Toelatingsproef arts-tandarts

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8.614

Toelatingsproef arts-tandarts

Ik heb vandaag deelgenomen aan de toelatingsproef arts-tandarts in het Tentoonstellingspark te Brussel en te zien aan de topics die de afgelopen weken langs het huiswerkforum passeerden, ben ik niet de enige van dit forum. Daarom deze topic om ervaringen uit te wisselen. Viel het globaal gezien mee? Welke onderdelen gingen (uitzonderlijk) goed? met welke onderdelen had je problemen? Hoe schat je je kansen in? Je hoeveelste deelname was dit? Hoe heb je je voorbereid? Indien geslaagd, waar ga je de studie geneeskunde/tandheelkunde aanvatten? Indien niet, wat dan? Wat was je blok/plaatsnummer? ...

Voor mij was het mijn eerste deelname en over het algemeen heb ik er een goed gevoel bij, al vind ik het erg moeilijk in te schatten. Het voormiddaggedeelte (KIW) leek alleszins beter te gaan dan de namiddag (IVV). Wiskunde en chemie (alles ingevuld) gingen buitengewoon goed, biologie was verrassend moeilijker dan verwacht (één opgelaten) en fysica was naar verwachting het lastigste onderdeel (twee opengelaten). De redeneerproef ging meer dan behoorlijk, maar ik had te weinig tijd om alle vragen op te lossen (42 v/d 50), de stilleesteksten waren eveneens moeilijker dan verwacht (23 v/d 30 vragen ingevuld) en de gesprekken arts-patiënt vond ik nogal vaag en zeker moeilijk om in te schatten (27 v/d 30 vragen ingevuld).

Ik ben van plan om volgend jaar geneeskunde te gaan studeren in Antwerpen en indien ik niet geslaagd ben, ga ik voor biomedische wetenschappen of bio-ingenieur.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 169

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Ik heb vandaag ook deelgenomen.

Ik vond het eigenlijk veel makkelijker dan vorig jaar (2008). Misschien omdat ik me deze keer iets beter voorbereid had.

Het deel in de voormiddag viel goed mee, behalve voor biologie. Ik heb bij alle onderdelen 7 antwoorden gegeven omdat

ik wat safe wou spelen. Laten we nu hopen dat ik niet te veel fouten maakte. In de namiddag was ik aangenaam verrast

toen ik de IQ-test zag. Alles had een andere structuur in vergelijking met andere jaren. Ook heeft men sommige vraagstellingen veranderd of gewoon vervangen door andere vragen. De 7 leesteksten waarvoor ik wat schrik had, vielen goed mee naar mijn mening. Ze waren duidelijk langer dan in 2008, maar ik vond het niveau wel iets makkelijker.

En de arts-patientgesprekken lagen in dezelfde lijn als vorige jaren.

Ik hoop dat ik deze keer geslaagd ben, anders probeer ik het voor de laatste keer in augustus.

Ik dacht ook aan bio-ingenieur, maar ik heb besloten om voor farmacie te gaan als ik niet zou slagen.

Hoewel ik niet zeker weet wat ik van de chemie mag verwachten in die richting.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Het deel in de voormiddag viel goed mee, behalve voor biologie.
Biologie was blijkbaar voor veel mensen moeilijker dan verwacht (ik heb ook van verschillende anderen deze reactie gehoord).
De 7 leesteksten waarvoor ik wat schrik had, vielen goed mee naar mijn mening. Ze waren duidelijk langer dan in 2008, maar ik vond het niveau wel iets makkelijker.
Ik had ze eerlijk gezegd langer verwacht (iets in de grootteorde van een artikel uit het Tijdschrift voor Geneeskunde).
Ik hoop dat ik deze keer geslaagd ben, anders probeer ik het voor de laatste keer in augustus.
Heb je vorig jaar ook tweemaal deelgenomen?
kllk schreef:Ik dacht ook aan bio-ingenieur, maar ik heb besloten om voor farmacie te gaan als ik niet zou slagen.

Hoewel ik niet zeker weet wat ik van de chemie mag verwachten in die richting.
Veel. Wat de eerste twee jaar betreft, staat chemie in voor het grootste aantal studiepunten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 136

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Beetje laat, maar ik had ook meegedaan.

Ben overigens geslaagd met 24.79/40 waarvan 13 punten op KIW en dus 11.79 op het IVV, al verbaasde me het enorm omdat het de eerste keer was dat ik echt deelnam en dus direct geslaagd ;)

Voormiddag viel goed mee, alleen BIO was inderdaad moeilijk. De namiddag viel ook goed mee, de IQ-test vond ik zelfs makkelijk (al stond er 1 fout in) maar wat me echt verbaasde is mijn arts-patiënt, 25 vragen ingevuld waarvan 23 goed :P

Ik was alleen gebuisd op de leesteksten, wat raar is want lezen is meestal 1 van men sterke punten.

Hoe is het bij jullie afgelopen ?

Berichten: 189

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Op de site kan je het persbericht downloaden. Ik schrok wel even toen ik die 35% zag. ;)

Alleszins proficiat aan alle geslaagden en veel succes met de opleiding! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Ik heb de topics rond het toelatingsexamen tussen neus en lippen door gevolgd en mijn broek zakte werkelijk waar af van ongeloof. Misschien dat de opleiding in Belgie zwaar theoretisch is en dat de vragen de lading van de stof dekt, maar ik moest tijdens mijn opleiding in Nederland het afgelopen 6 jaar tijd niet één vraag -of ook maar iets met dezelfde strekking- oplossen. Maar goed, zo'n test gaat natuurlijk niet om te schiften tussen eventuele goede dokters en slechte dokters, maar om de mensen toe te laten die het hardst geleerd hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

De opleiding is hier (zeker in het begin) een stuk theoretischer dan in Nederland, maar het toelatingsexamen dient vooral om een beperkte instroom in die opleiding te hebben; dat je daardoor gemiddeld de eerder hard studerende studenten doorlaat, heeft zo z'n positieve invloed op de (indrukwekkende) slaagcijfers in het eerste jaar...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

dat je daardoor gemiddeld de eerder hard studerende studenten doorlaat, heeft zo z'n positieve invloed op de (indrukwekkende) slaagcijfers in het eerste jaar...


Precies.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Proficiat aan alle geslaagden! Ikzelf ben ook geslaagd met als besten wiskunde en chemie (alles juist) en als minste de gesprekken arts-patiënt, 18 juist 8 fout en 4 opengelaten (3,07/6).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Gefeliciteerd! Wat zijn die arts-patienten vragen eigenlijk?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Wat zijn die arts-patienten vragen eigenlijk?
Dat zijn een aantal korte tekstjes die een situatie schetsen waarin een arts of tandarts terecht kan komen tijdens een interactie met z'n patiënten met de vraag hoe de arts het best op deze situatie reageert (vier keuzemogelijkheden). Twee van de vier zijn meestal zo uitgesproken grof of belachelijk dat je ze onmiddellijk kunt wegstrepen, maar het verschil tussen de twee overgebleven mogelijkheden is vaak zo miniem dat een sluitend antwoord eigenlijk onmogelijk is. Dit gedeelte is m.i. dan ook het meest onzinnige deel van de toelatingsproef en zou gerust geschrapt mogen worden. Hoe correct te communiceren met patiënten wordt aangeleerd tijdens de opleiding en ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat minstens de helft van alle huidige artsen zou falen voor dit onderdeel.

Een voorbeeldvraag op de officiële website vind je hier. Dat is één van de gemakkelijke. Als je wilt, kan ik er nog wel een paar geven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Een voorbeeldvraag op de officiële website vind je hier. Dat is één van de gemakkelijke. Als je wilt, kan ik er nog wel een paar geven.


Ik had A gekozen. Als ze voor iets anders komt zegt ze wel: 'nee, ik kom voor iets anders'. Dank, maar geen dank; de andere vragen laat ik voor wat ze zijn. I got the point ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Ik had A gekozen. Als ze voor iets anders komt zegt ze wel: 'nee, ik kom voor iets anders'.
Precies wat ik bedoel. Er valt voor elke mogelijkheid wel iets te zeggen en zelfs jij die medisch geschoold bent, geeft niet het antwoord dat door de examencommissie als het enige juiste wordt aanvaard.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

In feite was het niet zo moeilijk...alleen had ik echt veel te oppervlakkig geleerd...toch nog 21,48/40, net niet geslaagd...10,5 op KIW en 10,9 op IVV, beste vak was bio: 5/5 ;) En toen kwam fysica met 0/5 -_-..

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

In feite was het niet zo moeilijk...alleen had ik echt veel te oppervlakkig geleerd...toch nog 21,48/40, net niet geslaagd...10,5 op KIW en 10,9 op IVV,
Aw, da's zuur. Succes in augustus (aan de vragen die je hier stelt te zien, ben je van plan om een tweede keer deel te nemen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer