[natuurkunde]berekenen kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

[natuurkunde]berekenen kracht

Ik heb de situatie dat er een balk aan de muur bevestigd is, deze zit links vast met een spijker maar kan wel nog draaien. Rechts wordt hij met een krachtmeter omhoog getrokken zodat de balk precies horizontaal hangt, dit kost 5N

De vraag is om het gewicht van de balk te berekenen. Natuurlijk heb je hiervoor Fz nodig en die heb ik op de volgende manier berekent:

Fa * Ra = Fz * Rz

5 * 1 = Fz * 1/2

Fz = 5 * 2 = 10

Fz = m * g

m = Fz/g = 10/9,81 = 1,... kg

Ik heb dan echter geen rekening gehouden met een kracht die links door de spijker op de brug werkt en volgens mij klopt mijn aanpak dan ook niet, kan iemand me helpen?
Bijlagen
natuur.jpg
natuur.jpg (19.66 KiB) 100 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde]berekenen kracht

Afgezien van hysterese geeft je spijker precies dezelfde weerstand bij het optillen als bij het terugzakken. Verder ontbreekt élk gegeven omtrent het moment van de wrijvingskracht tussen spijker en "brugdek" en valt er dus niks zinnigs over te zeggen. Als je een middelbare scholier bent is je oplossing correct en zoek je problemen waar er geen bestaan, ben je een student constructietechniek dan heb je mogelijk gebrek aan gegevens, en anders zit je te diep over die spijker na te denken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer