Bumblebee flight ‘brute force rather than aerodynamic efficiency'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Bumblebee flight

Afbeelding

Brute force rather than aerodynamic efficiency is the key to bumblebee flight, scientists have discovered.

Lees meer ... University of Oxford

Wetenschappelijke publicatie
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.


Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Bumblebee flight

Leuk filmpje! ;)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 185

Re: Bumblebee flight

maar ik ben eigenlijk op zoek naar een ander filmpje dat ik een paar jaar geleden gezien heb, waaruit zou blijken dat hommels wel degelijk een aerodynamisch principe gebruiken dat we voordien nog niet kenden. Op diverse sites waaromder de NL Wikipedia wordt wel gerefereed aan die bevindingen, maar helaas kan ik nergens een bronvermelding vinden. Volgens de betreffende wetenschappers gebruikt de bumble bee dus bepaald geen brute force en hebben die van deze draad er geen draad van begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bumblebee flight

Lees het artikel eens helemaal door, dan zal je zien dat het niet zo zwart-wit is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 185

Re: Bumblebee flight

Lees het artikel eens helemaal door, dan zal je zien dat het niet zo zwart-wit is.
Leuk onderwerp voor aan de borreltafel, maar 34 $ voor de hele publicatie is me te gortig.

De meeste hommels zijn zwart-geel of bruin-geel ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bumblebee flight

Het artikel lezend hoeft een en ander inderdaad niet zo zwart-wit te zijn toch? De aerodynamica gaat vér boven mijn pet, maar als ik lees dat de hommel inderdaad afwijkt van collega-insecten bijvoorbeeld door de onafhankelijke vleugelbewegingen links en rechts kan ik me iets van een conclusie van inefficiency voorstellen. Het artikel uit de topicstart suggereert overigens ook nog een voordeel hiervan. Laten we wel wezen, zonder enige vorm van aerodynamiek zou die hommel inderdaad niet van de grond komen, geheel volgens de oude mythe. Een combinatie van bijzondere aerodymiek en brute kracht vind ik niet ongeloofwaardig.

Wat rondgooglend vond ik in elk geval teksten die spraken van metingen aan CO2-produktie door vliegende insecten. Kortom, die energetische efficiency meten is mogelijk. Zo'n uitspraak over "brute force" hoeft dus niet uit de lucht gegrepen te zijn.
De meeste hommels zijn zwart-geel of bruin-geel
Bombus terrestris of Bombus lapidarius, de meest voorkomende soorten in de Lage Landen. Die laatste is niet zozeer bruin-geel als oranjebruin-zwart. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Bumblebee flight

Bombus impatiens, de meest voorkomende soort in de VS is wél zwart-wit.

Verplaatst naar biologie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 202

Re: Bumblebee flight

Ja ja of ik ff wil doneren aan Springer

Ik haat dat!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bumblebee flight

Ja ja of ik ff wil doneren aan Springer
Niet alles in deze wereld kan gratis zijn. =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer