Doorbuiging plaat berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Doorbuiging plaat berekenen

Hallo,

ik heb een plaat van 2.4mm dik en een lengte x breedte van 432mm x 383mm. Het materiaal is FR-4 (hier worden printplaten van gemaakt).

Aan de onder kant drukken meetpennen tegen deze plaat aan, elke meetpen heeft een kracht van ongeveer 1.5N. Er zijn totaal in totaal 1584 meetpennen verdeeld in een linear raster. Totaal opwaardse krachti s dus 1.5 * 1584 = 2376 Newton. De plaat wordt aan alle 4 de zeide ingeklemd.

Nu mijn vraag, hoe is de maximale doorbuiging te berekenen van deze plaat? kan iemand mij opweg helpen?

Gegevens die beschikbaar zijn over FR4:

Soortelijk gewicht: 1.91 g/cm^3

Electiciteits modus: 17 GPa

Poisson verdeling: 0.136

Rekgrens: 414 MPa

Treksterkte: 276 MPa

het probleem is dat ik het onderwerp doorbuiging nooit gehad heb op school met betrekking tot een plaat. Wel met stalen balken! Ik ben mechatronica man, dus heb van alles (electro, werktuigbouwkunde, informatica) een beetje gehad...Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging plaat berekenen

Wel met stalen balken!
Werk gewoon analoog.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Doorbuiging plaat berekenen

Werk gewoon analoog.


Zou je me misschien een zetje in de goede richting kunnen geven? =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging plaat berekenen

Werk zoals een stalen balk. D.w.z. reken de momentenlijn uit, bepaal het traagheidsmoment, en zoek dan naar de doorbuiging.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging plaat berekenen

Ik zag deze vraag een poosje terug ,mogelijk kun je wat doen met het volgende:

Vierzijdig vrij opgelegde plaat



In de betontechniek zijn er formules ontwikkeld om vierzijdig opgelegde platen te berekenen;

men gaat uit van een gelijke doorbuiging van de velden over lengte-en breedterichting en zoekt dan een belastingverdeling over de lengte en breedte door de doorbuigingsformules met elkaar te vergelijken en komt dan in een verhouding van b^4 en l^4 en berekent dan de benodige wapening in beide richtingen.



De dikte van de betonvloer wordt in de breedterichting bepaald en daar wordt verder geen aandacht aan besteed,er blijft 1 waarde voor de gehele plaat gelden,dat in tegenstelling met de staalberekening.Zal mogelijk zitten in de verschillen van materialen en dat de drukspanning van de beton op een tamelijk lage waarde ligt.



Bij de vraag over een berekening bij een vierzijdig vrij opgelegde staalplaat kunnen de vergelijkingen van de doorbuigingen met belastingverdeling over lengte en breedte ook zo worden uitgevoerd,waar bij je een buigmoment met correctie-factoren krijgt.Bij een veld met een breedte B in m en een lengte L in m en een belasting Q in kN/m2 wordt de formule voor het te berekenen buigmoment :



0.125 Q *( L^2*B^4+ B^2*L^4)/(B^4+L^4) ,



hetgeen een waarde oplevert,welke ligt tussen het moment van een ligger met een vrije overspanning van B resp.L meters.In deze berekening worden dus de homogene plaatdiktes (bijv.staal) van de breedte en lengteberekening bij elkaar opgeteld en is dit dus wat de beton in een gew.betonplaat betreft een afwijking.

Reageer