[natuurkunde] stoomkanon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] stoomkanon

Goedendag,

Ik heb van mijn school de opdracht gekregen om een tennisballen kanon te maken. Hierbij dachten mijn teamgenoten en mezelf stoom toe te passen, maar er zijn een aantal aandachtspuntjes die misschien voor problemen gaan zorgen.

Eerst even wat informatie:

- Het project moet zo licht mogelijk worden, voor elke kilo onder 30 kg zijn er pluspunten en voor elke kilo boven de 30 zijn er minpunten (eventuele accu of transformator wordt niet mee gewogen).

- Ons budget vanuit school is 150 euro (totaal).

- Max. afmetingen zijn 800 x 1200mm en hoogte vanaf de vloer 1800mm.

- Er is 5-6 bar perslucht en 230V aanwezig.

- Er moet gedacht worden aan de veiligheidseisen van de ARBO.

- >>> GEEN brandbare-, explosieve- of chemische stoffen gebruiken.

- De afstand tot het doel is 5 meter en we moeten in totaal 15 ballen kunnen afschieten (maar hebben genoeg tijd).

- We moeten het geheel op afstand kunnen besturen (door pneumatische of elektrische componenten).

Hoe kunnen we dus stoom genereren en waar moeten we aan denken?

Mvg en bvd,

Han van Asseldonk

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stoomkanon

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]

Heb je zelf al ideeën om een aantal van die puntjes aan te pakken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] stoomkanon

Hierbij dachten mijn teamgenoten en mezelf stoom toe te passen ... GEEN brandbare-, explosieve- of chemische stoffen gebruiken.
Het stoomkanon is door Leonardo da Vinci uitgevonden.

Een stoomketel kan explosief zijn. Zo'n ontploffende ketel veroorzaakt en mechanische schade en brandwonden.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] stoomkanon

Okee, ik zou toch zweren dat ik net op school een reply had gepost, maar dus bij deze nogmaals.

Ten eerste richting thermo1945: bedankt voor je bijdrage maar als het goed is was stoom wel toegestaan.

Daarnaast, sinds ik nog niet een goed idee heb over hoe het geheel eruit zou moeten komen te zien en het toch eigenlijk veel leuker is om er zelf uit te komen, heb ik besloten deze topic te sluiten.

Bedankt voor jullie tijd en snelle reacties.

**TOPIC SLUITEN GRAAG**

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] stoomkanon

We sluiten doorgaans geen topics als dat niet echt nodig is, het kan toch geen kwaad om het open te laten?

Wie weet komt er iemand met een interessant idee, het staat je dan nog vrij daar iets mee te doen of niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] stoomkanon

Klopt als een bus, iig bedankt voor jullie tijd.

Reageer