Zwart gat maken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Zwart gat maken

Hey,

Een object stort in tot een zwart gat wanneer het een bepaalde dichtheid bereikt, die dichtheid is afhankelijk van de straal en de massa en wordt beschreven door de volgende formule:
\(R = M \cdot \frac{2G}{c^2} \)
Als we bijvoorbeeld de straal van een proton nemen,
\(8.757000\cdot 10^{-16}\)
, wordt M
\(5.897559\cdot 10^{11} kg\)
, dit betekend dat als een proton
\(5.897559\cdot 10^{11} kg \)
zou wegen, en dezelfde staal zou hebben, hij zal instorten tot een zwart gat.

Alleen weegt een proton geen
\(5.897559\cdot 10^{11} kg\)
, maar slechts
\(1.6726231\cdot 10^{-27}kg\)
. Maar als je de lichtsnelheid naderd, wordt je zwaarder:
\(M = \frac{m_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}}\)
Dus om
\(M\)
\( 5.897559\cdot 10^{11} kg\)
te 'maken', met een
\(m_0\)
van
\(1.6726231x10^{-27}kg\)
, moet
\({\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}\)
gelijk zijn aan
\(1.6726231\cdot 10^{-27}\div 5.897559\cdot 10^{11} \)
, dat is grofweg
\(2.836128\cdot 10^{-34}\)
. De
\(v\)
die daar vervolgens uit komt rollen is:
\(\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}} = 2.836128\cdot 10^{-34} \)
\(1-\frac{v^2}{c^2} = 8.04362\cdot 10^{-68} \)
\(\frac{v^2}{c^2} = \)
.....

En nu loop ik vast, mijn rekenmachine zegt dat
\(1 - 8.04362\cdot 10^{-68}\)
gelijk is aan 1... Ik snap wel waarom maar kan nu niet verder..

Maargoed, waar ik heen wou; Als je een proton maar hard genoeg versneld, zal hij uiteindelijk
\(5.897559\cdot 10^{11} kg\)
wegen. En ik vraag mij af wat er dan gebeurt, stort hij in tot een zwart gat?

Als dit het geval is, zal hij gedurende
\(1.724517\cdot 10^{19} \)
seconden zo'n
\(1.024531\cdot 10^{9}\)
watt uitzenden. Dit lijkt mij een aardige energiebron.

Eigenlijk is mijn vraag algemener: Is het mogelijk een object te laten instorten tot een zwart gat door hem zo hard te versnellen dat hij zijn 'kritische massa' bereikt? Dus niet persé een proton, maar ook bijvoorbeeld een zandkorrel, hond of banaan...

PS: Ik heb de gegevens hier berekend.

*Ik realiseer met net dat objecten ook langer worden als ze de lichtsnelheid naderen, dit beïnvloed waarschijnlijk dus ook de dichtheid. Is het nu alsnog mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Zwart gat maken

Oh wacht, ik heb het al gevonden op internet;

Een object wordt niet zwaarder in zijn eigen inertiaalstelsel, dus zal het nooit instorten tot een zwart gat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Zwart gat maken

Gelukkig maar dat er geen zwarte gaten ontstaan door dat soort relativistische snelheden, anders zou de aarde pardoes in een zwart gat veranderen als er in een verre uithoek van het heelal een vliegende schotel voldoende snelheid maakte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zwart gat maken

MacHans schreef:Oh wacht, ik heb het al gevonden op internet;

Een object wordt niet zwaarder in zijn eigen inertiaalstelsel, dus zal het nooit instorten tot een zwart gat.
Dat is niet juist. Als de straal van een ster kleiner of gelijk is aan de Schwartzschildstraal zal zo'n ster wel degelijk instorten tot een zwart gat omdat de naar buiten gerichte druk dan niet meer toereikend is om de samentrekking onder invloed van de zwaartekracht tegen te gaan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Zwart gat maken

Dat is niet juist. Als de straal van een ster kleiner of gelijk is aan de Schwartzschildstraal zal zo'n ster wel degelijk instorten tot een zwart gat omdat de naar buiten gerichte druk dan niet meer toereikend is om de samentrekking onder invloed van de zwaartekracht tegen te gaan.


De Schwartzschildstraal van een object is afhankelijk van zijn rustmassa, en deze veranderd dus niet als zijn snelheid veranderd, in tegenstelling tot de massa die hij vanuit een ander inertiaalstelsel heeft.

Ik claimde niet dat zwarte gaten uberhaubt niet kunnen ontstaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Zwart gat maken

Bovendien zal het lastig zijn een object dat van buiten gezien zo dicht tegen de snelheid van het licht aan zit dat het niet eens in een promille van een promille te meten is, en bovendien een zeer hoge relatieve massa heeft, nog te versnellen.

De energie die je in het circuit moet pompen (als je het proton tenmiste nog in een lus kunt laten lopen) is zodanig hoog wordt, dat je niets hebt aan de energie die eruit zou komen, want die kompenseert alleen wat je erin stopt.

m.a.w. je kunt er nooit meer energie uithalen als dat je erin stopt, behalve als je het proton weet de desintegreren naar een elektromagnetische golf, die je dan gaat gebruiken. Maar het liefst zonder dergelijke hoeveelheden energie eerst erbij moeten te halen ;)

Berichten: 95

Re: Zwart gat maken

Even een vraagje van een leek (als jullie het niet erg vinden): Wat als je dan een elektron neemt, een deeltje dat waarschijnlijk geen volume heeft? De massa van dat deeltje is bevindt zich dus altijd op één punt, wat als je die elektron dan zoveel energie zou geven dat de massa in de (miljarden) kilo`s komt, zou je dan een zwart gat creëren? (Aangenomen dat het je lukt om een elektron zoveel energie te laten absorberen zonder dat het per se kinetische energie is.) Of gun ik mezelf nu zoveel vrijheid (in mijn aannames dat dit allemaal mogelijk is) dat jullie niks meer met mijn vraag kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Zwart gat maken

Eigenlijk is dit hetzelfde principe als met het proton; Een object wordt niet zwaarder in zijn eigen inertiaalstelsel, dus zal het nooit instorten tot een zwart gat dmv versnelling.

Het komt er op neer dat als je het elektron versneld, hij voor óns wel zwaarder wordt, maar hij zelf 'denkt' dat hij nog steeds even zwaar is.

Opzich is dit ook wel logisch, stel dat hij in zijn eigen intertiaalstelsel wel zwaarder zou worden, dan zou dat ook betekenen dat een mens bij een bepaalde snelheid bijvoorbeeld niet meer zou kunnen ademen, aangezien onze ribbenkast dan te zwaar is geworden.

En daarnaast krijg je problemen met relativiteit; wij gaan tov dat elektron dan juist bijna zo snel als het licht, dus waarom storten wij dan niet ineen tot een zwart gat?

Berichten: 95

Re: Zwart gat maken

Ja, maar een elektron is, als ik het juist heb, al een puntdeeltje dus als die heel erg massief zou worden dan is dat een hoop massa op één punt (vanuit het perspectief van een waarnemer buiten het inertiaalstelsel) waardoor het licht, wat volgens mij vanzelfsprekend buiten het inertiaalstelsel staa, (als het echt massief genoeg zou zijn) ernaar toe getrokken wordt. En zo ontstaat er dan volgens mij het effect van een zwart gat. Bij een proton echter, zal al die massa niet over één punt verdeeld zijn omdat een proton volume heeft, en de proton dus niet ineenstrort. Maar als het waar is dat een elektron geen volume heeft dan zal het ook nooit ineen hoeven te storten om (als je oneindig veel energie 'toe' zou 'voegen') oneindig veel massa op één punt te laten concentreren.

Nu weet ik ook wel dat er niet oneindig veel energie is, maar dat feit verwaarloos ik nu even.

Wij storten niet ineen tot een zwart gat omdat we idd binnen ons eigen inertiaalstelsel even 'zwaar' blijven. Maar als een elektron al op één punt zit hoeft het niet meer ineen te storten.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zwart gat maken

*Ik realiseer me net dat objecten ook langer worden als ze de lichtsnelheid naderen, dit beïnvloed waarschijnlijk dus ook de dichtheid. Is het nu alsnog mogelijk?


Volgens mij worden objecten juist korter in de bewegingsrichting. Gezien vanuit de achterblijver uiteraard.

Reageer