Berekening stroomverbruik

Moderator: physicalattraction

Berichten: 15

Berekening stroomverbruik

wat is voordeliger c.q. hoe bereken je stroomverbruik? lamp 500w 220v verbruikt hoeveel Kw per uur? lamp 500w met trafo 12v welke weer op 220v zit, hoeveel Kw. verbruik per uur. Kort om wat is voordeliger?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Berekening stroomverbruik

Het mooie van de eenheid Watt is dat het Volt maal Ampere is. Het maakt dus niet uit of je een 500 Watt lamp aangesloten hebt op 12 volt (er gaat simpelweg meer ampere doorheen) of op 220 volt (er gaan nu minder amperes doorheen). Je eigen Eneco bekijkt dus niet het aantal ampere maar het aantal ampere maal volt maal de tijdsduur dat je het apparaat aan hebt staan.

Stroomverbruik bereken je door het aantal Ampere dat een apparaat trekt te vermenivuldigen met het voltage wat over het apparaat staat. Dit is de hoeveelheid watt die een apparaat gebruikt. Als dit apparaat 1000 watt trekt (gemiddelde stofzuiger trekt iets van 1200 Watt) en die laat je dan vervolgens een uur aanstaan, dan gebruikt het apparaat 1kWh en moet je daar ongeveer een 15 euro cent geloof ik voor betalen. Dus een 500W lamp is een 500 W lamp, of hij nou op 12 V aangesloten zit of op 220V of op 380V.

Om op je vraag wat voordeliger is terug te komen. Het voordeligste is de 500W lamp op 220 volt, dit omdat een transformator ook verliezen heeft, en zelf ook een wattage trekt. Dus als combinatie met de 500W lamp op 12v. trek je misschien iets van 550Watt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 866

Re: Berekening stroomverbruik

Pos

Een 500watt gloeilamp verbruikt 0,5 kilowattuur als ze een uur brandt;

Het 2° deel van je vraag snap ik niet goed. Je wilt toch niet uit een 12 volt batterij stroom nemen en die tot 220 volt opvoeren met een transformator om er die zelfde 500 watt lamp mee te laten branden?

Vermits je met een transformator gelijkstroom niet kan transformeren, zal ik even veronderstellen dat je ergens vandaan een 12 volt wisselstroom bron hebt. Als je de spanning ervan op-transformeert zal dat duurder uitkomen Het is wel zo dat moderne transormatoren een hoog rendement hebben maar voor niets komt alleen de zon op.

Ik heb je posting nog eens goed gelezen en misschien bedoel je nog iets helemaal anders dan wat ik hierboven heb verondersteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekening stroomverbruik

lamp 500w met trafo 12v welke weer op 220v zit,


Dit is een lamp (500W) (die door de transformator gevoed wordt) en een transformator (220V => 12V), die op het lichtnet (220V) aangesloten is, of tenminste dit is hoe ik het lees

Berichten: 866

Re: Berekening stroomverbruik

Als de 2° lamp inderdaad een andere lamp is die op 12Volt werkt en dus een andere lamp is dan de eerste, heeft Strange quark al uitgelegd waarom de 12volt Lamp + trafo in het totaaL meer verbruikt dan de 220 volt lamp.

Ik kan er alleen nog bijvoegen dat je voor de 12 volt lamp behoorlijk dikke draden en korte verbindingen dient te nemen want er gaat een stroom van meer dan 40 ampère doorheen.

Als je een bouwpakket koopt met dergelijke lampen en aangepaste trafo zit die aanbeveling er trouwens dikwijls bij.

Re: Berekening stroomverbruik

Ik wil graag weten wat een 8 watt tl lamp verbruikt in een jaar als hij dag en nacht brand,

Hoe bereken ik dat ???

Arie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Berekening stroomverbruik

vermogen maal tijd geeft energie. Wil je die in Wh weten, dan vermenigvuldig je het vermogen in watt met de tijd in uur:

8 W x (365 x 24) h = ... Wh

Wh omrekenen in kWh zal wel lukken zeker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Berekening stroomverbruik

Okay misschien domme vragen maar heb vroeger niet zo opgelet bij natuurkunde. Zie de logica ook niet helemaal.

Ik heb een electrische kachel van 1850 Watt. Als ik hem op stand 2 uit 4 heb, verbruikt hij dan ook maar de helft (925 watt)? En kost het dus minder?

Hetzelfde voor de CV. Als je CV hebt en je zet overal alle kachels open verbruikt je ketel dan meer dan dat je slechts enkele kachels openzet?

Bijkomende vraag: Wat kost het grofweg om een ruimte 30m3 te verwarmen? Begrijp dat het van meerdere factoren afhangt. Een belangrijke is toch wel dat het om ruimtes met enkel glas gaat. Ik ben dus benieuwd naar de kosten van het verwarmen dmv CV alsook Electrische kachel.

Oh ja, het gaat om de vergelijking tussen een ruimte met en zonder CV verwarming. Twee verschillende ruimten maar min of meer dezelfde inhoud en zelfde energieverlies. Ik snap natuurlijk ook dat ik beter de CV kan aanzetten. Het is meer de overweging: een relaxte kamer en iets meer kosten (maarja hoeveel?), of een minder relaxte kamer met CV.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Berekening stroomverbruik

Ik heb een electrische kachel van 1850 Watt. Als ik hem op stand 2 uit 4 heb, verbruikt hij dan ook maar de helft (925 watt)? En kost het dus minder?
Dat hangt helemaal van de betekenis van de standen af. In principe betekent een algere stand ook een lager vermogen. Het betekent echter ook dat er minder warmte wordt geproduceerd.
Hetzelfde voor de CV. Als je CV hebt en je zet overal alle kachels open verbruikt je ketel dan meer dan dat je slechts enkele kachels openzet?
Ja, er moet immers meer warm water worden gemaakt. Maar als je slechts enkele kachels open zet, kan het zijn dat het niet overal even warm is in huis.
Bijkomende vraag: Wat kost het grofweg om een ruimte 30m3 te verwarmen? Begrijp dat het van meerdere factoren afhangt. Een belangrijke is toch wel dat het om ruimtes met enkel glas gaat. Ik ben dus benieuwd naar de kosten van het verwarmen dmv CV alsook Electrische kachel.

Oh ja, het gaat om de vergelijking tussen een ruimte met en zonder CV verwarming. Twee verschillende ruimten maar min of meer dezelfde inhoud en zelfde energieverlies. Ik snap natuurlijk ook dat ik beter de CV kan aanzetten. Het is meer de overweging: een relaxte kamer en iets meer kosten (maarja hoeveel?), of een minder relaxte kamer met CV.
Daar zijn veel meer gegevens voor nodig. Het hangt namelijk ook sterk af van je thermostaat instelling en je aanwezigheid.

Electriciteit is per eenheid energie ongeveer drie keer zo duur dan gas. Verder is electrische verwarming slechter geregeld, waardoor het te warm wordt (waar je dus meer energie voor nodig hebt). In het algemeen is verwarmen met een CV ketel aanzienlijk goedkoper dan met een elektrische kachel.

Zoals altijd geldt echter de afweging comfort vs. kosten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 28

Re: Berekening stroomverbruik

zorg liever voor dubbel glas, heb je er ongeveer weer in 3 jaar op je kosten terug bespaart.

altands dat moet bij mij thuis wel zo wezen. en dan zit je het allergoedkoopst lekker warm!

Berichten: 1

Re: Berekening stroomverbruik

Ik heb een vraag over het stroomverbruik van een transformator voor 12V halogeenverlichting.

Mij is altijd verteld dat het verbruik van een 60VA trafo altijd 60 watt is, het maakt niet uit of je er 3 lampjes van 20 watt of 3 lampjes van 10 watt aan hangt.

Een andere techneut echter vertelde ons onlangs dat zo'n trafo idd 60 watt verbruikt, maar dat je daar nog bij moet optellen het wattage van de lampjes die er aan hangen...

Dus: een trafo van 60VA + 3 lampjes van 20 watt verbruikt totaal 120 watt, en een trafo van 60VA + 3 lampjes van 10 watt verbruikt dan totaal 90 watt?

Wat is de waarheid?

En klopt het dat een trafodimmer bij dimmen wel minder verbruikt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekening stroomverbruik

Een trafo waar secundair niks aan hangt verbruikt bijna niks. Het enige verbruik van zo'n onbelaste trafo is het z.g. nullastverbruik, dat is het verbruik dat nodig is om het magneetveld in stand te houden. Afhankelijk van de constructie van de trafo bedraagt dat verbruik tussen de 1 promille en 1 procent van het nominaal vermogen.

Als je er een belasting achter hangt (lampen b.v.) dan neemt het eigen verbruik van de trafo iets toe, omdat er ook nog verliezen optreden in het koperdraad van de trafo zelf. Ook dat bedraagt iets in de orde van 1 procent van de aangesloten belasting.

Resumerend: het vermogen dat de trafo ingaat is vrijwel even groot als het vermogen wat er aan de achterkant weer uit gaat. Het verschil is het eigenverbruik van de trafo en dat is daar maar een zeer klein gedeelte van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Berekening stroomverbruik

Afhankelijk van de constructie van de trafo bedraagt dat verbruik tussen de 1 promille en 1 procent van het nominaal vermogen.
Is dat niet een tikje meer? Ook die oplaadtrafootjes van bijv mijn GSM worden toch voelbaar warm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 413

Re: Berekening stroomverbruik

Stel dat je tussen een dynamo en een gloeilamp plus stroommeter een travo plaatst en direkt achter de dynamo wordt de fasehoek geregeld naar plm negentig graden. Voor plaatsing van de travo heb je een fasehoek phi voor de lamp die dus in de buurt van negentig graden is. Bij een fasehoek van negentig graden is cos phi nihil.

De lamp zou geen stroom verbruiken (energetisch ideaal maar - paradox - de lamp gloeit ook niet) omdat een ohmse weerstand geen verandering van de fasehoek geeft.

Met de travo ertussen verandert de fasehoek en krijg je een groter verbruik van de gloeilamp.

De stroommeter in huis werkt op UI cos phi. gebruik je gedurende een bepaalde periode alleen ohmse weerstanden als gloeilampen zou bij een fasehoek van negentig graden de stroommeter geen gebruik aangeven immers UI cos phi = 0.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekening stroomverbruik

ghrasp, zoals zo vaak vertel je weer een verhaal wat aan alle kanten rammelt. Advies: ga eerst eens een goed boekie lezen, over wisselstroomtechniek bijvoorbeeld.
Is dat niet een tikje meer? Ook die oplaadtrafootjes van bijv mijn GSM worden toch voelbaar warm.
Juist bij die hele kleine trafootjes kan het idd een tikkie meer zijn. Ik ging meer uit van de 60VA trafo die in de vraag werd genoemd.

Reageer