Invloed dieet op leeftijd

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Invloed dieet op leeftijd

Om nog even terug te komen op het topic.

Ik heb ooit een interesante documentaire gezien op televisie over dit onderwerp.

Daarin werd het volgende uitgelegd:

Bij verbranding van voedsel, komen schadelijke "vrije radicalen" vrij in je lichaam. Deze zorgen voor het verouderings proces van ons lichaam.

In theorie betekend dit dus: Als men minder eet, kan men minder verbranden en komen er dus ook minder schadelijke radicalen vrij. Hierdoor zou het verouderings proces langzamer gaan.

Dit is ook in de praktijk getest.

Ze hebben een groep apen voor lange tijd net genoeg voedsel gegeven om in leven te kunnen blijven.

Het verouderings proces van die apen werd hierdoor met ongeveer 30 tot 40 procent verminderd. Ze werden dus daadwerkelijk ouder.

omgerekend zou een volwassen man die per dag maximaal 1400 calorien eet, rond de 150 jaar oud kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Invloed dieet op leeftijd

Wat bedoel je met "om even terug te komen op het topic"? Wat heeft een olifant te maken met vrije radicalen?

Je kunt je bericht wel in een nieuw topic plaatsen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Invloed dieet op leeftijd

In theorie betekend dit dus: Als men minder eet, kan men minder verbranden en komen er dus ook minder schadelijke radicalen vrij. Hierdoor zou het verouderings proces langzamer gaan.
Dit is ook in de praktijk getest.

Ze hebben een groep apen voor lange tijd net genoeg voedsel gegeven om in leven te kunnen blijven.

Het verouderings proces van die apen werd hierdoor met ongeveer 30 tot 40 procent verminderd. Ze werden dus daadwerkelijk ouder.
Het is niet in praktijk getest dat minder eten minder vrije radicalen vrijmaakt. Het is wel in praktijk getest (bij dieren, en ook epidemiologische studies bij de mens), dat minder kcal mensen langer laat leven.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 22

Re: Invloed dieet op leeftijd

Ik lees nu ook op internet dat wij radicalen nodig hebben om bepaalde steroiden te kunnen produceren.

De belangrijkste radicalen die wij nodig hebben zitten in zuurstof, maar omdat deze zeer reactief zijn zorgen ze ook voor DNA beschadiging en Cel veroudering.

Ik concludeer hieruit dat we niet zonder radicalen kunnen, maar dat ze tevens ook voor ons verouderings proces zorgen.

Ik betwijfel dus ook of we dit verouderingsproces tegen kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Invloed dieet op leeftijd

Je lichaam houdt de schade wel deels beperkt door verschillende enzymen in te zetten tegen de vrije radicalen. Een bekend voorbeeld is het glutathion peroxidase. Het systeem is echter niet waterdicht, en verslecht bij het ouder worden.

Aerobe respiratie (wat je daar schreef over zuurstof), is een goed voorbeeld van endogene vrije radicalen. Exogene vrije radicalen zijn dan weer te vinden in sigarettenrook, vervuiling, etc.

Verder zou het zinvol zijn antioxidanten via de voeding in te nemen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 22

Re: Invloed dieet op leeftijd

In dat geval vraag ik me af of het mogelijk is, en of er onderzoek gedaan word om een enzym te vinden die een zeer hoge bescherming bied. Met andere woorden die celveroudering en aantasting van DNA drastisch verminderd.

Dat lijkt mij de meest logische manier om ons verouderingsproces tegen te gaan.

Op internet kan ik hier niets over vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Invloed dieet op leeftijd

Zelf zonder vrije radicalen, blijft het spelletje van eeuwige celdeling niet duren.

Zie Hayflick limiet http://en.wikipedia.org/wiki/Hayflick_limit
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Invloed dieet op leeftijd

Zoals al aangegeven is, is er een balans nodig omdat je radicalen gewoon nodig hebt. Je bestaat bij de gratie van zuurstof en ons metabolisme levert nu eenmaal radicalen op. Gelukkig gebruiken we er een deel van en tegen de rest zijn we best aardig beschermd. Vergeet niet dat een radicaal niet zomaar de celkern in floept (alleen daar zit je DNA).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Invloed dieet op leeftijd

Jona444 schreef:Zelf zonder vrije radicalen, blijft het spelletje van eeuwige celdeling niet duren.

Zie Hayflick limiet http://en.wikipedia.org/wiki/Hayflick_limit
In sommige gevallen gaat de hayflick limiet niet op. Van de Hydra is bijvoorbeeld bekend, hoewel met erg weinig bewijs aan publicaties, dat deze niet in senescence gaat. Aangezien het hier maar om 1 publicatie gaat zou ik er niet al m'n geld op in willen zetten. Andere gevallen zoals stam/progenitor cellen kunnen we hier maar beter even buiten de discussie houden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer