[Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Beste leden,

Voor een P.O. moet ik het percentage ammoniak in huishoudammonia berekenen dmv een titratie. Ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen. Enige wat ik heb is: NH3 (g) + H2O (l) NH4+ (aq) + OH- (aq).

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan doen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Als je de zoekfunctie (zie Zoeken rechtboven) van dit forum gebruikt voor huishoudammonia of ammoniakgehalte vindt je enkele topics die van belang zijn:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...huishoudammonia

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...ammoniakgehalte
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 817

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Ik heb overal gezocht maar zoals mij leraar het wilt, heb ik niet kunnen vinden. Volgens hem is mijn reactievergelijking zo wel goed, maar kom hier niet tegen..

Reactievergelijking: NH3 + HCl + --> NH4 + Cl-(aq)

Stappenschema hoe ik het moest doen:

10 ml (25x verdund) ammonia in erlenmeyer

Voeg 25 ml zoutzuur (0.1M) toe in de erlenmeyer

Indicator: Fenolrood

Titreer met natronloog

Dit is mijn (globale) werkplan. Heel kort, maar gaat over de kern.

Stel dat ik voor de titratie 9 ml natronloog (NaOH) gebruikt heb, hoe moet ik het doorberekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Je weet de reactievergelijking

Je weet je verbruikt volume titrant.

Hiervan uitgaan kun je de volgende dingen berekenen:

Hoeveel mmol titrant heb je verbruikt?

Met hoeveel mmol uitgangsstof heeft dit gereageerd?

Zo moet je er toch uit kunnen komen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

haydarcay schreef:Beste leden,

Voor een P.O. moet ik het percentage ammoniak in huishoudammonia berekenen dmv een titratie. Ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen. Enige wat ik heb is: NH3 (g) + H2O (l) NH4+ (aq) + OH- (aq).

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan doen? Alvast bedankt.
Hi, ik had een vraagje.

Ik heb precies dezelfde opdracht gekregen bij scheikunde maar kom ook niet helemaal uit de proef ook wat berekeningen betreft.

Ik heb door middel van titratie en indicator methylrood het omslagspunt bij 24.4 ml zoutzuur aangetoond.

aangezien de molverhouden tussen HCL en NH4 1:1 is, en in in mijn 24.4 ml zoutzuur 1,952 M zit heb ik dus ook 1.952 mol/Liter NH4 heb.

Maar als je dus zoutzuur bij ammonia toevoegd, heb je dan uiteindelijk het aantal mol NH4, of het aantal mol NH3 berekent?

En mijn opdracht is om het gehalte NH3 in NH4 te bepalen, en gehalte betekent de concentratie, dus moet je mol per liter berekenen. En ik heb dus 1,952 molair uitgerekent, en op de fles staat dat er een percentage lager dan 5% inzit, maar hoe kom ik dan op de percentage met mijn eigen berekeningen?

Ik hoop dat je/iemand me kan helpen, aangezien dit bericht al van een jaar geleden is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Maar als je dus zoutzuur bij ammonia toevoegd, heb je dan uiteindelijk het aantal mol NH4, of het aantal mol NH3 berekent?
zouden die twee mogen verschillen?
En ik heb dus 1,952 molair uitgerekent, en op de fles staat dat er een percentage lager dan 5% inzit, maar hoe kom ik dan op de percentage met mijn eigen berekeningen?
je bedoelt omrekenen van mol/liter naar gram/gram?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Jan van de Velde schreef:zouden die twee mogen verschillen?

je bedoelt omrekenen van mol/liter naar gram/gram?
Nou ik moet dus het ammoniak gehalte in ammonia bepalen, NH4 is ammonia als ik het goed heb, en NH3 is ammoniak.

Maar ik heb als ik het goed heb door HCL toe te voegen het aantal OH- berekent. volgensmij moet ik nu met behulp van een evenwichtsbreuk (kan even niet op de naam komen) de hoeveelheid NH3 berekenen. Klopt dit?

Verder wil ik het percentage ammoniak in de fles berekenen. gram/liter denk ik dan? want op de fles staat:

oplossing <10%. hiermee wordt volgensmij bedoel dat iets minder dan 10% van de fles uit ammoniak bestaat, en de rest uit water.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

nogmaals:
Maar als je dus zoutzuur bij ammonia toevoegd, heb je dan uiteindelijk het aantal mol NH4, of het aantal mol NH3 berekend?
hoeveel mol NH4 heb je nodig om 1 mol NH3 te "maken" ?

ammonia bevat volgens je metingen x mol NH3 per liter

1 mol NH3 weegt y gram

x mol NH3 weegt dan z gram

dus zat er z gram NH3 in je oplossing

dichtheid van een ammoniakoplossing is wat minder dan van water.

http://domo.cust.pdc.nl/9307000/d/q50.pdf

laten we zeggen 980 g/L

massaprocent ammoniak in ammonia is dan z g NH3 /980 g ammonia x 100%
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

Jan van de Velde schreef:nogmaals:

hoeveel mol NH4 heb je nodig om 1 mol NH3 te "maken" ?

ammonia bevat volgens je metingen x mol NH3 per liter

1 mol NH3 weegt y gram

x mol NH3 weegt dan z gram

dus zat er z gram NH3 in je oplossing

dichtheid van een ammoniakoplossing is wat minder dan van water.

http://domo.cust.pdc.nl/9307000/d/q50.pdf

laten we zeggen 980 g/L

massaprocent ammoniak in ammonia is dan z g NH3 /980 g ammonia x 100%
Ik heb wel wat aan de dingen die je zei, maar die x mol moet ik juist berekenen, en ik weet nu niet wat ik eigenlijk heb berekend, maar ik ga het even aan mijn docent vragen, maar heel erg bedankt voor het antwoorden, ben hier zeker wat mee opgeschoten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Percentage ammoniak in huishoudammonia

maar die x mol moet ik juist berekenen,
Wat doe, of minstens probeer, je hier dan?
Nadia18 schreef:Ik heb door middel van titratie en indicator methylrood het omslagspunt bij 24.4 ml zoutzuur aangetoond.

aangezien de molverhouden tussen HCL en NH4 1:1 is, en in in mijn 24.4 ml zoutzuur 1,952 M zit heb ik dus ook 1.952 mol/Liter NH4 heb.
bovendien wás je vraag:
En ik heb dus 1,952 molair uitgerekent, en op de fles staat dat er een percentage lager dan 5% inzit, maar hoe kom ik dan op de percentage met mijn eigen berekeningen?
Dus leg nou eens even haarfijn uit wát nou eigenlijk je probleem is?
Nadia18 schreef:Ik heb door middel van titratie en indicator methylrood het omslagspunt bij 24.4 ml zoutzuur aangetoond.

aangezien de molverhouden tussen HCL en NH4 1:1 is, en in in mijn 24.4 ml zoutzuur 1,952 M zit heb ik dus ook 1.952 mol/Liter NH4 heb.
dit sommetje klopt misschien niet. Maar dan zul je éérst eens even moeten vertellen bij hoeveel mL ammonia je die 12,4 mL 1,952 molair HCl titreerde.

Dus, maak je vraag/vragen eens hélder en volledig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer