[geologie] aardwarmte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

[geologie] aardwarmte

Aardwarmte/geothermische energie.

Een onderdeel van de geologie dat me erg veel boeit, maar ik ben nog maar een enorme beginner. Toch wil ik er wat meer over weten, bijvoorbeeld; zijn er verschillende soorten? Is de Nederlandse bodem geschikt voor deze energiewinning?

Heben jullie misschien voor mij wat bronnen waar ik daar wat over kan lezen? Thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [geologie] aardwarmte

Aardwarmte komt overal voor, het verschil is de diepte waarop je moet boren om een bruikbare warmte te verkrijgen. In actieve vulcanische streken zoals delen van IJsland hoef je soms niet meer dan een meter te boren (ik heb er ooit gekampeerd naast een verwarmd beekje!).

In Nederland moet je meestal meer dan een kilometer boren om voldoende heet water op te kunnen pompen. Dat hangt mede af van het doel: gebruik je de warmte als verwarming dan is elke temperatuur die hoger is dan die van koud water geschikt om tenminste eeen beetje als warmtebron te gebruiken. Voor een geothemische electriciteitscentrale is meer warmte nodig.

Re: [geologie] aardwarmte

Op de site van TNO staat een interessant artikel, met een mooie kaart van de verdeling van aardwarmte over Nederland.

Succes ermee.

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/nat...nl/i000327.html

Reageer