[fysica] spanning in touw trapeze

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8.614

[fysica] spanning in touw trapeze

2.In circusact vertrekt een trapist met massa 55 kg vanuit rust aan een horizontaal gehouden touw van 7,5m lang. Wat is de spanning in het touw wanneer de trapist door laagste punt ??

(1650 N)

kan iemand mij daarbij helpen ik kan echt niet aan uit

Afgesplitst uit "Modelopgaven fysica" en verplaatst naar het huiswerkforum.

Trunksyn, het subforum "Toelatingsexamens" is bedoeld voor het plaatsen van modelopgaven, niet voor vragen over specifieke opgaven. Daarvoor kun je terecht in het algemene forum "Huiswerk en Practica". Lees ook even de huiswerkbijsluiter daar door.

Plaats in de toekomst slechts één vraag per topic (ik heb je post opgesplitst in drie topics) en geef alvast zelf aan wat je geprobeerd hebt. Dat helpt ons om je efficiënter te helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

mocht het touw gewoon stilhangen met de artist eraan (verticaal dus) dan zou er een kracht 55kg.9,81m/s² op werken.

Maar in dit geval slingert hij, waardoor er een tweede (centripetale?) kracht op inwerkt:

F=mv²/r

Berichten: 2.746

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Klintersaas schreef:Wat is de spanning in het touw wanneer de trapist door laagste punt ??

(1650 N)
Spanning is een druk en meet je in Pascal.

een kemel van de vraagsteller als dit ooit op een examen gevraagd is.

(de spanning kan je hier niet bepalen, want je weet de doorsnede van het touw niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Spanning is een druk en meet je in Pascal.
Niet mee eens. Spanning kan ook een elektrische potentiaal zijn of een spankracht. In deze context is het een kracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Spanning is een druk en meet je in Pascal.
Och, bedoeld wordt in ieder geval spankracht. Gewoon in Newton. PiliF gaat de goede kant op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Spanning kan ook een elektrische potentiaal zijn of een spankracht. In deze context is het een kracht.
De context kan geen onderscheid geven tussen de kracht en de druk, het gaat over hetzelfde onderwerp en het is maar op een een oppervlakte na verschillend. Je weet wel dat het hier niet over potentialen gaat. Als hier (als overbodige informatie) de doorsnede van het touw zou gegeven zijn. Is het antwoord dan nog steeds (1650 N)?

Ik heb ondertussen al in heel wat cursussen (mechanische) 'spanning' tegengekomen, en in 100% van de gevallen ging het over een druk. Het gebruiken van spanning voor een kracht is op zn minst een slordigheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

En nou wachten we eerst de topicstarter af, voordat die (verder) in de war raakt. Bedoeld wordt een spankracht, en PiliF geeft de goede weg aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Jah dus er werkt er een Fcentripetale kracht.

Som van inwerkende krachten = som van de resulterende krachten

Fspan + F z = Fcentripetaal

Fs = m x a - fz

= 550 x a - mg

Maar hoe bepaal ik die a dan ?

v = wortel 2gh met energie omzetting ??

Want idd nu kan ik niet meer goed volgen of ik goed ben of niet ?

Berichten: 169

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Is a in dit geval niet gelijk aan g?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Fspan + F z = Fcentripetaal
Neen, de spankracht Fs in het touw moet twee krachten compenseren: de zwaartekracht Fz op de acrobaat, en de centripetaalkracht Fc nodig om de acrobaat in een cirkelbaan te houden.

dus Fs = Fz + Fc (en niet Fc = Fs + Fz)

Die zwaartekracht kun je wel uitrekenen. En zoals PiliF al opmerkte, de centripetaalkracht bereken je met mv²/r.

Hierin is v de schijnbaar lastigste, maar niet als je met de wet van behoud van energie werkt, want als je een nette schets maakt zie je prima hoe zwaarte-energie m·g·h wordt omgezet in ½·m·v².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Jan van de Velde schreef:Neen, de spankracht Fs in het touw moet twee krachten compenseren: de zwaartekracht Fz op de acrobaat, en de centripetaalkracht Fc nodig om de acrobaat in een cirkelbaan te houden.

dus Fs = Fz + Fc (en niet Fc = Fs + Fz)

Die zwaartekracht kun je wel uitrekenen. En zoals PiliF al opmerkte, de centripetaalkracht bereken je met mv²/r.

Hierin is v de schijnbaar lastigste, maar niet als je met de wet van behoud van energie werkt, want als je een nette schets maakt zie je prima hoe zwaarte-energie m·g·h wordt omgezet in ½·m·v².
hey ik kom het uit , maar een ding begrijp ik niet de resulterend ekracht is hier de Fspankracht ??

Ik heb zo een tabel geleerd waarbij dat niet mocht; alleen gelijkstellen aan o bij evenwicht, ofwel aan mx a bij geen enevewicht , ofwel aan F centripetaal.

Ik heb ook aangeleerd onteleden in assen: dus volgens x as heb je + fcentrip , volgens y as heb je fs - fz

Maar dan moet je ze beide optellen om aan een vergelijking te komen ?

op welk formule of regel baseert u zich ??

Thnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

op welk formule of regel baseert u zich ??
Gewoon op twee dingen die in evenwicht moeten zijn: De spankracht meot de centripetaalkrqacht leveren èn de zwaartekracht compenseren. In absolute zin geldt dus Fs = Fc +Fz.

Wat je met je geleerde tabel bedoelt is me volslagen onduidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Ik begrijp het op 1 dingetje na.

Hoe kom je aan de snelheid in de formule?

Fs=Fc+Fz

Fs=(m.v^2)/r+m.g.h

Berichten: 10

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

Jan van de Velde schreef:Gewoon op twee dingen die in evenwicht moeten zijn: De spankracht meot de centripetaalkrqacht leveren èn de zwaartekracht compenseren. In absolute zin geldt dus Fs = Fc +Fz.

Wat je met je geleerde tabel bedoelt is me volslagen onduidelijk :P .
hmmm ok thnxx ik denk dat ik begrijp

v komt van = wotrele 2gh ;)

zie reactie jan boven de 2de denk ik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spanning in touw trapeze

kllk schreef:Ik begrijp het op 1 dingetje na.

Hoe kom je aan de snelheid in de formule?
met de wet van behoud van energie:
.......als je een nette schets maakt zie je prima hoe zwaarte-energie m·g·h wordt omgezet in ½·m·v².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer