[biologie] mutatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 71

[biologie] mutatie

Hallo,

Ik moet voor biologie een PO maken over een plant na keuze. Nu heb ik de tulp genomen en wordt de volgende vraag gesteld: 'Welke speciale aanpassingen heeft je plant?' Nu staat op internet dat de tulp snel muteert. Hoe is dit te bewijzen??

Groetjes!

Berichten: 339

Re: [biologie] mutatie

- Wat is een PO?

- "Snel muteren" betekent denk ik dat er bij celdelingen veel kopieerfoutjes optreden in het DNA.

- "Hoe is dit te onderzoeken". Dit is moeilijk zelf te onderzoeken; al was het maar omdat tulpen vrij moeilijk te kweken zijn. Van een bol een tulp maken gaat vanzelf, maar hoe zorg je dat een tulp bollen maakt?

- Hoe is mutatiesnelheid te meten? De techniek AFLP ligt voor de hand. Als je dat een aantal keer doet op materiaal dat oorspronkelijk hetzelfde was (kopieen of klonen dezelfde moederplant) kun je vaststellen hoeveel DNA-verschillen ontstaan. Als je weet hoeveel celdelingen er ongeveer tussen zitten kun je het aantal verschillen delen door het aantal celdelingen. Dit is niet echt haalbaar op een middelbare school. Bij mensen is de mutatie-snelheid ongeveer 1 per 1 miljard baseparen per generatie. Dus je moet heel veel DNA-letters en heel veel generaties controleren om 1 nieuw verschil te ontdekken.

Berichten: 71

Re: [biologie] mutatie

Een PO is een Praktische Opdracht. Oke, dus ik kan het niet bewijzen. Maar ik weet wel dat er dus veel meer fouten worden gemaakt in het DNA dan bij mensen. Bedankt!!

Reageer