[scheikunde] bestanddelen haarverf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] bestanddelen haarverf

Ik heb al op enkele sites gekeken, maar ik blijf een vraag houden over een bestanddeel in haarverf: de antioxidant. Ik heb geen idee of jullie het misschien weten. Ik en mijn lerares hebben twee mogelijkheden:

-het is ervoor om het oxideren tegen te gaan in het potje zelf

-het is ervoor om het oxideren tegen te gaan wanneer het is aangebracht op het haar.

Hebben jullie misschien een tip waar ik dit zou kunnen navragen, of weten jullie het?

Berichten: 339

Re: [scheikunde] bestanddelen haarverf

Ik heb allerminst verstand van haarverf, maar wat ik er van begrijp zijn 'permanente' haarverven 'oxidatief', omdat ze gebruik maken van waterstof peroxide. Een antioxidant daaraan toevoegen lijkt me zinloos. Maar er zijn dus ook semi-permanente haarverven, die anders werken.

Misschien kun je je vraag nog iets toelichten: welk soort haarverf bedoel je, en welk anti-oxidant bedoel je?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] bestanddelen haarverf

Blijvende kleuringen (permanente haarkleuring) bevatten kleurstoffen die pas in de haar tot ontwikkeling komen. Dat kan alleen als je het product mengt met waterstofperoxide. Blijvende producten worden ook wel ‘onontwikkelde producten’ genoemd. Deze dringen diep in de haar door of veranderen zelfs de samenstelling van de haar.

De stoffen die in haarverf aanwezig zijn:

- waterstofperoxide

- anti-oxidant

- basen en zuren

- kleurstof (analine)

Anti-oxidant

Een anti-oxidant gaat het oxideren tegen. Ook deze stof zorgt ervoor dat de kleurdeeltjes op het juiste moment een verbinding aangaan met zuurstofatomen.

Dit komt allemaal uit een kappersboek, wij doen het over permanente haarverf, maar nou weet ik eht ook niet meer. Waterstofperoxide heeft naar ons idee de blekende werking. Ik hoop dat je hier wat mee op schiet... :D

Berichten: 339

Re: [scheikunde] bestanddelen haarverf

Siepeltje schreef:Blijvende kleuringen (permanente haarkleuring) bevatten kleurstoffen die pas in de haar tot ontwikkeling komen. Dat kan alleen als je het product mengt met waterstofperoxide. Blijvende producten worden ook wel ‘onontwikkelde producten’ genoemd. Deze dringen diep in de haar door of veranderen zelfs de samenstelling van de haar.

De stoffen die in haarverf aanwezig zijn:

- waterstofperoxide

- anti-oxidant

- basen en zuren

- kleurstof (analine)

Anti-oxidant

Een anti-oxidant gaat het oxideren tegen. Ook deze stof zorgt ervoor dat de kleurdeeltjes op het juiste moment een verbinding aangaan met zuurstofatomen.

Dit komt allemaal uit een kappersboek, wij doen het over permanente haarverf, maar nou weet ik eht ook niet meer. Waterstofperoxide heeft naar ons idee de blekende werking. Ik hoop dat je hier wat mee op schiet... :D
Waterstof-peroxide is een 'ontwikkelaar' die de chemische reactie in gang zet. Zoals gezegd, ik weet het fijne er niet van, maar in de medische literatuur kom je nog wel eens wat tegen. Allergie voor parafenyleendiamine (een kleurstof in veel haarverven) komt frequent voor. Ik zal je een medisch artikel sturen met wat chemische details (zoals medici dat zien dan). Wel veel moeilijke termen...

Reageer