[wiskunde] drukwerkverzending

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] drukwerkverzending

Kan iemand mij helpen met deze opgave?

Een bedrijf verzend drukwerk. neem aan dat het gewicht daarvan normaal verdeelt is met een gemiddelde van 80 gram en een standaardafwijking van 35 gram. de posttarieven van drukwerk staan in de tabel hieronder.

Gewicht in gram: 0-20 ; 20-50 ; 50-100 ; 100-250

Tarief: 0,80 ; 1,60 ; 2,40 ; 3,20

Als het bedrijf in een jaar 1000 drukwerken zal verzenden, hoeveel verwacht je dan dat het bedrijf zal kwijt zijn aan portokosten.

kan je mij ook even uitleggen hoe je een standaardafwijking moet berekenen voor een bepaalt getal?


Berichten: 4

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

ik zou heel graag al een stap in de goede richting beginnen zetten maar ik weet niet hoe er aan te beginnen, je weet toch niet hoeveel er van de brieven nog onder het tarief van 100-250 zitten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

Dag Wiskunde69, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

de eerste vraag heb ik al kunnen oplossen met behulp van een ander forum maar kan je me alsnog een antwopord geven op "Hoe bereken je een standaardafwijking van een bepaalt getal?" Al bedankt.

Berichten: 308

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

"bepaalt getal" ?

Berichten: 339

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

De standaard afwijking wordt berekend over een reeks getallen:
\(\sqrt{\frac{1}{N} \left(\sum_{i=1}^N x_i^2\right) - \overline{x}^2}\)


Oftewel: de wortel van ( {het gemiddelde van de kwadraten} minus {het kwadraat van het gemiddelde } )

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

Oftewel: de wortel van ( {het gemiddelde van de kwadraten} minus {het kwadraat van het gemiddelde } )
Oftewel, mocht dat Wiskunde69 bekender in de oren klinken, de wortel uit de variantie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

Een afwijking is het verschil tussen de waarnemingsuitkomst en het rekenkundig gemiddelde

d = x - x (laatst x met streepje er boven) kan ik niet vinden op mijn laptop.

Hierbij rekenen we de min uitkomsten als plus (anders kom je weer uit op nul)

Gr Polo

Wortel uit de variatie is niet correct

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

Wortel uit de variatie is niet correct
Geen variatie maar variantie. Ik heb het dan wel over discrete random variabelen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: [wiskunde] drukwerkverzending

Geen variatie maar variantie. Ik heb het dan wel over discrete random variabelen.
Een verschil tussen standaardafwijking en variantie is dat de standaardafwijking in dezelfde eenheid wordt uitgedrukt als de verwachtingswaarde of het gemiddelde, waardoor het zinnig wordt te spreken over het gemiddelde plus of min een aantal malen de standaardafwijking.

Reageer