[chemie] ph-berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[chemie] ph-berekeningen

ja ik zit met een probleem: ik snap mijn chemie niet... het gaat over pH enik weet hoe je die moet berekenen (ongeveer toch) maar ik snap het niet van ide zuur en baseconstantes.. mijn taak ziet er zo uit:

1) welke massa stof werd gebruikt om 250ml soda-opplosing (Na2CO3) met een Ph van 11.80 te bereiden?

Deze wist ik ongeveer: ik had dit gedaan: -log = 14-ph

en dan kon je de concentratie eruithalen. dan de 'n' berekent en daarna de massa.

2) bereken de pH van een 0.05 mol/l HCOOH-oplossing

hier snap ik nix van. moet ik hier gwn hetzelfde doen?

3) Bereken de pH van een 0.003 molaire NH4Cl-oplossing

snap ik ook ni veel van...hoe weet ge die zuurconstantes

4) Bereken de pH van 300ml van een 0.024 molaire NH4NO2-oplossing

snap ik ook ni hoe ge aan die zuurconstante geraakt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] ph-berekeningen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [chemie] ph-berekeningen

Zuur -en baseconstantes haal je uit een tabel die je normaal wel ergens gekregen zou moeten hebben.

Berichten: 8

Re: [chemie] ph-berekeningen

ja die tabel heb ik maar die staan er allemaal niet bij

Berichten: 46

Re: [chemie] ph-berekeningen

Bij 2) heb je de concentratie, dus kan je volgens de formule toch makkelijk de ph berekenen?

bij 3) bekrijg je een NH4CL-opl, deze is dus gemaakt uit NH3 en HCL, hiervan heb je wel de zuurconstantes denk ik?

bij 4) bekrijg je een NH4NO2-opl, deze is dus gemaakt uit NH3 en HN02, ook hiervan zou je de zuurconstates moeten hebben.

Indien het nodig zou zijn kan ik mijn cursus wel eens van de zolder halen en de preciese waardeen voor je uitrekenen en controleren nadat je ze zelf gevonden hebt natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [chemie] ph-berekeningen

ja die tabel heb ik maar die staan er allemaal niet bij


Das vreemd, je moet érgens wel de pKz van het zuur of de pKb van de geconjugeerde base hebben om verder te kunnen werken. Het lijkt me sterk dat ze je opgaven geven die je niet terug kan vinden in je cursus.

Berichten: 8

Re: [chemie] ph-berekeningen

Bij 2) heb je de concentratie, dus kan je volgens de formule toch makkelijk de ph berekenen?

bij 3) bekrijg je een NH4CL-opl, deze is dus gemaakt uit NH3 en HCL, hiervan heb je wel de zuurconstantes denk ik?

bij 4) bekrijg je een NH4NO2-opl, deze is dus gemaakt uit NH3 en HN02, ook hiervan zou je de zuurconstates moeten hebben.

Indien het nodig zou zijn kan ik mijn cursus wel eens van de zolder halen en de preciese waardeen voor je uitrekenen en controleren nadat je ze zelf gevonden hebt natuurlijk
moet je ide waarden dan met erkaar vermenigvuldigen ofzo?

Berichten: 46

Re: [chemie] ph-berekeningen

moet je ide waarden dan met erkaar vermenigvuldigen ofzo?
neen bv, bij oefening 3 krijg je NH4CL, dit zal dus opsplitsen in de ionen NH4+ en Cl-, de NH4+ is een zwak zuur en de CL- een uiterst zwak zuur, dus hier geldt de formule voor zwakke zuren.

normaal gezien kan je in je tabel met zuurconstanten zien of het nu een sterk zwak of uiterst zwak zuur of base is, hiermee kan je dan afleiden welke formule je nu moet gebruiken.

Berichten: 8

Re: [chemie] ph-berekeningen

maar bij een zwak zuur heb je toch een zuurconstante nodig? hoe vind je ide dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [chemie] ph-berekeningen

maar bij een zwak zuur heb je toch een zuurconstante nodig? hoe vind je ide dan?
Zuurconstantes staan in die tabel, en moest het er niet instaan kan je eens op internet proberen te zoeken of kan je ervan uitgaan dat het zuur zo zwak is dat de
\(H_{3}O^{+}\)
bijdrage verwaarloosbaar klein is.

Berichten: 8

Re: [chemie] ph-berekeningen

ja ik heb al gezocht naar de zuurcostantes van de stoffen maar ik heb ze niet gevonden. maar wat moet je dan doen alss je H3O+ verwaarloost

Berichten: 46

Re: [chemie] ph-berekeningen

ik denk dat de zuurconstante van NH4+ = 25*10^4

dit kun je dan gebruiken in je formule : PH = -1/2 log Kz -1/2 log Czuur enkel nog je waarden invullen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [chemie] ph-berekeningen

ik denk dat de zuurconstante van NH4+ = 25*10^4
Dat klopt niet. De zuurconstante van NH4+ bedraagt
\(5,6\cdot 10^{-10}\)
en de pKz-waarde bedraagt 9,25.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 46

Re: [chemie] ph-berekeningen

Dat klopt niet. De zuurconstante van NH4+ bedraagt
\(5,6\cdot 10^{-10}\)
en de pKz-waarde bedraagt 9,25.


ja, dat kan kloppen, ik ben mijn eigen tabel kwijt, en had deze waarden staan in een slordig krabbeltje op de achterkant van een blad :D ,

Berichten: 8

Re: [chemie] ph-berekeningen

dit kun je dan gebruiken in je formule : PH = -1/2 log Kz -1/2 log Czuur enkel nog je waarden invullen.


bedoel je hiermee: PH= -1/2log (Kz) * -1/2 log(Czuur) of Ph= -1/2 log(Kz*-1/2log(Czuur))

Reageer