Financien van wetenschapsforum

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

Financien van wetenschapsforum

Wat zijn de kosten- en onkosten van deze website? Laat ik even snel ter zake komen.


Kostprijs

1. website, die waarschijnlijk wel een eigen server nodig zal hebben. Kostprijs: maximaal59,95€/mnd

2. werken met vrijwilligers, dus geen andere kosten

3. Occasioneel korting op een activiteit, of het weggeven van een of andere bon. Kostprijs: te verwaarlozen (wanneer was de laatste bijeenkomst?)


Opbrengst

1. Google Adsense (brengt blijkbaar veel op, want vroeger werden ook eigen advertenties geplaatst). 30.000 bez/dag, waarvan toch zeker 1 op 20 verder klikt op de advertenties*, aan 10 ct/klik maakt dat 600€/dag.

2. Kennisnet bijdrage (dacht ik?)


Hoewel ik geen erg heb in het feit dat er enige winst is aan dit forum (zo blijft dit forum bestaan!), lijkt er mij een beetje een groot verschil tussen wat nodig is en de ongemakken op deze website (reclames die overal staan).


Kan Miels hier meer info over verstrekken? Is het mogelijk wat minder reclames te plaatsen voor mensen die ingelogd zijn (dat maakt toch geen verschil uit...die mensen zijn er toch blind voor)


*lijkt dit veel: als je bedenkt dat er bijna geen andere externe links in dit forum _mogen_ staan, dan zal zéker 1 bezoeker op 20 deze website verlaten via zo'n Adsenselink.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Financien van wetenschapsforum

Kosten:

1. Waar op dit forum staat precies dat dit forum draait op zo'n virtual server? Bij mijn weten staat de server ergens bij Miels, in welk geval er stroomkosten zijn + internet verbinding, wat mogelijk wel meer dan die €60,-/maand kost

2. Dit lijkt mij correct ja.

3. De laatste bijeenkomst was wel een tijd gelden, maar er zijn andere acties, zoals die in oktober.

Opbrengsten:

1. Waar haal jij vandaan dat 1 op de 20 bezoekers op die advertentie klikt, en waar haal je die 30.000bezoekers/dag vandaan? Daarbij wordt er volgens mij ook geld verdient per bezoek aan de pagina waarop zo'n link staat.

2. Waarom zou kennisnet hieraan bijdragen?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Financien van wetenschapsforum

Korot schreef:Kosten:

1. Waar op dit forum staat precies dat dit forum draait op zo'n virtual server? Bij mijn weten staat de server ergens bij Miels, in welk geval er stroomkosten zijn + internet verbinding, wat mogelijk wel meer dan die €60,-/maand kost

2. Dit lijkt mij correct ja.

3. De laatste bijeenkomst was wel een tijd gelden, maar er zijn andere acties, zoals die in oktober.

Opbrengsten:

1. Waar haal jij vandaan dat 1 op de 20 bezoekers op die advertentie klikt, en waar haal je die 30.000bezoekers/dag vandaan? Daarbij wordt er volgens mij ook geld verdient per bezoek aan de pagina waarop zo'n link staat.

2. Waarom zou kennisnet hieraan bijdragen?

K1/ Kostenefficiënt zou de website moeten draaien waar-ie het minst kost. Een eigen server bij een hoster (dedicated) lijkt mij het best (en je hebt er nog steeds alle toegang toe). Een server bij Miels, dat lijkt erop alsof de beheerder ("Miels") lekker veel aanrekent voor die server, er ondertussen ook nog zijn eigen website(s) op host, ... zou kunnen, toch?


O1/Is het je nog niet opgevallen dat er zo weinig mogelijk externe links op deze website mogen staan? Geen in de handtekening onder een post, zo weinig mogelijk in de forumposts zelf, .... Op die manier "houd" je de bezoekers op je eigen website, totdat die WSF beu zijn en een andere site willen zoeken. Dan kunnen ze ofwel hun browser sluiten, teruggaan in hun browser tot ze opnieuw de zoekmachine bereiken, of ... op een dergelijke advertentie klikken. Zo kom ik aan mijn verhouding. En ik ben er zéker van dat dit meer is: 1 op 10 lijkt me niet overdreven (dus NIET: 1 op 10 bezochte posts).... Verder gaat het eigenlijk altijd om "dure" clicks, bijv. over jobs bij de NMBS,


O2/ Mijn berekening was trouwens verkeerd, er komen 250.000 bezoekers per maand. Do the math: 1 op 10 klikt verder op Adsense, 10 cent per klik, maakt 2500€ / mnd = 30.000€/j.


O3/ Mijn fout van Kennisnet, draagt blijkbaar niet bij (mss vroeger wel??).


Ligt dit aan mij, of zou er ten eerste niet wat meer van dit geld naar ons kunnen terugvloeien (bijv.: prijzen, korting bij activiteiten als die erkomen), en ten tweede, wat minder reclames kunnen staan op het gedeelte voor geregistreerde gebruikers (per definitie blind voor reclames)?

Openheid in de inkomsten zou ook een mooi ding zijn, maar vind ik niet noodzakelijk, ik vind dat er openheid zou moeten zijn voor de vele vrijwilligers die aan deze site meewerken (en daar naar mijn weten niet voor betaald worden).
???

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Financien van wetenschapsforum

Is het je nog niet opgevallen dat er zo weinig mogelijk externe links op deze website mogen staan? Geen in de handtekening onder een post, zo weinig mogelijk in de forumposts zelf, ....
Links zijn indien relevant te allen tijde toegestaan. Dat is per definitie niet het geval in de handtekeningen (die staan immers onder iedere post, en bevatten dus niets dat met de betreffende post of topic te maken heeft).


Niet "zo weinig mogelijk", als er gelinkt wordt naar informatiebronnen of websites die met het betreffende onderwerp te maken hebben, prima toch! Sterker nog, in plaats van bijvoorbeeld een enorm stuk van een andere site te quoten, lijkt het beter om de essentie samen te vatten in je post en dan te linken naar die externe bron.


Echter, geen spam of onzinnige "bekijk mijn site eens" bullshit. Op een forum als dit moet je dat gewoon niet hebben, met bijna 17.000 leden wordt het anders een zooitje.


(PS. ik ben overigens geen moderator, bovenstaande is mijn eigen beleving)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Financien van wetenschapsforum

Helemaal mee eens, ik snap eigenlijk nog steeds het belang van deze topic niet. Je speelt hier volgens mij ook een beetje met cijfers en statistieken zodat het een beetje goed uitkomt (excuseer als dat niet zo is). Maar bij mij komt het nogal wankel over.


Bovendien volgens mij zijn externe links wel toegestaan. Sterker nog, misschien is het zelfs handig, er zijn bijvoorbeeld veel afbeeldingen die niets anders zijn dan een link naar een andere website. Het handige is, dat de server van WSF niet vol komt te staan met duplicaten van het internet. Bovendien je gaat er hier vanuit dat het WSF winst als objectief stelt. Zelfs als er nu nog winst zou gemaakt worden. Denk ik niet dat dat het doel was, maar om (al dan niet jong-) wetenschappelijke geörienteerde mensen een forum te bieden waar ze van meningen en gedachten kunnen wisselen. En zo dus de kennis te bevorderen. Als WSF echt bezig zou zijn met winst, denk ik dat deze site er lichtjes anders zou uitzien.


Wat betreft die links lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat deze relevant aan het onderwerp moeten zijn. Door die eenvoudige regel bespaar je de lezers een hoop ongemakken. Vooral omdat er meestal meer lezers dan schrijvers van een topic zijn. Misschien heb ik wat dat betreft nog een voorstel, plaats gewoon op het einde van een topic nog een bericht met links, die iets minder relevant zijn, voor lezers die meer de achterliggende principes van de topic willen te weten komen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Financien van wetenschapsforum

Ter informatie: dit topic is opgemerkt, een inhoudelijke reactie volgt later vandaag.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Financien van wetenschapsforum

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik verre van gecharmeerd ben van deze openlijke valselijke beschuldiging. Al jarenlang zet ik mij in voor Wetenschapsforum, zonder hier ook maar een enigszins evenredige vergoeding voor te ontvangen. Op basis van een berekening gemaakt "op een servetje" word ik vervolgens "als dank" beschuldigd van zakkenvullerij, en wordt van mij een verantwoording verwacht. Deze achterdocht raakt mij.


Dat gezegd hebbende: er klopt weinig van je berekening. De inkomsten zijn vele malen lager dan aangenomen, en de kosten vele malen hoger. Zeker de (vrijwel geheel door Wetenschapsforum betaalde) bijeenkomsten voor vrijwilligers zijn een grote kostenpost. Kortom: er blijft weinig over onder de streep.


En bovendien: als er al winst gemaakt zou worden, dan zou deze weer in Wetenschapsforum geïnvesteerd worden, om onze doelen (het laagdrempelig verzamelen een aanbieden van wetenschappelijke informatie en het enthousiasmeren voor wetenschap) beter te realiseren.


Ook wat betreft het genoemde "verbod" op externe links sla je de plank mis: zoals hierboven ook al door anderen aangegeven is er absoluut geen sprake van een dergelijke regel. Alles wat we verlangen is dat geplaatste links van toegevoegde waarde zijn voor het betreffende topic.
Verborgen inhoud
Daarbij stellen we het op prijs wanneer links niet zonder context geplaatst worden: het is voor lezers prettig om een indicatie te hebben van wat ze op de betreffende pagina kunnen verwachten, waarbij ook de relevantie van die pagina voor het betreffende topic ingeschat kan worden
.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 12.262

Re: Financien van wetenschapsforum

O2/ Mijn berekening was trouwens verkeerd, er komen 250.000 bezoekers per maand. Do the math: 1 op 10 klikt verder op Adsense, 10 cent per klik, maakt 2500€ / mnd = 30.000€/j.

Ik vraag me werkelijk af hoe je bij deze getallen komt. Zowel de opbrengst per klik als het aantal klinks zijn jouw aanname, en m.i. vooral op het laatste punt zeer schromelijk overschat. Jouw berekening maakt een CPM rate van 10 euro voor een paar text ads op een forum, iets dat in de praktijk nergens gehaald wordt.


Maar erger vind ik gewoon de implicatie van je hele stuk: zelf al bleef er een aardig bedrag over onder de streep, dan nog zie ik niet in waarom Miels niets zou mogen overhouden aan zijn inspanningen voor WSF!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Financien van wetenschapsforum

Maar erger vind ik gewoon de implicatie van je hele stuk: zelf al bleef er een aardig bedrag over onder de streep, dan nog zie ik niet in waarom Miels niets zou mogen overhouden aan zijn inspanningen voor WSF!
Inderdaad, als iemand iets succesvol opzet mag hij daar best iets aan overhouden.

Zo werkt het met ieder bedrijf en/of organisatie.

Ik heb verder weinig last van de advertenties en ben allang blij dat ik gratis gebruik kan maken van dit forum.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 63

Re: Financien van wetenschapsforum

*lijkt dit veel: als je bedenkt dat er bijna geen andere externe links in dit forum _mogen_ staan, dan zal zéker 1 bezoeker op 20 deze website verlaten via zo'n Adsenselink.
Er mag wel een externe link in je nick staan, ik ben benieuwd hoeveel extra bezoekers en inkomsten je dat opleverd?

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Financien van wetenschapsforum

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik verre van gecharmeerd ben van deze openlijke valselijke beschuldiging. Al jarenlang zet ik mij in voor Wetenschapsforum, zonder hier ook maar een enigszins evenredige vergoeding voor te ontvangen. Op basis van een berekening gemaakt "op een servetje" word ik vervolgens "als dank" beschuldigd van zakkenvullerij, en wordt van mij een verantwoording verwacht. Deze achterdocht raakt mij.
Ik weet niet of dit bericht op mij slaat, hoedanook: ik wens even te verduidelijken dat mijn bericht juist zei dat dit verre van de bedoeling was. Ik ben alleen niet zeker of het wel zo overkwam. Enfin.


Verder wist ik niet dat we een eigen server hadden. Geweldig.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Financien van wetenschapsforum

Het bericht was een reactie op de openingspost.

Reageer