Springen naar inhoud

Wortel [ twee oplossingen ]

• Log in om te kunnen reageren

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2009 - 21:21

als volgt ;

LaTeX
LaTeX
LaTeX

vaak wordt nu gezegd, x = 3 en x = -3.

ťťn wortel van 9 is inderdaad 3, maar ook -3....
waarom wordt er toch maar altijd ťťn getal bedoeld zoals hierboven genoemd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2009 - 21:32

Als je het zo noteert dan wordt met LaTeX doorgaans de positieve vierkantswortel uit a bedoeld en met LaTeX de negatieve vierkantswortel uit a en dat is telkens ťťn getal.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2009 - 22:52

vaak wordt nu gezegd, x = 3 en x = -3.

Verder nog een detail (maar niet onbelangrijk), het is "x = 3 of x = -3", x kan immers niet 3 en -3 tegelijk zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

TSjeromeke

TSjeromeke

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2009 - 21:12

ja, dat is waar daarom dat ze bij ons eigenlijk altijd x = 3 of x =-3 gebruiken, ipv die en...

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 16:33

Als je het zo noteert dan wordt met LaTeX

doorgaans de positieve vierkantswortel uit a bedoeld en met LaTeX de negatieve vierkantswortel uit a en dat is telkens ťťn getal.

Volgens mij is dat ook min of meer wat de TS bedoelt, maar zijn vraag is waarom wordt alleen de positieve oplossing de wortel genoemd. Als ik hem goed begrijp.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2009 - 16:35

Moest het dat zijn: we werken graag met functies en zouden dus ook graag over de functie "vierkantswortel" kunnen spreken en deze handig noteren. Om een functie te zijn, moet het beeld bij een zekere x-waarde echter uniek zijn en bij een gegeven positief getal y, zijn er twee (tegengestelde) getallen die y als kwadraat hebben. Het is een keuze om voor de vierkantswortelfunctie, de positieve te nemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

kee

kee

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 18:57

Ja, vergelijk bijvoorbeeld met de kwadraatfunctie die een (reŽel) getal x afbeeldt op een ander getal, namelijk het kwadraat van x. Ook hier willen we zoiets dat een getal afbeeldt op een ander getal zodat LaTeX gewoon weer een getal is, dat je dan bijvoorbeeld y kunt noemen. Anders gaat dit niet zomaar. Als je anders schrijft LaTeX , zonder dit als alleen de positieve wortel te definiŽren, wat is y dan voor een beest? Het is dan geen getal meer maar een raar soort "dubbelgetal".

Ik denk dat de verwarring komt omdat je denkt dat LaTeX een geldige eigenschap is, maar dit is NIET zo. Enkel de terugkerende pijl geldt.

O ja merk op dat een verschil tussen de wortel- en de kwadraatfunctie ook is dat de wortel van een negatief getal niet bestaat en het kwadraat wel. De wortelfunctie is niet gedefinieerd voor negatieve getallen.

Veranderd door kee, 05 februari 2009 - 18:59

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures