door pijltjes te gooien
Ik denk dat je ook nog tegen wat psychologische problemen oploopt. Je moet er namelijk ook voor zorgen dat je niet gaat mikken met het gooien en tegelijk random blijft gooien.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"
-
- Berichten: 294
Re: Pi berekenen door pijltjes te gooien
uit opgave informatica
Men kan een benadring van π berekenen aan de hand van het volgende algoritme :
beschouw een vierkant met een zijde van lengte 1,
beschouw de ingeschreven cirkel
plaats een raster over het vierkant
tel het aantal middelpunten van de rastercellen die binnen de cirkel liggen3
Hoe fijner het raster hoe nauwkeuriger de benadering van π . Schrijf een programma dat, gegeven het
aantal vierkantjes waarin het grote vierkant moet opgedeeld worden, een benadering voor π berekent.
dusja, gewoon met de formule voor oppervlakte verderwerken
voor de geintereseerden:
mvg
Andy
Men kan een benadring van π berekenen aan de hand van het volgende algoritme :
beschouw een vierkant met een zijde van lengte 1,
beschouw de ingeschreven cirkel
plaats een raster over het vierkant
tel het aantal middelpunten van de rastercellen die binnen de cirkel liggen3
Hoe fijner het raster hoe nauwkeuriger de benadering van π . Schrijf een programma dat, gegeven het
aantal vierkantjes waarin het grote vierkant moet opgedeeld worden, een benadering voor π berekent.
dusja, gewoon met de formule voor oppervlakte verderwerken
voor de geintereseerden:
Code: Selecteer alles
import java.io.*;
public class BenaderingVanPi {
public static void main (String args[])
throws IOException {
InputStreamReader isr = new InputStreamReader (System.in);
BufferedReader in = new BufferedReader (isr);
System.out.print("Geef het aantal delen: ");
int n=Integer.parseInt(in.readLine());
int aantalIn=0;
int aantalUit=0;
int aantalOp=0;
int totaleLengte=1;
double lengteEenPartitie=1.0/n;
double begincoordinaatX=1.0/(2*n);
double begincoordinaatY=1.0/(2*n);
for(double xx=begincoordinaatX;xx<1;xx+=lengteEenPartitie) {
for(double yy=begincoordinaatY;yy<1;yy+=lengteEenPartitie) {
double doorslag = Math.pow((xx-0.5),2)+Math.pow((yy-0.5),2)-0.25;
if (doorslag <0)
{aantalIn++;}
else if (doorslag ==0)
{aantalOp++;}
else {aantalUit++;}
}
}
System.out.println(""+aantalIn);
System.out.println(""+aantalUit);
System.out.println(""+aantalOp);
System.out.println(""+(aantalIn+aantalUit+aantalOp));
double benaderingPi=(double) aantalIn/((aantalIn+aantalUit+aantalOp)*Math.pow(0.5,2));
System.out.println("De benadering van pi is: "+benaderingPi);
}
}
Andy
-
- Berichten: 31
Re: Pi berekenen door pijltjes te gooien
De opgave klopt wel denk ik. Heb net dezelfde opdracht gekregen maar dan in een ander programma...