Bloeddruk en hoogteverschil

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Bloeddruk en hoogteverschil

Geeft het resultaat van een bloeddrukmeting van

bijv. hoog 125 mm Hg en laag 70 mm Hg gemeten bij een atm.druk van 770 mm Hg ,

een andere uitslag bij een atm.druk van 730 mm Hg of zou dat bij een gelijktijdige meting voor hoog en laag moeten 165 mm Hg ,resp 110 mm Hg moeten bedragen,dus beide 40 mm Hg druk meer.

De gemeten waarden van de bloeddruk zijn toch overwaarden op de atmosf.druk?

En speelt de relatieve luchtvochtigheid ook een rol,men krijgt het benauwd bij vochtige tropische temperaturen met een hoge RV.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Volgens de International Journal of Biometeorology heeft de luchtdruk wel degelijk invloed op de bloeddruk.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Mijn grootvader is terug van de bergen en nu had hij een vraag:

Krijg je een andere bloeddruk doordat je hoger zit (+2000 meter hoogte) en dus een andere luchtdruk hebt?

Op onze bloeddruk meter staat dat het via een oscillometrische meting werkt(??).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

In een verkeersvliegtuig op kruishoogte is de cabinebruk equivalent met circa 2000 m hoogte. Als die hoogte een duidelijk effect had op de bloeddruk dan zou dat vast een algemeen bekend fenomeen zijn bij vliegreizen. Met google vind ik niets over zo een effect, daarom vermoed ik dat dat effect er niet is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

De (absolute) bloeddruk wordt (onder andere) bepaald door de kracht waarmee het hart pompt.

Die kracht verandert niet als je naar grotere hoogte stijgt voor zover je ongehinderd kunt ademen.

De (absolute) luchtdruk daalt dan wel.

Het verschil tussen de bloeddruk en de luchtdruk neemt dan toe, dus de overdruk neemt toe.

Berichten: 3

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Maar mijn vraag is of de bloeddrukmeter een 'foute' meting gaat weergeven?

Hij moet toch ergens een tegendruk van halen? (of komt deze tegendruk puur 'uit' de bloeddrukmeter?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Dit is eerder aan bod gekomen in dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=109350
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Sorry, mijn fout :eusa_whistle: ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Bloeddruk en hoogteverschil

Geen probleem, even samengevoegd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer