Springen naar inhoud

Veerpont op waterkracht


  • Log in om te kunnen reageren

#1

willyb

    willyb


  • >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 21:28

Recentelijk maakte ik eens gebruik van een veerpont. En eigenlijk direct vroeg ik me af: waren maken die veerponden geen gebruik van de kracht die het water uitoefend op de zijkant, door daar de energie mee op te wekken om te varen (vaak zit er nu een diesel of een zonnecel constructie op de boot voor zover ik begrijp).

Is een dynamo op basis van waterkracht nog niet volwassen genoeg? Of (kan het me niet voorstellen) heeft de fabrikant simpelweg er nog niet over nagedacht.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Gesp

    Gesp


  • >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2009 - 22:14

Er zijn wel ponten die gebruik maken van de stroming, doordat ze aan een kabel vastzitten en zich laten afdrijven maar ik ben het exacte mechanisme vergeten... Gelukkig is er wikipedia: "Gierpont" ... de kabel zit stroomopwaarts ongeveer in het midden van de rivier vast. Door de boot enigszins dwars op de stroming te draaien krijg je een kracht richting oever van keuze, terwijl met de stroom meedrijven onmogelijk wordt gemaakt (als je snapt wat ik bedoel)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veerpont

#3

willyb

    willyb


  • >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 00:17

Er zijn wel ponten die gebruik maken van de stroming, doordat ze aan een kabel vastzitten en zich laten afdrijven maar ik ben het exacte mechanisme vergeten... Gelukkig is er wikipedia: "Gierpont" ... de kabel zit stroomopwaarts ongeveer in het midden van de rivier vast. Door de boot enigszins dwars op de stroming te draaien krijg je een kracht richting oever van keuze, terwijl met de stroom meedrijven onmogelijk wordt gemaakt (als je snapt wat ik bedoel)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veerpont


Op vrijwel dezelfde regel staat nog: "Tegenwoordig hebben alle gierponten een dieselmotor ter ondersteuning om sneller aan de overkant te komen.". Dat is ook wat je merkt als je op een veerpont staat, het laatste stuk is diesel.

Ik dacht meer in de richting van een dynamo die een acuu kan opladen a.d.h.v. de stroming. Deze accu kan vervolgens een motor aansturen. Maar het lijkt nog niet gemaakt.... althans, niet dat ik het zo kan vinden. Wat zou de reden erachter zijn.

#4

Gesp

    Gesp


  • >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 09:01

Lijkt me niet onmogelijk. Op zich zou het dan handig zijn de dynamo (turbine) op een vaste plek in de rivier te zetten, en de opgewekte spanning via de gierkabel op de pont over te brengen. Anders maak je de pont zo log.
Maar in Nederland is de stroomsnelheid van de meeste rivieren onvoldoende om dit soort grappen rendabel te maken.

#5

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2009 - 10:00

Bij windenergie is er wel een variant.
Je kunt inplaats van een zijlboot een boot met windmolen erop maken, deze kan recht tegen de wind in varen.
Maar recht tegen de stroming invaren aangedreven door die stroming zelf lijkt me onmogelijk.
Kost namelijk altijd meer energie dan dat het oplevert.
Door middel van wisselend verankeren met 2 boten is mogelijk wel tegen de stroming in te komen. maar dit zal zeer langzaam gaan en bij grote diepte wordt dat ook wat moeilijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures