Octrooi aanvraag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 808

Octrooi aanvraag

De kans is klein maar mogelijk kan mijn onderzoek tot een octrooi leiden.

Mijn baas is aan het onderzoeken of het mogelijk is en of het de moeite waard is.

Waarschijnlijk zal het gewoon tot een publicatie leiden in plaats van octrooi maar stel dat het wel een octrooi wordt,

wat zijn dan mijn rechten?

Ik ben een werknemer in dienstverband en mijn "uitvinding" valt binnen mijn takenpakket.

Mijn werkgever heeft dus het recht om hiervoor octrooi aan te vragen.

De echte uitvinder moet op het octrooi vermeld worden.

Maar vanaf hier wordt het onduidelijk.

- Wie is de echte uitvinder?

Ik heb alle werkzaamheden verricht en de "uitvinding" ontworpen.

Toch is het in opdracht van mijn baas die een paar stappen lager staat dan de echte werkgever die dan het octrooi aanvraagt.

- Kan mijn baas zichzelf de uitvinder noemen omdat ik in zijn opdracht dat heb ontdekt?

- Waar moet ik voor oppassen?

- Wat heb je aan een vermelding in het octrooi (behalve een goed item voor je CV).

Bij bedrijven staat er vaak iets in je contract over octrooien.

Geen idee of dat bij mij ook zo is, laten we nu even uitgaan van niet.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Octrooi aanvraag

http://www.tbm.tudelft.nl/live/pagina.jsp?...39f&lang=nl
Octrooi en dienstbetrekking

De meeste uitvindingen in Nederland worden gedaan door werknemers. De Rijksoctrooiwet bepaalt dat niet de werknemer –uitvinder, maar de werkgever bevoegd is octrooi aan te vragen voor de uitvinding van de werknemer. Voor dit gemis aan octrooi krijgt de werknemer een dwingendrechtelijke aanspraak op compensatie.

De wet is onduidelijk over de compensatie. In de praktijk procederen weinig werknemers over compensatie. De door de rechter toegekende compensaties zijn laag, terwijl de proceskosten en het procesrisico voor de werknemer hoog zijn gezien de onduidelijke wettekst. De huidige regeling is onrechtvaardig ten opzichte van een werknemer.

Uitvindingen gedaan aan universiteiten en onderzoeksinstellingen behoren toe aan de werkgever na een wetswijsziging in 1995. Dit is in strijd met een ouder internationaal verdrag dat sociale grondrechten aan wetenschappers toekent
http://www.deondernemer.nl/artikel/1234683...-dienstverband-
  • Werknemers die een uitvinding doen.

    De wet zegt dat het recht op octrooi toekomt aan de werknemer, tenzij de aard van de betrekking inhoudt dat hij zijn bijzondere kennis aanwendt om uitvindingen te doen. In dat geval komt het recht op octrooi toe aan de werkgever. ´De aard van de betrekking´ moet volgens de rechter gelezen worden als ´het feitelijke takenpakket.' De wet en de uitspraken van de rechter leiden tot de volgende verdeling:
  • De werknemer doet de uitvinding buiten zijn vakgebied: de werknemer mag zelf octrooi aanvragen.
  • De werknemer doet de uitvinding binnen zijn vakgebied en het doen van onderzoek dat kan leiden tot een uitvinding, behoort tot zijn takenpakket: de werkgever mag octrooi aanvragen.
  • De werknemer doet de uitvinding binnen zijn vakgebied en het is volstrekt onduidelijk of het doen van uitvindingen valt onder zijn normale taakuitoefening: de (lagere) rechter heeft bepaald dat bij twijfel de werknemer octrooi mag aanvragen.
  • De werknemer doet de uitvinding binnen zijn vakgebied, en uitvinden/verbeteren behoort zeker niet tot zijn takenpakket: de werknemer mag octrooi aanvragen.
De werkgever is degene die je loon betaalt, niet je baas. Jouw baas klopt gewoon zijn uren zoals jij (niet degenererend bedoeld). De werknemer-uitvinder ben jij (in zover aantoonbaar). Een en ander wordt snel rekbaar aangezien snel geaccepteerd zal worden dat je baas een begeleidende functie had (tenzij jouw autonome uitvindersrol niet bediscussieerd wordt).

Bovenstaande info gegeven naar best vermogen zonder diepgaande studie.

Lager: de wetgeving zelf.



Rijksoctrooiwet 1995


http://www.st-ab.nl/wetten/1005_Rijksoctrooiwet_1995.htm
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Octrooi aanvraag

Dalton schreef:- Wie is de echte uitvinder?

Ik heb alle werkzaamheden verricht en de "uitvinding" ontworpen.

Toch is het in opdracht van mijn baas die een paar stappen lager staat dan de echte werkgever die dan het octrooi aanvraagt.

- Kan mijn baas zichzelf de uitvinder noemen omdat ik in zijn opdracht dat heb ontdekt?

- Waar moet ik voor oppassen?

- Wat heb je aan een vermelding in het octrooi (behalve een goed item voor je CV).
Ik zal je vragen stapsgewijs langsgaan:

- In beginsel, gelezen naar de letter van de wet, is de eigenaar van het bedrijf waar jij werkzaam bent de uitvinder van het mogelijke octrooi ex. artikel 8 van de ROW 1995 (Rijksoctrooiwet) aangezien de aanvrager van het octrooi beschouwd wordt als de uitvinder. Hierop zijn echter uitzonderingen. De uitzondering die voor jou eventueel van toepassing zou kunnen zijn is die van artikel 12 lid 1 ROW. Hierin wordt gezegd dat wanneer je een uitvinding doet in dienst van een ander, jij gewoon aanspraak op het octrooi hebt TENZIJ jouw dienstbetrekking medebrengt dat jouw bijzondere kennis aangewend wordt tot het doen van uitvindingen waarvoor nu de octrooiaanvrage gedaan wordt.

(Hier kan in jouw overeenkomst van afgeweken worden, je zal je contract dus ook even moeten raadplegen: artikel 12 lid 5

)

Of jouw directe baas of jij de uitvinder bent hangt af wie de geestelijk schepper van de uitvinding is. Als jouw baas het bedacht heeft en jij het enkel produceerde aan de hand van zijn aanwijzingen is jouw baas de bedenker dus uitvinder.

-Als jij de uitvinder blijkt te zijn en je baas het octrooi aanvraagt en jij dus met lege handen staat is er een artikel dat jou toch compenseert: artikel 12 lid 6. Dit artikel bepaalt dat jouw werkgever in dat geval, mits er geen andere financiele regelingen met jou worden getroffen, een billijke vergoeding moet betalen. Let wel, dit is een recht dat jij in dat geval altijd hebt. En dit vorderingsrecht moet je binnen 3 jaar gebruiken, anders vervalt het.

-Artikel 14 ROW zegt inderdaad dat jij recht hebt op vermeling van je naam. Dit heeft direct geen grote voordelen, het is meer een persoonijkheidsrecht dat de uitvinder een bepaalde vorm van genoegdoening moet geven.

Als je nog meer vragen hebt beantwoord ik ze graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Octrooi aanvraag

Is het een Nederlands octrooi of amerikaans patent. Voor verschillende landen gelden verschillende wetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Octrooi aanvraag

Is het een Nederlands octrooi of amerikaans patent. Voor verschillende landen gelden verschillende wetten.
Dat maakt in dit geval niet zoveel uit. Je kan in Nederland een octrooi voor alle landen krijgen. Je hebt verschillende octrooiaanvragen:

- Nederlandse: via ROW 1995. Keuze uit octrooi van 6 of 20 jaar.

- Europese: via het Europees Octrooibureau. Hiermee kan je een bundel van nationale octrooien verkrijgen.

- Internationale aanvrage: via Patent Cooperation Treaty (PCT).

- Gemeenschapsoctrooi: 1 octrooi voor de hele EG.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Octrooi aanvraag

Heel erg bedankt voor de reacties.
De werkgever is degene die je loon betaalt, niet je baas. Jouw baas klopt gewoon zijn uren zoals jij (niet degenererend bedoeld). De werknemer-uitvinder ben jij (in zover aantoonbaar). Een en ander wordt snel rekbaar aangezien snel geaccepteerd zal worden dat je baas een begeleidende functie had (tenzij jouw autonome uitvindersrol niet bediscussieerd wordt).
De werkgever is ook weer een lastig iets. Ik heb een andere werkgever dan mijn baas.

Niet via een uitzendbureau ofzo maar een BV binnen een groter geheel.
Of jouw directe baas of jij de uitvinder bent hangt af wie de geestelijk schepper van de uitvinding is. Als jouw baas het bedacht heeft en jij het enkel produceerde aan de hand van zijn aanwijzingen is jouw baas de bedenker dus uitvinder.
Het is vrij ongebruikelijk een octrooi aan te vragen met het werk dat ik doe (wetenschappelijk onderzoek).

In dit geval is er geheel toevallig een leuk resultaat uitgekomen dat in aanmerking kan komen voor een octrooi.

Mijn begeleider heeft het project bedacht "Probeer eens die groep chemicaliën om te kijken wat er gebeurd".

Mijn baas heeft de financiën geregeld en de plek om te werken (afdelings hoofd).

Ik heb alle chemicaliën uit die groep ontworpen, laten synthetiseren en getest, en 1 van die chemicaliën blijkt een opmerkelijke eigenschap te hebben.

(Het gaat niet om chemicaliën maar ik kan niet in detail treden door overduidelijke redenen) .

In dit geval zijn er dus 5 partijen:

- De BV waar ik voor werk.

- De universiteit waar ons afdelingshoofd voor werkt.

- Ons afdelingshoofd

- Mijn begeleider

- En ik

De BV of universiteit zal het octrooi aanvragen/beheren.

Maar wie is de uitvinder? Misschien wij alle 3?

Is er een prioriteit in volgorde van namen, of wordt er in het octrooi beschreven wat ieders bijdrage is?

Ik moet nog steeds kijken wat er in mijn contract staat, maar volgens mij heb ik dus nergens aanspraak op behalve de eer van een vermelding in het octrooi en misschien een fles wijn of boekenbon.

Mij gaat het hier vooral om de eer van de vermelding in het octrooi.

Ben ik de belangrijkste uitvinder of kan ik beter meteen settelen voor een tweede of derde plek omzo eventuele conflicten te vermeiden. (Bij wijze van spreken natuurlijk ik zal geen conflicten veroorzaken die voor langdurige problemen op de werkvloer kan zorgen).

De kans op een octrooi is heel klein, maar mocht ik opeens snel moeten beslissen of een handtekening moeten zetten dan wil ik wel voorbereid zijn. Onder druk zeg je al snel ja op iets waar je achteraf spijt van kan krijgen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Octrooi aanvraag

Dalton schreef:De BV of universiteit zal het octrooi aanvragen/beheren.

Maar wie is de uitvinder? Misschien wij alle 3?

Is er een prioriteit in volgorde van namen, of wordt er in het octrooi beschreven wat ieders bijdrage is?
Zoals ik zei, in beginsel is de aanvrager de uitvinder. En aangezien jouw dienstbetrekking in principe niet als volgt valt te formuleren: 'dat de aard van de betrekking medebrengt dat hij zijn bijzondere kennis aanwendt tot het doen van uitvindingen van dezelfde soort als waarop de aanvraag van het octrooi betrekking heeft', heb jij in principe dus recht op het octrooi. Maar waarschijnlijk zal je werkgever de aanvraag doen. En de vraag is of jij wel de uitvinder bent:

Het lijkt mij dat dat jouw baas de geestelijk schepper is en jou min of meer de opdracht gaf om bepaalde chemicalien te mengen/mixen. Daaruit zou blijken dat jij geen recht hebt op het mogelijke octrooi. Bovendien draagt hij de financiele verantwoordelijkheid wat daar ook bij meespeelt.

Er is overigens wel de mogelijkheid dat een octrooi op naam komt van verscheidene personen. Dat volgt uit art. 13 ROW. Dit kan indien een uitvinding is gedaan 'door verscheidene personen, die volgens een afspraak tezamen hebben gewerkt'

Dit lijkt echter niet het geval in casu.

Al met al denk ik dat de kans dat jij niet gezien zal worden als uitvinder van het geoctrooieerde niet erg groot. Maar omdat het een vrij complexe casus is zou ik precies alle details moeten weten om een 100 procent betrouwbaar antwoord te kunnen geven.

Reageer