Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Ik werk nu bijna 4 jaar in een supermarkt vanwege mijn stage kan ik vanaf voglende week tot juli alleen maar nog op de zaterdag werken en eerder had ik ook nog 1 avond er bij. Ik heb een nul uren contract. Nu zag ik dat ik niet meer wordt ingepland op de zaterdag en mijn vermoeden is dat ik pas weer kan werken/wordt ingepland na mijn stage periode.

Nu is mijn vraag mag dit? Aangezien ik al een heletijd hier werk en nu alleen nog op de zaterdag kan.

En heb ik in die periode ook nog ergens recht op? Uitkering? wat moet ik doen?

[edit door Miels: een titel als "Wie kan mij helpen" geeft geen indicatie over waar je vraag over gaat, en is zodoende erg onduidelijk voor mensen die het forum bekijken. Ik heb de titel daarom gewijzigd in "niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract". Vriendelijk verzoek om daar bij eventuele toekomstige topics even bij stil te staan!]

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Als het hier echt om een nul-uren contract gaat (en dus geen oproep-contract), dan moet je werkgever je loon doorbetalen, als je tenminste 6 maanden in dienst bent geweest (in jouw gaat dit dus op). Ook als de werkgever geen werk voor je heeft.

Als jou contract overigens al vier jaar loopt (eventueel verlengt, maar zonder tussenpozen), dan hoor jij bij wet nu een vast contract (voor onbepaalde tijd) te hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Bart,

Je opmerkingen zijn (zoals standaard) juist, maar zit hier niet iets dubbel?

Ofwel lees ik dit bericht fout maar mirandax zelf kan door haar stage blijkbaar niet voldoen aan de vraag voor leveren van arbeid (met uitzondering van zaterdagen).

Een en ander lijkt mij hier gecompliceerder.

Normaal zijn uitkeringen enz. bedoeld om compensaties te geven voor dingen die buiten je wil gebeuren.

Wat is deze stage? Voor wie?

Ik denk dat ik mirandax' berichtje niet juist begrijp.
Eric

Berichten: 4

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Ik heb inderdaad een vast contract, en de stage is voor mijn opleiding.

Ik heb net de supermarkt gesproken en zij zeggen dat ik ontslag moet nemen

en dan eventueel na mijn stage terug moet komen ............

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

mirandax schreef:Ik heb inderdaad een vast contract, en de stage is voor mijn opleiding.

Ik heb net de supermarkt gesproken en zij zeggen dat ik ontslag moet nemen

en dan eventueel na mijn stage terug moet komen ............
Mirandax,

Dit is typisch zo'n vraag waar je veel meer details voor nodig hebt om dit te kunnen beoordelen.

Je praat over een nul uren contract. Bart maakt ter zake een aantal pertinente opmerkingen. Als dit nog een nul-uren contract is klopt er iets niet.

Dat op zich zou kunnen besproken worden, mits meer details, en in hoever dit nog enige zin heeft in de huidige situatie.

Je zegt ook:
Aangezien ik al een hele tijd hier werk en nu alleen nog op de zaterdag kan.

En heb ik in die periode ook nog ergens recht op? Uitkering? wat moet ik doen?
Als ik hier tussen de regels lees ben jij degene die je niet meer aan het contract houdt. Jij bent volledig afhankelijk van wat de supermarkt nog wel of niet wenst te doen in samenspraak met jou (buiten de contract termen).

Het is niet zo dat jij zomaar eenzijdig kan stellen: "Sorry mensen, maar ik ben voor vele maanden niet meer beschikbaar hoor (met beperkte uitzonderingen)".

Ook als jij op eigen initiatief niet meer beschikbaar bent voor je werk, heb jij normaal geen rechten op gelijk welke uitkering.

Nu kan die stage aan onderwijs gekoppeld zijn, waar dan weer speciale regels voor bestaan .....

Hoe dan ook op basis van jouw beperkte informatie lijkt het mij dat hier geen zinnig antwoord te geven is.

Als jou oorspronkelijk contract hen toeliet jou op te roepen, of in te zetten, op alle of vele dagen, en jij stelt nu nieuwe condities (door je stage) ben jij schuldige partij.

Let wel op dat je niet zelf je ontslag geeft en ga niet in op die uitnodiging van de supermarkt, zonder je eerst duidelijk geïnformeerd te hebben.

Zelf je ontslag geven betekent duidelijk dat je afziet van alle rechten, in zover die hier of daar toch nog zouden bestaan.

Als de supermarkt vindt dat zij daar reden en recht toe heeft, laat hen dan het initiatief om jou te ontslaan.

Als jij zelf je ontslag neemt ontsla je de supermarkt van elke verdere potentiële verantwoordelijkheid (allemaal niet juist in te schatten op basis van deze mini-informatie). Dus zolang je dit ontslag niet dringend nodig hebt om andere redenen, laat het initiatief aan de supermarkt.

Warme groeten
Eric

Berichten: 4

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

E.Desart schreef:Mirandax,

Dit is typisch zo'n vraag waar je veel meer details voor nodig hebt om dit te kunnen beoordelen.

Je praat over een nul uren contract. Bart maakt ter zake een aantal pertinente opmerkingen. Als dit nog een nul-uren contract is klopt er iets niet.

Dat op zich zou kunnen besproken worden, mits meer details, en in hoever dit nog enige zin heeft in de huidige situatie.

Je zegt ook:

Als ik hier tussen de regels lees ben jij degene die je niet meer aan het contract houdt. Jij bent volledig afhankelijk van wat de supermarkt nog wel of niet wenst te doen in samenspraak met jou (buiten de contract termen).

Het is niet zo dat jij zomaar eenzijdig kan stellen: "Sorry mensen, maar ik ben voor vele maanden niet meer beschikbaar hoor (met beperkte uitzonderingen)".

Ook als jij op eigen initiatief niet meer beschikbaar bent voor je werk, heb jij normaal geen rechten op gelijk welke uitkering.

Nu kan die stage aan onderwijs gekoppeld zijn, waar dan weer speciale regels voor bestaan .....

Hoe dan ook op basis van jouw beperkte informatie lijkt het mij dat hier geen zinnig antwoord te geven is.

Als jou oorspronkelijk contract hen toeliet jou op te roepen, of in te zetten, op alle of vele dagen, en jij stelt nu nieuwe condities (door je stage) ben jij schuldige partij.

Let wel op dat je niet zelf je ontslag geeft en ga niet in op die uitnodiging van de supermarkt, zonder je eerst duidelijk geïnformeerd te hebben.

Zelf je ontslag geven betekent duidelijk dat je afziet van alle rechten, in zover die hier of daar toch nog zouden bestaan.

Als de supermarkt vindt dat zij daar reden en recht toe heeft, laat hen dan het initiatief om jou te ontslaan.

Als jij zelf je ontslag neemt ontsla je de supermarkt van elke verdere potentiële verantwoordelijkheid (allemaal niet juist in te schatten op basis van deze mini-informatie). Dus zolang je dit ontslag niet dringend nodig hebt om andere redenen, laat het initiatief aan de supermarkt.

Warme groeten
Ik begrijp dat het een beetje vaag allemaal is maar dat is het voor mij op dit moment ook.

Ik vraag me af of hun mij wel willen ontslagen omdat ik stage moet lopen denk ik dat ik zelf ontslag moet nemen

maar ik vindt het zelf ook allemaal een beetje vaag. Ik denk dat ik maar opzoek moet naar een nieuw baantje

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Ik vraag me af of hun mij wel willen ontslagen omdat ik stage moet lopen denk ik dat ik zelf ontslag moet nemen
.

Dit wordt onduidelijk:

Ik vermoed dat hier een komma staat:

"Ik vraag me af of hun mij wel willen ontslagen, omdat ik stage moet lopen denk ik dat ik zelf ontslag moet nemen."

Zegt nu de supermarkt dat je ontslag moet nemen, of vindt/denk jij dat?

Als jij de supermarkt officieel, vriendelijk en duidelijk op de hoogte stelt (of gesteld hebt) van je nieuwe situatie (met jouw beschikbaarheidsbeperkingen), en de vraag om op zaterdag te kunnen werken, doe jij NIETS fout (moest je gewoon wegblijven wel).

Je kan dus het initiatief bij hen laten, en NIET zelf nemen.

Zij passen ofwel je contract aan, officieel of stilzwijgend, of melden jou dat zij het contract in deze nieuwe situatie als verbroken beschouwen en geven jou je ontslag.

Deze situatie is potentieel gunstiger voor jou indien hier of daar ergens een regeltje ten jouwe gunste zou bestaan.
Eric

Berichten: 4

Re: Niet meer ingeroosterd met 0-uren-contract

Ik heb net even mijn contract bekeken, en ik ben in dienst als hulpkracht en in het contract

staat ook niks over het aantal uren wat ik moet werken in de week. Ik neem zelf geen ontslag \,

als ze van me af willen dan mogen zij mij ontslaan

Reageer