Radio- en tv-storing door leds

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Radio- en tv-storing door leds

Het volgende probleem is al deels aangekaart in 'Van halogeen naar led'.

In de woonkamer en de keuken heb ik leds aangebracht, die in de plaats zijn gekomen van 50 watt halogeen. De beide ruimtes zijn te dimmen met led-dimmers.

In de gang zijn ook leds aangebracht, echter zonder dimmer, maar gewoon met een hotelschakeling.

Wanneer ik de leds in de kamer met de dimmers voluit zet, storen de tv die op de kabel is aangesloten en de draagbare radio's, die beginnen te ruisen waarna ontvangst onmogelijk is.

Wanneer ik de gangleds aan zet, hetzelfde verschijnsel.

De potmeters zitten achter de trafo's, de trafo's zitten op 220, zijn geaard en bovendien in een metalen kooi opgesloten (rooster rondom). De potmeter is een klein metalen aluminium rondje, deze dimt de frequentie voor de leds.

Wanneer de kamer en de keuken tot 60% gedimd worden en het ganglicht is uit, zijn er geen problemen.

__________________

Suggestie 'de purperewolf':

je kunt elke radiostraling verwijderen door een kooi van Faraday. Als zo'n transformator of potmeter het probleem is kun je het dus in een metalen doosje stoppen (die geaard is) en je bent van het probleem af. Als de potmeter doos metaal is en geaard, dan zou het geen probleem moeten zijn.

Suggestie 'Benm':

Feitelijk komt het er op neer dat je leds heel snel aan- en uitgeschakeld worden (denk aan 100en zo niet 1000en keren per seconde). Door de verhouding tussen de tijd dat ze aan en uit staan te varieren, is de (gemiddelde) helderheid regelbaar. Dit is een zeer gangbare aanpak in het regelen van leds.

Vervelend gevolg is echter dat door dat snelle schakelen hoge frequenties ontstaan, die vervolgens kunnen storen op radio's etc.

Het zou kunnen dat het licht in je gang van een gelijke aansturing is voorzien, maar de potmeter is vervangen voor een simpele schakelaar. Feitelijk komt het er dan op neer dat de leds storen wanneer ze op 100% vermogen draaien, maar niet bij minder. Dat zou van doen kunnen hebben met hoe de aansturing werkt.

Mogelijke oplossing, als je met iets minder licht kunt, is het maximaal tot 90% (of wat de grens is) te laten regelen... al zou ik erover klagen bij de leverancier en die voor de oplossing laten zorgen!

____________________

Ik heb de trafo's en de dimmers met zilverpapier 'ingepakt', maar dat hielp niet. De leverancier weet het ook niet, dat was een internetwinkel waar ik de dingen bij besteld heb.

Jan M.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Radio- en tv-storing door leds

Kan ook dat de storing direct van de leds afkomt en niet van het trafo.

Zijn allemaal Light Emitting Diodes.

Dus als er wisselstroom op staat dan schakelt dat 50 maal per seconde op het lichtnet.

Zou je terug kunnen naar gelijkstroom, dan kan het trafo goed afgeschermd worden en zou de storing wel eens weg kunnen zijn. Is maar een gedachtegang, heb ik niet in praktijk uitgeprobeerd

Berichten: 12.262

Re: Radio- en tv-storing door leds

Eerlijkgezegd geloof ik daar niet zo in. Als ze gestuurd werden met louter 50 Hz wisselstroom zou de gelijkrichting door de leds zelf waarschijnlijk geen harmonischen maken tot in de orde van 100 MHz - althans, ik heb het in de praktijk nog nooit gezien.

Als je leverancier er niets aan doet denk ik dat je zelf verder moet onderzoeken:

Neem 1 van de storende transformators en sluit hierop de leds aan via een zo kort mogelijke verbinding. Kijk wat dit doet voor de storing. Idem met de potmeter waarmee je ze dimt. Het lijkt me overigens niet waarschijnlijk dat die potmeters de bron zijn, maar je moet zoiets toch zeker stellen.

Nog handiger is natuurlijk een kennisje met wat electronica kennis te paaien om het zaakje eens te bekijken met een scope, wellicht is er iets te zien op het moment dat ze gaan storen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Radio- en tv-storing door leds

Je kunt wel zeker storing maken op apparaten zoals een radio met iets dat op 50 Hz werken.

Wat er kan gebeuren is een piek, of dirac-functie van ontlading, dit zal het ontvangst van de radio storen.

De teevee is een ander verhaal, daar het zijn signaal met een afgeschermde coax kabel verstuurt. Als dit zo'n oude kathode straal buis is dan kan het stoorsignaal effect hebben op de elektronen uit dat kanon.

Je moet je faradaykooi wel aarden.

Koop nieuwe trafo's (goeie) en probeer het weer eens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radio- en tv-storing door leds

Ik vraag me af of die trafo's wel echte trafo's zijn. Waarschijnlijk zijn het schakelende voedingen, die worden bij ledverlichting tegenwoordig vaak toegepast.

Kun je een link geven naar die internetwinkel waar ze vandaan komen?

Berichten: 9

Re: Radio- en tv-storing door leds

Ja, dat kan. En via onderstaand adres zie je ook de 3x2 leds en de 3x1 die ik in de gang gebruik.

De getoonde trafo met dimmer zitten dus in twee ruimtes, de gang kent geen dimmer en is rechtstreeks aangesloten op een trafo dieiets van € 25,00 kostte.

Ga naar: http://www.leditlight.net/?menu=article&am...ticleID=6202198

Veel dank tot nu toe voor alle suggesties!

Jan M.

Berichten: 12.262

Re: Radio- en tv-storing door leds

Als ik het plaatje zo zie is het zeker een schakelende voeding, en is deze zelf ook voorzien van goede afscherming tegen storingen. Sluit eens zo'n led spot aan met zo kort mogelijke draden op de uitgang, en kijk of je dan nog (evenveel) last hebt van storing op de radio.
Je kunt wel zeker storing maken op apparaten zoals een radio met iets dat op 50 Hz werken.
Het KAN natuurlijk wel, maar bij aansluiten van leds op 50 Hz heb ik het nog nooit gezien. Overigens wordt je op termijn gek van het geknipper van die leds als je het zo aansluit, maar dat is een andere kwestie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radio- en tv-storing door leds

Dat zijn dus allemaal schakelende voedingen, of led-trafo's zoals ze het zelf noemen. Het zijn dus deze voedingen die je probleem veroorzaken. Maar wat er aan te doen is, moeilijk op afstand te zeggen.

Berichten: 9

Re: Radio- en tv-storing door leds

Voor de goede orde wilde ik graag nog even verslag doen aangaande de ontwikkelingen over de led-storingen. Ik weet langzamerhand wel waar ik aan begonnen ben!

De trafo's heb ik laten testen bij een elektronisch bedrijf alhier en zij bleken in orde. Toch probeerde ik voor de 'vaste' leds in de gang een andere led-trafo, maar ook deze leverde dezelfde ruis op draagbare radio's en een beetje sneeuw op de Philipstoestellen tv van vier jaar oud in de kamer.

Dus storing van de potmeters voluit en van de gewone aan/uit-schakelaar gang. Draaide ik de potmeters op 80% en de gang uit, geen problemen.

Het ontvangstsignaal van de dichtstbijzijnde FM-zenders is hier in het hoge noorden marginaal. Erg kritische afstelling en altijd vrij veel last van frequenties daar vlakbij. Een deskundige vertelde mij dat de ruis wellicht mede veroorzaakt zou kunnen worden omdat de door de leds opgewekte stoorfrequentie al voldoende zou zijn voor het zwakke radiosignaal om de aanzienlijke ruis op de radio's te veroorzaken. Dat dit niet gebeurt indien de potmeters dan wat teruggedraaid worden is ieder een raadsel.

Alle trafo's heb ik in een fijn metalen rooster 'verpakt' en aangesloten op de aarde. Geen verbetering.

Verschillende radio's geprobeerd, ook op batterijen (zelfs één nieuw aangeschaft), maar ook dat leverde geen verbetering.

Om een lang verhaal kort te maken (als het tenminste al niet te lang is): in de kamer heb ik nu de tv's veranderd in lcd-schermen (slecht geluid, maar met koptelefoon is dat goed) en ik heb de kabelontvangst voor de radio naar de keuken doorgetrokken (karwei onder de vloer!) en daar een kleine radio (Sangean WR1) met externe antenne-aansluiting voor gekocht. Heeft het voordeel dat ik nu ook 20 zenders in de keuken kan ontvangen, terwijl het voordien met moeite lukte om één of twee fm-zenders op de draagbare te krijgen.

Dat was het dan. Volgens velen kan het dus de marginale ontvangst geweest zijn, alleen vond ik dan de lichte sneeuw van de tv's (ook op de kabel) onverklaarbaar. De lcd's tonen geen storing, trouwens.

Dank nogmaals voor jullie goede tips en raadgevingen. We zijn eruit, maar het heeft wel wat gekost, letterlijk en figuurlijk! Wanneer zou dat in stroomverbruik terugkomen??

Jan M.

Reageer