temperatuur berekening

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

temperatuur berekening

Ik ben met div. mensen in discussie over het volgende:

Stel dat het 0 graden Celcius is.

Als het nu 50 % kouder wordt, hoe koud wordt het dan?

Ik heb zelf wel een idee om dit te berekenen, waar wil graag weten of iemand hier een antwoord op weet!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: temperatuur berekening

Ik vind het een beetje een vreemde manier van zeggen '50% kouder'

Maar ik zou zeggen -136.58 Celcius
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 294

Re: temperatuur berekening

afhankelijk van temperatuursschaal waarin die 50% wordt gedefinieerd

absoluut => zoals hierboven gezegd

celcius => 0

farenheit of hoe jet ook spelt => ...

etc

etc

Berichten: 226

Re: temperatuur berekening

Ik vind het een beetje een vreemde manier van zeggen '50% kouder'
Dit is inderdaad niet zinvol, omdat het nulpunt arbitrair gekozen is.

Berichten: 866

Re: temperatuur berekening

Deze disussie vind ik weer eens een voorbeeld van wat ik elders reeds schreef

1° In de dagelijkse taal hebben woorden een bepaalde betekenis die we allemaal goed kennen en gebruiken.

2° In de exakte wetenschap is het nodig geweest sommige woorden uit het dagelijks gebruik over te nemen maar ze een zeer precieze betekenis te geven die niet dezelfde is als de dagelijkse betekenis.

3° Het feit dat die 2 betekenissen naast elkaar bestaan zal soms tot verwarring leiden en tot nutteloze discussies, totdat de gesprekspartners snappen dat ze een verschillende definitie hanteren vh zelfde woord en dat die definities alletwee rechtmatig bestaan .

Iedereen vindt het in de dagelijkse taal normaal van te zeggen dat water van 40°C dubbel zo warm is als water van 20° C en iedereen begrijpt dat ook. Maar owee als iemand vraagt wat zoiets nu eigenlijk betekent. Dan moet er (volgens mij terecht) een referentie naar absolute temperatuur bijgehaald worden. Verwijzing naar andere temperatuurschalen helpt weinig : je kan nog zeggen -5°C is twee keer warmer dan -10°C. Maar hoeveel keer warmer is +10°C dan -10°C.? Op de absolute tempschaal is het eerste 20/273 groter dan het tweede.

Uit een vraag zoals ruudh stelt kom je nooit uit zolang je er niet over akkoord gaat dat je 2 verschillende definities aan het gebruiken bent.

En volgens mij slaat Bart in zijn eerste antwoord al dadelijk de nagel op de kop

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: temperatuur berekening

Bart heeft gelijk.

Ik kan ook wel een eigen schaal in stellen waar 100 graden celcius 0 graden antoon is.

En als het dan 0 graden antoon is. en het word 50% kouder.

Licht er aan welke schaal je pakt.

Want dan word het natuurlijk 50 graden celcius

Als je kijkt naar de schaal van celcius.

Maar het is logisch de schaal van Kelvin te nemen.

Want kouder dan 0 graden kelvin(ook niet 1%) kan simpelweg niet

Reageer