Springen naar inhoud

Diverse Isotopen.

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 24 mei 2005 - 16:43

Hallo scheikundigen..

Vandaag had ik een vraag op het proefwerk waar ik helemaal niets van snapte...
dr was een citaat ofzoiets: een 'molecuul' TiO2 weegt zoveel(hier stond dan een getal) u. Er stond nog wel wat in die vraag, maar dat ben ik alweer vergeten, zo zie je maar weer hoe zenuwachtig ik was. ;) ;) ;)

Daar moest je uit opmaken dat het element Titaan diverse isotopen heeft ofzo? Ik wist het in ieder geval niet :shock:
Ik heb dus maar opgeschreven dat dat door die aanhalingstekens om het woord molecuul kwam ofzo, iets anders zinnigs wist ik echt niet ;)

Nouja bedankt alvast maar[/code]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 17:26

ik denk dat ik weet wat er wordt bedoeld. Maar voor TiO2 kan ik het niet uitleggen. Zal het dan ook met een andere melocule doen, met fictieve waarden.

O2 dit weegt 32.10 u
Als we nu kijken hoeveel nucliden er in O2 zitten dan komen we uit op 32. 16 protonen en 16 neutronen. Logischer wijs zou dit dan 32 u moeten. u is namelijk 1/12 van van een C 12 atoom.

Nu is dit niet het geval, dit komt omdat dat getal een gemiddelde is van alle isotopen die er voorkomen rekeninghoudend met hun percentage dat ze voorkomen in de natuur. Die .10 valt dus alleen te verklaren omdat er ook nog een isotoop van O is met 18 neutronen. Het gemiddelde moet dus een beetje groter zijn dan 32.

• Gast

Geplaatst op 24 mei 2005 - 17:40

Alle atomen van eenzelfde element hebben hetzelfde atoomnummer. Van sommige elementen blijken verschillende types te bestaan, die alleen van elkaar verschillen in het massagetal.

Dus isotopen zijn atomen van eenzelfde element (dus zelfde Z) maar met een verschillend massagetal (A). Bij isotopen verschilt het aantal neutronen in de kern, vb. 35Cl en 37Cl zijn twee isotopen van Cl die in de natuur voorkomen. (35 en 37 zijn afgeronde waarden)

35 Cl : 17 p en 17 e-en 18 n

37 Cl: 17 p en 17 e- en 20 n

Isotopen van eenzelfde element hebben dezelfde chemische eigenschappen, omdat deze hoofdzakelijk bepaald worden door het aantal p en het aantal e-.

De waarden vermeld op de tabel van Mendeljev zijn de waarden rekening houdend met alle isotopen en met het % natuurlijk voorkomen ervan. Cl bevat namelijk twee isotopen
Vb. Cl met relatieve atoommassa 34,96885 en 75,771 % voorkomen.
en
Cl met relatieve atoommassa 36,96590 en 24,229 % voorkomen.

75,771%van 34,96885 + 24,229%van 36,96590 = 35,453

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures