Springen naar inhoud

Interkwartielafstand

• Log in om te kunnen reageren

jspr7188

jspr7188

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 18:20

De random variabele E (score op eerste meting van een effectiviteitstest) heeft gemiddelde 20 en standaarddeviatie 2, en de random variabele V (score op volgende meting van een effectiviteitstest) heeft gemiddelde 10 en standaarddeviatie 1. De variabelen hebben een onderlinge correlatie van 0.2. Wat is de variantie van de variabele Vooruitgang, die gedefinieerd is als V-E.

A: 4
B: 4.2
C: 4.8
D: 5

Ik kom niet uit deze vraag, en heb maandag mijn herkansing statistiek. wie o wie kan me helpen, het spijt me als ik niet helemaal volgens de regels post. Ik heb echter een antwoord nodig zodat ik me in zo;n vraag in ieder geval niet meer kan vergissen, alvast heel erg bedankt!

Veranderd door jspr7188, 30 januari 2009 - 18:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 16:19

Wat weet je van de som van standaardafwijking van (normale) distributies?

jspr7188

jspr7188

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 17:33

Weet je het antwoord? Ik ben rampzalig in statistiek maar ik wil gewoon weten welke berekening ik nodig heb, ik kan niet zo goed verschillende wiskundige dingen combineren..

ik zit nu met de formule

correlatie = covariantie / (SD van x * SD van y) maar volgens mij zit ik dan helemaal verkeerd:)

jspr7188

jspr7188

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 17:49

---foutje

Veranderd door jspr7188, 31 januari 2009 - 17:50

jspr7188

jspr7188

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 18:51

35. Van een bepaalde populatie is men geïnteresseerd in Lengte (X) en Gewicht (Y). Een
bepaalde onderzoeker beweert namelijk dat de maat F = Lengte − 2× Gewicht een goede
maat is voor fysieke gezondheid. Om met die maat te werken moet hij allereerst een indruk
krijgen van gemiddelde en variantie van die maat. Nu is bekend dat X een gemiddelde heeft
van 175, en een variantie van 100, terwijl Y een gemiddelde van 80 heeft, en een variantie
van 100. De correlatie tussen X en Y is 0. Wat is nu van de variantie van variabele F?
a. -100
b. 100
c. 300
d. 500

dit is weer net zo 1

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 14:51

Bij onafhankelijke distributies geldt algemeen: LaTeX (dat zou hier voor je eerste oef tot het laatste antwoord leiden)
MAAR, je twee distributies zijn gecorelleerd, dus je variantie zal minder groot zijn. (er is minder ruimte voor toevalligheden als 2 distributies iets met elkaar te maken hebben)
De standaardafwijking voor de som van gecorelleerde distritbuties zal waarschijnlijk ergens in je cursus als formule staan?

verder kan ik je niet direct helpen.

jspr7188

jspr7188

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 17:47

Ik heb hem gevonden, hij stond in mn multomap maar het kwam er dus op neer dat je die formule van jou gebruikt, en daar nog (2*correlatie*SDx²*SDy²) vanaf moet trekken.

was het een somvariabele dan moest je bovenstaande erbij op tellen, het nu een verschilvariabele (V-E ipv V+E), dan moet je het gedeelte wat ik er net bij zette er af trekken. En dan kom ik op 4,2, het juiste antwoord.

Hartstikke bednakt voor de moeite!

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 18:32

Ik ben blij dat het je nu lukt.
Succes met je herkansing.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures