Springen naar inhoud

[chemie] tba-metingen

• Log in om te kunnen reageren

praha

praha

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 20:01

Hallo, ik heb een vraag ivm TBA-metingen. De bedoeling is om malondialdehyde (MDA) te bepalen via TBA-metingen, door gebruik te maken van een spectrofotometer. Nu is gevraagd om de hoeveelheid malondialdehyde te berekenen uitgaande van: de gemeten absorptie bij een bepaalde golflengte, de massa van het staaltje, de molaire extinctiecoefficient, en de volumes van de buffer, extractvolume en cuvetvolume. Ik dacht om het volgende te doen:

hoeveelheid MDA = (A.Vc.Vb)/(mol.extinct. .d.Ve.m)

met A = gemeten absorptie, Vc = reactie volume in cuvet (ml), Vb = volume buffer (ml), mol.extinct = molaire extinctiecoefficient (mM-1cm-1), d = dikte cuvet (cm), Ve = volume extract (ml), m = massa staal (mg)

Als ik nu de volgende waardes ingeef, krijg ik hetvolgende:

hoeveelheid MDA = (107,5 . 2,5 . 2/155 . 1 . 0,5 . 94) ; eenheden [ ml.ml.mM.cm/ml.cm.mg]

na het omzetten van mM naar millimol/liter komt er een factor 10-3 bij door het omzetten van liter naar ml

De uitkomst van deze berekening komt dan uit op 7,37.10-5 mmol/mg. Als ik deze waarde interpreteer, dan wordt er 7,37.10-5 mmol MDA gevormd per mg staal, wat toch weinig is.

Heeft er iemand ervaring met TBA-metingen of dergelijke berekeningen? Want ik zou niet echt weten of deze waarde kan kloppen of niet, en of ik in het begin al de correcte formule heb toegepast.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 februari 2009 - 10:47

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures