Ik zie bacteriën?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Ik zie bacteri

Goedemiddag,

Zoals jullie zien ben ik nieuw hier en heb me extra aangemeld omdat ik graag een antwoord wil hebben op het volgende:

Wanneer ik naar de lucht kijk of naar een 1kleurig oppervlak zie ik een soort van witte/doorzichtige puntjes op mijn netvlies. Nou heb ik het forum hier al doorgespit en toen werd er antwoord gegeven dat het Mouches volantes zijn en deze worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog...

Echter kan ik het hier niet bij laten want ik heb zoals de meesten wel eens zon vlekje gezien dat meebeweegt met het netvlies wat dus het hierbovenstaande moet voorstellen. Toch zie ik ondanks ik mijn ogen op 1 punt gericht hou dat deze 'witte/doorzichtige' puntjes/bolletjes zelf bewegen kris kras door elkaar terwijl zo'n Mouches volante op 1 punt blijft hangen. Ik weet bijna zeker dat het iets met bacteriën moet zijn. Is dit mogelijk? Of is dit uniek?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank! :D

Mvg,

Tim

Berichten: 32

Re: Ik zie bacteri

Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb het ook.

Ik weet niet of je wel eens naar de dokter bent geweest, om je bloeddruk te laten meten.

Maar als blijkt dat je hoge bloeddruk hebt. dan kan daar een oorzaak in liggen.

Ik heb namelijk hoge bloeddruk

hoop je hiermee (een beetje) mee geholpen te hebben.

greetzz, Benjamin

Berichten: 3

Re: Ik zie bacteri

Hmm :D , bedankt voor je reactie. Echter lijkt het me sterk dat het hier aan zou kunnen liggen, ik ben nu 20 maar heb het al vanaf kleins af aan, maar het kan.

Ik ben toch op zoek naar een specifieker antwoord. Wie kan me daarmee helpen? Heb je er ook wel eens last van?

Laat het even weten! :P

Tim,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zie bacteri

Is dit mogelijk?
Neen

Het klinkt heel erg naar Mouches Volantes, temeer omdat je het hebt als je naar de lucht kijkt of een oppervlak met één kleur. Ze komen in allerlei verschijningsvormen en kunnen ook na het bewegen met je oog nog bewegen (glasvocht is veel trager dan de bewegingen van je hoofd/oog). Het heeft niets met bacterien te maken.
Maar als blijkt dat je hoge bloeddruk hebt. dan kan daar een oorzaak in liggen.
Als je doelt op hypertensieve retinopathie; dat gaat meestal gepaard zonder symptomen behalve een verminderd zicht.

Het lijkt mij niet opportuun om hier allerlei ziektes te gaan opnoemen die dit kunnen veroorzaken. Tim wilde weten of het met bacterien te maken kon hebben en het antwoord daarop is nee.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 32

Re: Ik zie bacteri

Je speelt nu op de man, blijkbaar heb je niet goed gelezen.

Wat Tim ziet dat heb ik ook, daarnaast heb ik hoge bloeddruk.

Dus vraag ik of hij wel eens zijn bloeddruk heeft laten meten. Als dan blijkt dat hij hoge bloeddruk heeft, dan kan daar een oorzaak liggen.

Inderdaad heb ik de direkte vraag daarmee niet beantwoordt, maar dan spreek ik vanuit een ervaring.

Geef ik dan de conclusie dat hoge bloeddruk de oorzaak is? Nee, ik geef alleen maar een schets van wat ik heb en wat ik ervaar.

En nee, ik heb nooit last gehad van verminderde zichtsvermogen.

Tim, Hoge bloeddruk ben ik mee geboren (zit in mijn familie), jij zegt dat je het al van kinds af aan hebt.

Het zou zeker niet verkeerd zijn om je te laten meten.

Als daaruit blijkt dat je het niet hebt, kun je het altijd nog uitsluiten.

greetzz, Benjamin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zie bacteri

Je speelt nu op de man, blijkbaar heb je niet goed gelezen.
Op de man spelen? Waar val ik je persoonlijk aan dan?

Ik heb zeker goed gelezen. Jij zegt dat een eventuele oorzaak van zijn 'klacht' een hoge bloeddruk kan zijn. Ik zeg dat dat niet zo is.

Tevens ben ik van mening dat het niet opportuun is om hier oorzaken te gaan bedenken voor zijn 'klacht', terwijl hij specifiek vraagt of bacterien er iets te maken kunnen hebben.
Het zou zeker niet verkeerd zijn om je te laten meten.
Dat kan nooit kwaad nee. Hypertensie blijft een silent killer.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 32

Re: Ik zie bacteri

Hoe weet je dat dat niet zo is?

heb jij hoge bloeddruk, heb jij last van het zien van hele kleine witte lichtpuntjes, die heel snel alle kanten opgaan?

Ik heb dat wel, nogmaals dan spreek ik uit een ervaring.

Lange tijd vroeg ik mij ook af wat die lichtpuntjes zouden kunnen zijn, ik heb er niet aan gedacht dat er misschien een link zou kunnen zijn, totdat ik de topic van Tim zag. Ik herkende mij hierin.

Aangezien ik wel hoge bloeddruk heb, is er een mogelijkheid dat hoge bloeddruk een rol kan spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zie bacteri

We gaan zo wel erg offtopic, het lijkt mij het beste als we het hier bij houden. Als je verder wilt discussieren hierover kan dat via m'n PB.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 31

Re: Ik zie bacteri

Met bloeddruk heeft het volgens mij niks te maken. Ik heb juist een hele lage bloeddruk, en ik zie de dingen die Tim beschrijft ook wel geregeld.

Maar bacteriën kunnen het volgens mij niet zijn, aangezien bacteriën zo'n 100 keer kleiner zijn dan de diameter van een haar moet je wel ongelooflijk sterke ogen hebben (m.a.w. het is onmogelijk) om ze zo te kunnen zien.

Ik hoop dat dat je vraag beantwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Ik zie bacteri

Nu ik naar een witte muur kijk zie ik ook zwarte puntjes, die ook wat bewegen.

Los van de mouches voulantes die ik zie. Dus als iedereen eens goed oplet,zien we ze mogelijk allemaal, als je eenmaal dit opgevallen is, blijf je er op letten.

Kan ook zijn dat het in de hersenen gebeurt.

of bij de staafjes en kegeltjes, of mogelijk alleen bij de kegeltjes .

Dan denk ik aan verzadiging van het signaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ik zie bacteri

Tim_Intens schreef:Wanneer ik naar de lucht kijk of naar een 1kleurig oppervlak zie ik een soort van witte/doorzichtige puntjes op mijn netvlies. Nou heb ik het forum hier al doorgespit en toen werd er antwoord gegeven dat het Mouches volantes zijn en deze worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog...

Echter kan ik het hier niet bij laten want ik heb zoals de meesten wel eens zon vlekje gezien dat meebeweegt met het netvlies wat dus het hierbovenstaande moet voorstellen. Toch zie ik ondanks ik mijn ogen op 1 punt gericht hou dat deze 'witte/doorzichtige' puntjes/bolletjes zelf bewegen kris kras door elkaar terwijl zo'n Mouches volante op 1 punt blijft hangen. Ik weet bijna zeker dat het iets met bacteriën moet zijn. Is dit mogelijk? Of is dit uniek?
Tim, je hebt het goed waargenomen, en het is de normale waarneming van je eigen witte bloedcellen. Het verschijnsel heet Scheerer's fenomeen of blauwveld entoptisch fenomeen. (Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_field_entoptic_phenomenon. Onder gunstige omstandigheden kunnen de meeste mensen het zien, alleen is het zo subtiel dat het de meeste mensen er geen aandacht aan schenken. Ik zie het altijd bij strandwandelingen aan de heldere hemel. Het is een erg leuk verschijnsel omdat je met het blote oog je eigen witte bloedcellen door de bloedvaten van het netvlies ziet stromen. De lichtgevoeligheid van je netvlies is geadapteerd aan bloedvaten die geheel gevuld zijn met donker bloed, zodat je die bloedvaten in principe niet ziet. Maar de kleinste haarvaten zijn nauwelijks dikker dan een bloedcel, zodat een witte bloedcel als een opvallende opheldering door dat haarvat reist.

Een paar kenmerken:

- de puntjes bewegen onafhankelijk van je oogbewegingen (daarmee onderscheidt het zich van mouches volantes)

- alle puntjes scherp, in tegenstelling tot mouches volantes waarvan er veel zijn die pas bij kleine pupildiameters scherp zichtbaar zijn. Conclusie: ze bevinden zich op het netvlies

- alle puntjes ongeveer even groot, ongeveer zo groot als de resolutie van je oog. Conclusie: ze zijn ongeveer zo groot als een cel.

- alle puntjes zijn helderder dan hun omgeving

- als je wat langer kijkt dan herken je repeterende banen

- krioelende indruk, met een karakteristieke snelheid

Dit youtube filmpje geeft een indruk van hoe een rij rode bloedcellen, hier en daar onderbroken door een witte bloedcel, door een haarvat stroomt: http://www.youtube.com/watch?v=4yBMY9Wj7z0 (in dat weefselpreparaat stroomt het langzamer dan wat je ziet met Scheerer's fenomeen).

Met Scheerer's fenomeen zie je dus geen mouches volantes en bacterien. Die laatste zouden ook helemaal niet zo beweeglijk zijn. Het is geen teken van hoge bloeddruk.

edit mod(Lala): Link werkend gemaakt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zie bacteri

Tim, je hebt het goed waargenomen, en het is de normale waarneming van je eigen witte bloedcellen. Het verschijnsel heet Scheerer's fenomeen of blauwveld entoptisch fenomeen. (Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_field_entoptic_phenomenon).
Nooit van gehoord, maar interessant. Zijn beschrijving komt inderdaad aardig overeen.

De link doet het trouwens niet, je moet even het haakje sluiten weghalen achter phenomenon.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 33

Re: Ik zie bacteri

Hoi,

toen ik je titel zag: ' ik zie bacteriën' wist ik meteen waar je het over had. Want dat heb ik namelijk ook en heb mezelf ook lang afgevraagd wat het zou zijn. Super dat ik dat nu weet!

groeten

Berichten: 3

Re: Ik zie bacteri

Halloo!

Ten eerste bedankt voor jullie reacties, met name jkien! Ik heb het verhaal over dit mysterieuze Scheerer's fenomeen een even goed doorgespit. Leuk dat ik er nu eindelijk achter ben wat het precies inhoudt. :D Ik vroeg het me al enkele jaren af.
Bacteriëm zouden ook helemaal niet zo beweeglijk zijn.


Ja inderdaad, maar dat was mijn eerste ingeving :P

Nogmaals bedankt voor de reacties. Toppie!

Mvg,

Tim

Berichten: 2

Re: Ik zie bacteri

Hai, ik ben nieuw op dit forum! zelf heb ik mouchos voulantes. Omdat ik er inmiddels stapeldol van word, heb ik een afspraak gemaakt bij Oogkliniek Warmond. Het schijnt nl heel makkelijk te behandelen te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben best een beetje nerveus ook al is het maar een orienterende afspraak.

Reageer