Springen naar inhoud

[chemie] massaconcentratie berekenen (uit vco 2008)

• Log in om te kunnen reageren

Snotaap

Snotaap

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 20:15

Tijdens het oplossen van de vragen van de Vlaamse Chemie Olympiade liep ik vast op de laatste vraag.

Men laat 100 ml bariumchloride (BaCl2, massaconcentratie 50,0 g/l) reageren met
100 ml natriumfosfaat (Na3PO4) met dezelfde massaconcentratie.

Bereken de massaconcentratie van de verschillende ionen na de reactie.

Het begin is simpel: je berekent het aantal mol van elke stof en stelt een reactievergelijking op.

3BaCl2 + 2Na3PO4 --> Ba3(PO4)2 + 6NaCl

Volgens mijn berekeningen reageert er 0,024 mol bariumchloride met 0,016 mol natriumfosfaat. Hieruit volgt dat er 0,08 mol bariumfosfaat en 0,48 mol natriumchloride gevormd wordt.
Omgevormd naar gram is dit ongeveer 4,8 gram bariumfosfaat en 2,8 gram natriumchloride.

En nu? Om de massaconcentratie van de verschillende ionen te berekenen heb je toch zowel de massa als het volume nodig? Indien ja, hoe kan je het volume van deze stoffen berekenen.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2009 - 20:18

hoe kan je het volume van deze stoffen berekenen.

Het gaat toch niet om het volume van je stoffen maar om het volume oplossing? Da's toch simpelweg 200 mL?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Snotaap

Snotaap

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 20:21

Dat begrijp ik niet. Kan je met zekerheid zeggen dat de reactieproducten eveneens 200 ml innemen. Volgens mij hoeft het volume van de reagens toch niet gelijk te zijn aan het volume van de reactieproducten.

Of ben ik gek aan het worden? :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2009 - 20:44

Of ben ik gek aan het worden? :P

Zo ver wil ik niet gaan. :D

Kan je met zekerheid zeggen dat de reactieproducten eveneens 200 mL innemen.

Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat dat NIET zo zal zijn.

Er valt echter niks te rekenen aan volumeveranderingen als gevolg van het toevoegen (of onttrekken) van een zout aan water. Gegevens die daarover bestaan zijn empirisch. In de praktijk wordt dit al vaak verwaarloosd, in schoolboeken wordt dit effect niet eens genoemd bij mijn weten. Conclusie: verwaarlozen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Snotaap

Snotaap

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 21:00

Bedankt voor de verduidelijking. In dat geval: er wordt 1,1 gram natrium gevormd. (als ik me tenminste niet misrekend heb)
Is de massaconcentratie van natrium dan 1,1g/0,200l ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2009 - 21:18

Is de massaconcentratie van natrium dan 1,1g/0,200l ?

Netter is dan te zeggen 5,5 g/L .
Dat zou zo zijn als je je niet misrekend had.

Als ik mij niet (ruw) misreken :D hadden we 50 g/L Na3PO4 in 100 mL, ofwel 25 g/L in onze samengevoegde oplossing (vlak voor het moment dat er neerslagen gingen ontstaan). Daarvan vormt natrium ongeveer 45 % van de massa, en dat blijft gewoon in oplossing. Ik verwacht dus ongeveer 11 g/L Na+ in de resterende oplossing. Twee keer zoveel als jij.....

Snotaap

Snotaap

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 21:26

Inderdaad: alle stoffen blijven in de oplossing. Als je het zo bekijkt, hoef je niet eens een reactievergelijking op te stellen. De totale massa van de verschillende ionen blijft toch gelijk.

Stomme vraag dan...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2009 - 21:34

Inderdaad: alle stoffen blijven in de oplossing.

Je ziet heel de opgave niet goed. Bariumfosfaat is slecht (lees: niet) oplosbaar.

De bedoeling is dat je aan de hand van de massaconcentraties de molconcentraties van elk ion berekent, en daarmee (verhoudingen van) absolute aantallen van elk ion, en die naast je reactievergelijking houdt om te zien welke ionen er dan wel in overmaat zijn. Een (groot) deel of alles van de bariumionen en/of de fosfaationen verdwijnt uit de oplossing. Alle natriumionen en chlorideionen blijven in de oplossing.
Bereken van élk ion hoeveel er overblijft. Minstens ééntje, barium of fosfaat, verdwijnt helemaal.

Snotaap

Snotaap

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2009 - 21:44

Haha. Duurde lang voordat mijn euro viel.
Bedankt voor de verduidelijking!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures