[scheikunde] ondermaat / bovenmaat.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[scheikunde] ondermaat / bovenmaat.

Hallo,

In min scheikunde boeken staat er niet veel over dit onderwerp, en ik wil graag weten hoe je dit moet berekenen.

Ik weet wel wat het inhoud verder, en dat je moet uitgaan van de ondermaat als je wil berekenen hoeveel gram er teveel is gemaakt. maar hoe weet ik nou welke stof de ondermaat is.

In mijn boek staat dan het het voorbeeld 45,00 gram ethanol en 96,00 gram zuurstof en dat er dan een tekort is van 1,07 gram ethanol. hoe komen ze op die uitkomst?

alvast bedankt,

Greets

Berichten: 74

Re: [scheikunde] ondermaat / bovenmaat.

Ik neem aan dat ze de massaverhouding nemen en een verhoudingstabel maken.

Calcium en broom bijvoorbeeld reageren in de massverhouding 1:4, nou stel je hebt 50g calcium en 190g calcium. Je verhoudingstabel ziet er dan als volgt uit:

Code: Selecteer alles

   1 |   4

---------- 

  50 | 190
Dan deel je het bovenste getal door het onderste getal 1/50 = 0,02 en 4/190 = 0,021, het hoogste getal is dan in ondermaat aanwezig. Je kunt ook 50/1 en 190/4 maar dan is juist het kleinste getal in ondermaat aanwezig.

Tenminste zo is het mij bij gebleven, of het 100% correct is durf ik niet te zeggen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] ondermaat / bovenmaat.

In mijn boek staat dan het het voorbeeld 45,00 gram ethanol en 96,00 gram zuurstof en dat er dan een tekort is van 1,07 gram ethanol. hoe komen ze op die uitkomst?
. . C2H5OH + . . . 3 O2 ---> 2 CO2 + 3 H2O

46,07 gram + 96 gram ---> ........

en je hebt maar 45 gram ethanol, dus ......
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer