[scheikunde] massapercentage methaanzuur (mierenzuur) in vanish..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] massapercentage methaanzuur (mierenzuur) in vanish..

Voor school moet ik dmv een titratie het massapercentage van methaanzuur in Vanish berekenen. Omdat ik er niet veel van snap, heb ik hulp nodig. Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb het volgende:

Massapercentage mierenzuur in Vanish

Ch2O2 + NaOH ------> H2O + CHO2 + Na

Titratie:

10 ml Natronloog (NaOH) in erlenmeyer

3 druppels Broomthymolblauw

Buret vullen met Vanish oplossing

Titreren tot omslagpunt en berekenen.

Is mijn werkplan tot nu toe goed? En hoe moet ik het verder berekenen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] massapercentage methaanzuur (mierenzuur) in vanish..

Het is gebruikelijker om het te titreren monster in de erlenmeyer te doen, eventueel verdund met deminwater, en de natronloogoplossing in de buret.

De sterkte van de natronloogoplossing moet natuurlijk exact bekend zijn.

Op het eindpunt van de titratie (indicatoromslag) heb je een bepaalde hoeveelheid mol NaOH toegevoegd en kun je dus ook via de reactievergelijking bepalen hoeveel mol zuur er in de erlenmeyer gezeten moet hebben.

Ik heb geen idee wat er allemaal in die Vanish zit. Is mierenzuur het enige zuur en de enige stof die met de natronloog zal reageren? Zoniet dan kun je deze titratiemethode niet gebruiken want je vindt dan niet het juiste antwoord.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] massapercentage methaanzuur (mierenzuur) in vanish..

Bedankt voor je reactie! Wat ik mij nog afvraag is of mijn indicator wel goed is. Weet iemand het misschien? Alvast bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] massapercentage methaanzuur (mierenzuur) in vanish..

Aangezien mierezuur een zwak zuur is en natronloog een sterke base zal pe pH op het equivalentiepunt hoger dan 7 zijn. Hoeveel hoger hangt af van de mierenzuurconcentratie in je erlenmeyer.

Broomthymolblauw gaat van geel (pH < 6) via groen (pH ~7) naar blauw bij een pH van 7,6 en hoger. Die 7,6 zou wel eens te laag kunnen zijn om echt het equivalentiepunt bereikt te hebben.

Fenolrood is wellicht beter en gaat van geel (pH < 6,6) naar rood (pH > 8).

Als je geen fenolrood hebt zou je Thymolblauw kunnen proberen. Thymolblauw gaat van geel (pH < 8) via groen naar blauw (pH > 9,6), en dan moet je met titreren stoppen zodra de oplossing in de erlenmeyer groen wordt.

Bij de keuze van de indicator moet je echter ook rekening houden met de kleur van het monster, maar ik heb ik geen idee wat die Vanish van jou voor kleur heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer