Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Moderator: Rhiannon

Berichten: 34

Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Praten over problemen

http://www.psycholoog.net/forum/index.php?

Moderatie door herkende psychologen (of capabele mensen). De forumgemeenschap biedt heel wat steun aan voor diegenen die het nodig hebben.

http://www.psycholoog.net/ Zelf biedt ook heel wat interessants aan! (dan vooral onder algemeen)

http://www.kenniscentrumpsychologie.nl/ "

De rest ken ik nu niet direct uit het hoofd :D

Toegevoegd aan lijst (ook onder handige links P&S algemeen). Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

www.mee.nl

Toegevoegd aan lijst. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

nathanvdb schreef:www.mee.nl

Toegevoegd aan lijst. Bedankt!
MEE is voor minder intellectueel begaafden en richt zich niet op psychologische hulpverlening maar met name op sociaal maatschappelijke hulpverlening. Dit ter nuancering.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Bedankt Windsurfer!

Berichten: 320

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

http://oyc.yale.edu/psychology/introduction-to-psychology/

Inhoud en sleutelwoorden:Open Yale Course - Introduction to Psychology

Taal: EN

Niveau voorkennis: geen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

**discovering psychology**

Inhoud en sleutelwoorden: filmpjes ivm. psychologie:

- 26 afleveringen van elk zo'n 25', presentatie door Zimbardo (= de psycholoog v/h bekende Stanford prison experiment) over allerhande algemene thema's (vanuit de sociale psy, ontwikkelingspsy, mentale stoornissen,...)

- op diezelfde website: 'The mind, teaching modules' (36 filmpjes over allerlei cognitieve of gedragsfactoren)

- ook nog: 'the world of abnormal psychology' (13 filmpjes met patiënten met diverse psychiatrische stoornissen)

- of 'the brain, teaching modules' (32 filmpjes over neuropsychologie, biologische psychiatrie, functieleer,...)

je moet je mogelijks wel (gratis) registreren om de filmpjes te kunnen bekijken, maar het is meer dan de moeite waard!

Taal: EN

Niveau voorkennis: geen voor de meeste filmpjes; weinig voor enkele filmpjes rond neuropsychologie
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Bedankt allebei! De sites zijn geplaatst onder het kopje "INTRODUCTIE IN DE PSCYHOLOGIE" van de handige links.

Verborgen inhoud
[FOSS-zeurpiet] Grmbl... Windows Media Player-formaat. Als je dan toch gratis lesmateriaal op het internet zet, doe het dan in een open formaat. Grmbl grmbl[/FOSS-zeurpiet]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

neuroscience for kids

Inhoud en sleutelwoorden: Een leuke en informatieve site over ons zenuwstelsel. Inclusief de hersenanatomie, de bouw van het neuron, de hogere functies, het perifeer zenuwstelsel, de zintuigen, onderzoeksmethoden, het effect van medicatie, diverse stoornissen (dyslexie, autisme, schizofrenie,...) en verder nog een aantal uitgewerkte topics zoals de hersenen tijdens de slaap, split brain experimenten, ...

sleutelwoorden: zenuwstelsel, hersenen, zintuigen

Taal: vooral in het Engels (een klein stukje ervan is vertaald in het Nederlands)

Niveau voorkennis: geen: de site is in principe bedoeld voor kinderen, maar de info is zeker ook aantrekkelijk opgesteld voor jongeren of volwassenen.

Verborgen inhoud
weeral die site van Neuroskeptic :eusa_whistle:
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Ik zal 'm toevoegen, bedankt! Wellicht is hij ook wel interessant voor de handige links in geneeskunde.

Ik ga neuroskeptic en neurocritic trouwens ook aan de handige links toevoegen.

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

De mens en maatschappijvisie van Carl Gustaf Yung.
Taal: EN ...

Sleutelwoorden:Psychologie, post modern, analytische, mens- en maatschappijvisie
Voor een goed begrip van het ontstaan en de duiding van de (hedendaagse) psychologische scholen en stromingen zoals het behaviorisme, de cognitieve, de analytische, kritische psychologie, is de mens- en maatschappijvisie die eraan ten grondslag ligt van groot belang. Zonder deze visie is een verantwoord gebruik van psychologisch onderzoek en behandeling naar mijn smaak niet mogelijk.

Er is een verklaring van Carl Gustav Yung bekend waarin hij onomwonden weergeeft wat "de grote issue" van de psychologie en in bredere zin de mens wetenschappen is, citaat:".......................

"We need more understanding of human nature, because the only real danger that exists is man himself . . . We know nothing of man, far too little. His psyche should be studied because we are the origin of all coming evil."

—BBC interview, 1959"


Freud, een andere grondlegger van de psychologie, heeft zich in dezelfde bewoordingen geuit en was nog meer uitgesproken pessimistisch. Dat is niet minder van belang voor een goed begrip van de "urgentie" in de oproep C.G. Yung.
<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Ik zal 'm toevoegen, maar is de quote van jou, of komt het ergens anders vandaan?

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Ik zal 'm toevoegen, maar is de quote van jou, of komt het ergens anders vandaan?
Dag Ypsilon,

Han, ha, als ik dat toch zelf had kunnen bedenken.... :eusa_whistle:

Dat citaat is van Carl Gustaf Yung, dat is wat hij in dat embeded filmpje zegt. Niet om vrolijk van te worden, maar het wordt wel eens vergeten dat het de basis is van de hedendaagse psychologie. De psychologie is "hameren op hetzelfde aanbeeld" (ook een quote van hem).

Hij staat aan de wieg van alle moderne stromingen die tegenwoordig ook "macht" zien als een basisbehoefte. Dat hoor je ook bijna nergens meer. Hoe briljant en hoog begaafd kan je zijn...., hij is er zo een.

Groet,

Nick

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Oh sorry, nou begrijp ik wat je bedoelt, ik gebruik het quote statement verkeerd.

Dit is het citaat van Jung:

"We need more understanding of human nature, because the only real danger that exists is man himself . . . We know nothing of man, far too little. His psyche should be studied because we are the origin of all coming evil."

—BBC interview, 1959"


Het commentaar is van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Duidelijk :eusa_whistle: Hij staat erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Aanbevolen bronnen en links hulpverlening

Ik weet niet goed of dit een geschikte bron is, maar ik zet hem hier toch even. Bovendien hoort die ook een beetje thuis in het wiskunde forum. Ik laat het aan jullie over of die hier wel of niet een plaats verdient en zo ja, waar die dan best staat... :eusa_whistle:

http://documentaryheaven.com/a-brilliant-m...0%93-john-nash/

Inhoud en sleutelwoorden: Documentaire (+/- 50 min.) over John Nash.: de échte man achter de film 'The beautiful mind' en ex-nobelprijswinnaar voor economie, voor z'n game-theory en 'the (Nash) equilibrium'.

Hij leed echter ook aan paranoïde Schizofrenie. Tot hij, tot de verrassing van velen, geleidelijk aan herstelde na zo'n 30 jaar met de ziekte geleefd te hebben. De documentaire geeft een mooi beeld van hoe iemand met die ziekte z'n wereld ervaart, als die psychotisch is. Ze geeft ook een beeld over de psychiatrie van de jaren 1950 - 1960 (en die geschiedenis is niet zo mooi). En ze geeft natuurlijk ook weer hoe hij leefde. Er zitten trouwens ook fragmenten in waarin John Nash, als bejaarde man ondertussen, spreekt over z'n leven.

Taal: EN

Niveau voorkennis: geen

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer