"apk van het lichaam" verbieden of niet

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 31

"apk van het lichaam" verbieden of niet

In Nederland moet een instituut dat een screenend onderzoek wil uitvoeren hiervoor een vergunning hebben. De Wet op het bevolkingsonderzoek (wbo), die op 1 juli 1996 in werking trad, bepaalt dat voor sommige soorten onderzoek een vergunning moet worden aangevraagd bij de minister van vws. De Gezondheidsraad bekijkt de vergunningaanvraag en adviseert de minister, die uiteindelijk beslist of een vergunning wordt afgegeven.

Daarbij gelden de volgende overwegingen "Lichamelijke schade, psychische belasting, schijnzekerheid of valse ongerust heid. Dat kunnen onbedoelde gevolgen zijn voor mensen die deelnemen aan bevolkingsonderzoek. Dergelijke gevolgen mogen niet zwaarder wegen dan de voordelen van medische screening: het opsporen van kenmerken die kunnen duiden op ziekten of aandoeningen opdat deze mensen beter behandeld kunnen worden." Advies gezondheidsraad

Een total body scan, zonder medische indicatie, is per definitie een screenend onderzoek. En in Nl moet een instituut voor het uitvoeren hiervan een vergunning aanvragen. Tot op heden is hiervoor nog nooit een vergunning verleend. Omdat van dit soort onderzoek nog nooit "gezondheidswinst" is aangetoond. Wel kan men zo'n onderzoek ongestraft in het buitenland laten doen.

Er komen steeds meer stemmen op tegen dit verbod, omdat het indruist tegen de vrijheid van het individu om zelf zijn risico's af te wegen.

Zijn wij in Nl gezegend met de bestaande regelen of moet de "total body scan" vrijgegeven worden?

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Ik wist niet eens dat het hier verboden zou zijn, al gebeuren die onderzoeken wel voornamelijk in duitsland voor zo ver ik weet.

Volstrekt belachelijk dat zoiets verboden is - wat mensen voor eigen kosten aan hun lijf laten meten is toch zeker hun eigen zaak? Aangezien de overheid daarvoor geen kosten maakt lijkt he me ook onwaarschijnlijk dat het tot grotere zorgkosten zou leiden - er lijken me weinig aandoening te bestaan waarbij behandeling van een late diagnose goedkoper is dan van een vroege...
Victory through technology

Berichten: 339

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

...Aangezien de overheid daarvoor geen kosten maakt lijkt he me ook onwaarschijnlijk dat het tot grotere zorgkosten zou leiden - er lijken me weinig aandoening te bestaan waarbij behandeling van een late diagnose goedkoper is dan van een vroege...
Als er iets gevonden wordt, moeten er wel kosten gemaakt worden. En als er altijd iets belangrijks gevonden werd, was dat geen probleem, maar er worden regelmatig onbelangrijke zaken gevonden. Maar om dat te constateren moeten er wel op kosten van de gemeenschap (ziektenkostenverzekering) allerlei onderzoeken gedaan worden - die dus eigenlijk onnodig waren.

Of dat wel of niet tegen elkaar opweegt weet ik niet. Dat hangt heel erg af van de frequentie waarmee iets relevants gevonden wordt - ik denk dat dat laag is. Als de verrichter van de total body scan voor dezelfde prijs het vervolgonderzoek erbij zou doen, heb ik weinig bezwaar. Maar zo is het niet, ze kijken wel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Ik wist ook niet dat het verboden was in Nederland;PreScan die bij mij vlak om de hoek zit in Hengelo is volgens mij nog steeds operabel. Dat terzijde is het een moeilijke kwestie. Enerzijds vind ik dat er wel een beetje misbruik wordt gemaakt van de gevoelens en emoties van de patiënten; angst voor kwaadaardigheden, angst voor erfelijke ziektes etc. De opbrengst van zoveel onderzoeken zonder indicatie is natuurlijk nihil, terwijl er wel sprake is van stralingsbelasting. Een grote tumor vind je zeker, maar heeft de patiënt hier dan al geen klachten van? Tumoren die erg klein zijn en geen klachten geven zoals bijvoorbeeld in situ carcinomen zie je niet op een scan.

Anderzijds is het het goed recht van iemand om zich helemaal te laten controleren. Diegene betaalt er immers zelf voor.

Ik heb echter wel mijn twijfels over de kwaliteit van zorg in een instantie bij puur winstbejag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Als er iets gevonden wordt, moeten er wel kosten gemaakt worden. En als er altijd iets belangrijks gevonden werd, was dat geen probleem, maar er worden regelmatig onbelangrijke zaken gevonden.


Is dat feitelijk zo? Ik ken er geen cijfers van, maar zou het werkelijk zo zijn dat er veel zaken gevonden worden die wel prijzig vervolgonderzoek vereisen, maar vervolgens geen resultaat hebben in de zin van nuttige diagnose of behandeling?
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Ik heb echter wel mijn twijfels over de kwaliteit van zorg in een instantie bij puur winstbejag.
Waarom eigenlijk? Om de APK analogie aan te houden stel je datzelfde vertrouwen ook in een garagebedrijf dat puur voor de winst je auto controleert, en er bovendien nog aan verdient als ze iets vinden dat verkeerd zit ook... al is die combinatie bijzonder tricky!

Sowieso kun je je afvragen of het zoveel verschil maakt qua winstbejag, naar mijn idee is het voornaamste verschil dat de gangbare medische zorg haar omzet door de verzekeraars betaald krijgt, terwijl deze clubs het van het geld van de patient zelf doen.

Qua stralingsbelasting hangt het er maar vanaf wat ze doen, een hele serie CT scans zou best wel eens een aardige belasting opleveren, al vraag ik me toch af in hoeverre dat risico onacceptabel is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Waarom eigenlijk?
Omdat winst de eerste prioriteit is, en niet goede zorg.
Sowieso kun je je afvragen of het zoveel verschil maakt qua winstbejag
Wel degelijk; welke dokter gaat nu allerlei dure onderzoeken doen zonder indicatie?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Is dat wezenlijk anders dan voor een gangbaar ziekenhuis?

Daarmee niet gezegd dat -winst- daar de prioriteit zal zijn, maar in zekere mate in elk geval wel omzet... al dat personeel wil ook graag zn baan houden, apparatuur, huisvesting, energie etc zijn ook niet gratis, en een stukje onderzoek meefinancieren moet er feitelijk ook nog wel vanaf. Niet dat daar iets mis mee is, maar ook een gangbaar ziekenhuis is erbij gebaat veel te onderzoeken en te behandelen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Niet dat daar iets mis mee is, maar ook een gangbaar ziekenhuis is erbij gebaat veel te onderzoeken en te behandelen.


Wel om veel te behandelen, maar niet om veel te onderzoeken, dat kost namelijk geld. Als het budget niet meer toereikend is leidt dit uiteindelijk tot premies die omhoog gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Een situatie waarin behandelen aantrekkelijker is dan verder onderzoeken lijkt me ook niet echt in het belang van de patient.

Overigens denk ik dat zo'n pre-scan club ook niet onnoding veel zal onderzoeken, als dat achteraf telkens onnodig blijkt is het natuurlijk slecht voor de reputatie... een dag gemangeld worden en een rekening van een paar duizend euro daarbij zonder enig resultaat maakt ontevreden klanten :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Een situatie waarin behandelen aantrekkelijker is dan verder onderzoeken lijkt me ook niet echt in het belang van de patient.
:D

Daarmee bedoel ik een zo'n goed mogelijk én goedkoop mogelijke behandeling. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk patiënten die weinig onderzoek behoeven en die goedkoop zijn te behandelen, zodat er wel een aanzienlijk aandeel eigen risico binnenkomt, maar niet zo duur dat de premies omhoog moeten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Hehe.. als je het zo stelt inderdaad :D

Wat dat betreft heeft zon commerciele aanbieder in ieder geval nog de wens je als tevreden klant weg te sturen zodat je goede reclame voor ze maakt. Reguliere zorg hoeft daar zn best niet voor te doen, je kunt tenslotte weinig anders als je ooit weer iets mankeert...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Een total body scan bestaat misschien helemaal niet. Kun je wel alles testen? Ik denk dat er altijd een kans is dat deze scan iets overslaat.

Ik denk dat het probleem ligt bij de benaming, een lichaam scan is altijd goed, denkt men, als ik dat krijg hoef ik niet meer naar de dokter te gaan en ben ik in principe goed.

Dit zou dus de huisdokter buiten spel zetten, met desastreuze gevolgen.

Het andere nadeel is van mensen die altijd maar denken dat ze iets hebben, die bij het minste geringste kuchje zo'n lichaam scan nemen omdat ze bang zijn longkanker te hebben.

Een huisarts kan deze mensen eruit filteren, en hem zelfs nep-pillen voorschrijven.

Berichten: 12.262

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Pfoei... als ik zou willen weten of ik wel of geen longkanker had, dan zou ik toch liever de diagnose laten stellen door een commercieel gexpoiteerd MRI/CT apparaat als door een huisarts zonder bruikbaar diagnosemiddel :D

Overigens denk ik ook niet dat het de bedoeling is -alles- te testen, maar alleen datgene wat te testen is binnen een zeker budget en middels niet al te invasieve onderzoeken. Het zou maar zo kunnen dat er in de praktijk niet zoveel gevonden wordt, maar dat lijkt me geen reden om het te verbieden...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: "apk van het lichaam" verbieden of niet

Pfoei... als ik zou willen weten of ik wel of geen longkanker had, dan zou ik toch liever de diagnose laten stellen door een commercieel gexpoiteerd MRI/CT apparaat als door een huisarts zonder bruikbaar diagnosemiddel :D
De huisarts kan je natuurlijk gewoon doorverwijzen naar de radiologie-afdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor een X-Thorax. En dit kost niets in vergelijking met een CT.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer