Springen naar inhoud

Deductieve inferentie

• Log in om te kunnen reageren

kipzonderkop

kipzonderkop

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 22:21

Ik ben iemand die geÔnteresseerd is in kennis en houdt me daarom gewoon voor de fun bezig met wijsbegeerte.

Mijn vraag gaat decuctieve inferentie. Ik heb iets niet goed begrepen hierover volgens mij.

Ik ben bezig met het boek genaamd 'logicaboek' van Diderik Batens.

Ik interpreteer: 'Bij deductieve inferenties hebben premissen en conclusie een verband, waarbij de conclusie niet fout kan zijn op zichzelf. Wanneer die niet juist is, moet de fout bij de premissen gezocht worden'. Is deze interpretatie juist?

En toen begon ik de vragen te maken en ze vragen mij het volgende: ''Zoek voorbeelden van correcte deductieve inferenties voor elk van de volgende combinaties:

-alle premissen waar
-alle premissen vals en de conclusie waar
-alle premissen vals en de conclusie vals
-slechts sommige premissen waar en de conclusie waar
-slechts sommige premissen waar en de conclusie vals''

Ik vraag me af hoe de schrijver mij dit kan vragen, want met deze combinaties heeft die het over inductie toch?

Bedankt voor jullie hulp!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kritiek

Kritiek

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 februari 2009 - 12:49

Hoi kip zonder kop,

Ik heb niet veel tijd, dus even vlug:

Deductie is middels gegevens concluderen tot een gevolg. Inductie is middels een gevolg induceren tot oorzaken omdat de oorzaken in het gevolg besloten liggen in de zin van een noodzakelijk verband.

De vragen die je noemt kun je op twee manieren bekijken. Het onderscheid tussen deductie en inductie zit in die zin in jezelf. Deductie hoort noodzakelijkerwijs bij empirie, wat me tot de conclusie doet komen dat je bezig bent met propositie logica. De vragen komen er naar mijn mening op neer dat je voorbeelden vindt van verschillende logische verbanden e deze gebruikmakend van woorden uiteen gaat zetten. De intentie is denk ik om je er bewust van te laten worden dat sommige woorden bepaalde logische functies hebben.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar ik denk dat een echte bewustwording van mijn (en die van de schrijver van je boek) woordkeus pas kan volgen nadat je een tijdje bezig bent geweest met de filosofie. Als je meer vragen hebt, of een verduidelijking wilt, stel ze dan. Ik ben niet vaak op dit forum, maar eventueel kan je me via een pm attenderen op de topics die je daarvoor aan zult makan.

Succes.
Mankind censure injustice fearing that they may be the victims of it, and not because they shrink from committing it.
~Plato, The Republic

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures