Springen naar inhoud

[wiskunde] differentiaalvergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 23:13

Los de volgende beginwaarde probleem op door middel van een geschikt gekozen substitutie:

LaTeX
Pff, ik heb 3 voor de hand liggende substituties geprobeerd, steeds lukte het me niet. ( namelijk z=xwortel(y), z=x wortel(y)-1, z=wortel(y) )

kan iemand me op weg helpen?
Groeten,
Heezen
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2009 - 00:17

Probeer eens LaTeX .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2009 - 09:26

Heel erg bedankt; en een vraagje: Is er een manier om te zien wat je moet substitueren of is het puur trial & error.?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2009 - 10:59

Op het eerste zicht zou je (door de vorm van de vergelijking) kunnen denken aan LaTeX , zoals je zelf al had geprobeerd. Die substitutie levert een differentiaalvergelijking van Bernoulli in z met n=1, op te lossen via de substitutie z = t-1, of in een keer: LaTeX . Verder is het een combinatie van inzicht (door veel te oefenen) en trial & error om een gepaste substitutie te vinden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures