Springen naar inhoud

Ijs boven stromend water

• Log in om te kunnen reageren

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 21:15

Dag iedereen!

Ik ben al even lid van het forum, maar ik post niet zoveel. Nu heb ik toch wel iets interessants, meen ik:

Vandaag ben ik even gaan wandelen langs een riviertje, waar ik een klein watervalletje zag. Wat me opviel was dat alle takjes boven de (lokale) waterversnelling bevroren waren; er zat een dikke laag ijs rond. Ik heb een (lage kwaliteits-) foto en een schets in de bijlage.

Wat het vreemd maakt: het was toen (net niet) aan het vriezen; het was ongeveer 3C. En het water was ook boven het vriespunt (ik heb een stukje ijs in het stromende water gelegd, het smolt na een paar minuten).

Wat zou dit nu kunnen veroorzaken? Ik heb dit forum doorzocht, maar vond niets relevant terug.
Ik denk enerzijds aan de uitgebreide Wet van Bernouilli ( http://nl.wikipedia....t_van_Bernoulli ), maar dat verklaart niet waarom de takjes bevriezen.

Wat ik wel vermoed, is dat er - door het klein watervalletje - waterdruppels op de takjes spatten en daar bevriezen, zodat het ijs telkens dikker wordt. De vraag blijft dan waarom de temperatuur daar lager ligt.

Het is waarschijnlijk een bekend fysisch fenomeen, ik ken het enkel niet :D

(sorry voor de edit, maar ik snapte het bericht-plaatsen even niet)

Bijgevoegde miniaturen

• Rivier.jpg
  • 29012009.jpg

Veranderd door TBD, 29 januari 2009 - 21:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 21:19

Wat ik wel vermoed, is dat er

Is dat er....?

Volgens mij ging er iets mis met posten. Probeer je verhaal af te maken, zodat we weten waar je aan zit te denken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 22:16

De vraag blijft dan waarom de temperatuur daar lager ligt.

Misschien vroor het aan de grond? Het water in het stroompje bevriest niet omdat het stroomt, maar het water dat op de takken spat bevriest dan wel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 januari 2009 - 22:40

Ik denk dat de takjes aanvriezen door de waternevel (onzichtbaar) die vrijkomt als men een watervalletje heb.
Bij een grote waterval ruik je deze doordat er veel vocht druppeltjes in de lucht komen.
De nevel ontstaat door de kinetische energie in het water waardoor kleine druppeltjes uit het water kunnen ontsnappen.
Volgens mij hebben deze neveldruppeltjes een lagere temperatuur als het water.(als ze zeg maar 10 cm boven het water uitkomen)
Als zo'n druppeltje een parabool zou afleggen dan neemt de temperatuur af met de hoogte.
En neemt de temperatuur weer toe als ze vallen.
Als ze dan een takje tegenkomen dan blijft zo'n druppeltje plakken en is dan ook bevroren.
Want de temperatuurval is dan onder het vriespunt gekomen rond het takje.
De lucht moet hierbij niet te vochtig zijn want dan heeft men te weinig verdamping en de lucht botst ook tegen het takje.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 16:45

@anusthesist: het vroor volgens mij niet aan de grond, want dan zou het water ook onder de 0C moeten zijn (het was maar een klein stroompje, dus klein genoeg om op gelijke temperatuur te zijn als de grond). Ik heb het water getest en het was boven de 0C.

@Schwartz: Bedoel je hierbij ongeveer een effect van de Maxwell-Boltzmann-verdeling ?
Ik dacht dat deze theorie betekent dat er een verband bestaat tussen de afzonderlijke snelheid van moleculen in een sterk verdund gas en de temperatuur van het gas. Wat jij zegt is dat er een verband bestaat tussen de snelheid van nevel-waterdruppeltjes (=duizenden moleculen) in de nevel en de temperatuur van het druppeltje. Ik denk niet dat je dit zomaar mag aannemen; zowel zou een vallende regendruppel ook kouder worden en altijd aankomen als hagel... (Hoewel dit dan weer veel keren groter is dan een nevel-druppeltje.)
Misschien zit ik fout? Verbeter me!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 18:05

Het kan toch 's nachts gevroren hebben?
In dat geval vormt zich een ijslaag door spetters of nevel dat overdag (op het moment dat jij voorbij wandelt) langzaam smelt. Water dat op de tak beland beweegt niet zo veel meer en kan gewoon bevriezen 's nachts.
Denk ik tenminste.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2009 - 17:18

@Dalton: Wat jij zegt klinkt heel logisch; 'het beste antwoord is meestal het simpelste'. Bedankt!

ghrasp

ghrasp

• >250 berichten
  • 413 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2009 - 10:09

Stromend water kan ook 's ochtends ergens geweest zijn waar het kouder en bij die waterval was het s, snachts ook kouder. Alleen al op basis van dit laatste kun je het omgekeerde effect krijgen van een zeeklimaat, het water blijft langer koud dan de grond. De waterval zorgt verder voor beter contact tussen water en lucht geeft ook luchtwervelingen wat nevel etc. Bovendien is het er dieper (je zou eens moeten kijken of de ijsvorming echt het sterkst was exact boven de waterval of er vlak achter - zoals op de foto - daar is meestal een diepte namelijk het water stroomt er langzamer). Dat verandert het contactoppervlak water lucht niet veel maar dat heb je ook bij bijv kokend water in een pan. Doe er een bodempje in of de pan vol, contactoppervlak is hetzelfde maar temperatuur er iets boven niet, De warmte - koud straling (ik beschouw straling als wisselwerking tussen warm en koud) is niet alleen gerelateerd aan het wateroppervlak, het straalt ook rechtstreeks van binnen uit.

Doe je ijswater met wat ijsblokjes in een pan is ook de hoeveelheid van invloed op de temperatuur van de lucht en niet alleen het oppervlak (ook simpel te testen).

Veranderd door ghrasp, 21 februari 2009 - 10:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures