[scheikunde] atoomtheorie van dalton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

[scheikunde] atoomtheorie van dalton

Bij gebrek aan de informatie in mijn handboeken van chemie heb ik het volgende gevonden over de atoomtheorie van Dalton :

1. Elementen bestaan uit kleine deeltjes, atomen genaamd.

2. Elk element wordt gekarakteriseerd door de massa van het atoom; atomen van hetzelfde element hebben dezelfde massa en atomen van verschillende elementen hebben een verschillende massa.

3. Bij het ontstaan van nieuwe stoffen verandert alleen de manier waarop atomen met elkaar verbonden zijn; de atomen zelf veranderen niet

(bron : wikipedia)

Nu is mijn eerste vraag of deze informatie correct is (en of er niets ontbreekt) ?

De 2e vraag is ofdat deze theorie de basis is van Dalton zijn atoommodel van 1 'massieve' bol zonder elektronen ?

We hebben namelijk na het atoommodel van Dalton, die van Rutherford bestudeerd als de verbetering van Dalton waarbij we elektronen hebben toegevoegd en ook het atoom voorzien van een 'grote' ruimte tussen kern en mantel.

Dan zou dus aan de theorie van Dalton ook de definiëring van elektronen en de ruimte moeten ontbreken ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] atoomtheorie van dalton

Zolang het erom gaat om reactievergelijkingen kloppend te krijgen voldoet Dalton zoals je die hierboven aanhaalt prima.

Een klein onzuiverheidje staat in punt twee, er bestaan namelijk isotopen, dat zijn atomen van dezelfde soort, met exact hetzelfde scheikundige gedrag, maar met verschillende massa omdat ze meer of minder neutronen in de kern hebben. De massa van de 14C isotoop wordt hiermee vrijwel gelijk aan die van de 14N isotoop.

Voor daltoniaanse scheikunde lijkt het me overigens niet van belang, omdat in de scheikunde voor de atoommassa normaliter wordt gerekend met de GEWOGEN GEMIDDELDE atoommassa van de isotopen in de verhouding zoals ze in de natuur voorkomen en dus door scheikundigen worden gebruikt, en isotopen van eenzelfde atoomsoort zoals gezegd een gelijk scheikundig gedrag vertonen.

De exacte ruimtelijke bouw van atomen lijkt me voor scheikunde tot op zekere hoogte niet interessant. Pas als je moet gaan verklaren waarom edelgassen (bijna) geen reacties aangaan e.d. , en waarom een chloorion een lading -1 heeft en een natriumion een lading +1, enz. wordt het interessant dat dalton"bolletje" eens nader te gaan bezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer