[scheikunde] Geur- en kleurstoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Geur- en kleurstoffen

Beste Mensen,

Ik ben een middelbare scholier, druk bezig met mijn PWS, maar ben tegen een probleem aangelopen.

Ik hoopte dat jullie mij hiermee zouden kunnen helpen.

Ik doe mijn profielwerkstuk over geur- en kleurstoffen in voedsel

Nu willen wij natuurlijk ook een praktisch deel hierbij uitvoeren, maar wij weten eigenlijk niet zo goed wat.

We zaten zelf bij geurstoffen te denken aan het zelf maken van geurende esthers,

Of het verkrijgen van natuurlijke esters d.m.v. stoomdestilatie

Alleen weten we in beide gevallen niet zo goed hoe we het moeten aanpakken.

Hebben jullie misschien tips, suggesties of andere voorstellen voor proeven voor ons?

Dit zouden wij heel erg op prijs stellen!

Alvast bedankt!

Groetjes Emmy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Geur- en kleurstoffen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geur- en kleurstoffen

Wel ik denk wel dat ik iets weet,

ik herinner mij uit het middelbaar dat wij ook allerlei proefjes hebben gedaan om geurende esters te maken. We maakten bijvoorbeeld appelgeur, dropgeur, banaan,...

Ik kan je nu vandaag wel nog niet verder helpen, want wat de precieze bereiding was weet ik niet meer uit mijn hoofd. En ik moet nog even studeren voor mijn laatste examen dat morgen valt.

Daarna (morgen of ten laatste dit weekend) zal ik eens mijn cursus chemie van onder het stof halen en het eens opzoeken.

Ik laat zeker nog iets weten, gewoon nog een paar daagjes geduld aub :eusa_whistle:

Groeten
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geur- en kleurstoffen

Beste Emmy,

ik heb wat opzoekingswerk gedaan dit is het resultaat:



Wat ruikt hier zo lekker?

1. Materiaal:
• Een warmwaterbad (een grote glazen beker met kokend water volstaat ook)

• Kleine bekerglazen

• Proefbuizen

• Watten

• Beralpipetjes (dit zijn kleine plastic pipetjes, niet precies, heeft ook andere benamingen)

• Houten knijper voor het vastnemen van de proefbuizen.

• Kooksteentjes

• Veiligheidsbril
2. Hoe esters bereiden?
Antw: Je voegt een carbonzuur bij een alcohol

reactie vergelijking: ik had bijlagen met afbeeldingen maar je kan maar 50kb toevoegen aan een bericht (wat zo goed als niks is)

Het principe is als volgt: R-CH2-OH + R-COOH R-CH2-O-(C-O)-R + H2O
Proefjes:
Carbonzuur (2ml): Alcohol (2ml): Geur:
Azijnzuur (ethaanzuur) 1-pentanol (amylalcohol) Peren
Azijnzuur (ethaanzuur) 1-octanol Sinaasappel
Azijnzuur (ethaanzuur) 1-propanol Lijm of peren
Azijnzuur (ethaanzuur) 1-butanol Peren
Azijnzuur (ethaanzuur) 3-methyl-2-butanol (isoamylalcohol) Banaan
Pentaanzuur 1-pentanol (amylalcohol) Appel
Mierenzuur (methaanzuur) Ethanol Rum
Propaanzuur Ethanol Lijm of appel
Benzoëzuur (1 spatelpunt) Ethanol Pepermunt
Salicylzuur * Methanol * Een beetje zoals reflexspray*
Werkwijze:
• In een proefbuis brengt men 2 ml van het organisch zuur en 2 ml alcohol (zie tabel) en hierbij voegt men zeer voorzichtig 5 druppels geconc. H2SO4.

• Voeg een kooksteentje toe.

• De proefbuis wordt met een prop watten gesloten en in een warmwaterbad geplaatst.

• Na ongeveer 5 minuten haalt men de proefbuis uit het kokend hete water en giet het reactiemengsel in een klein bekerglas met ca. 15ml koud water + 1 schepje NaCl

• * na warmwaterbad uitgieten op koud horlogeglas.
Opmerkingen:

1) R en S codes kan je indien nodig zelf nog opzoeken, normaal helpt Google daar uitstekend mee :eusa_whistle:

2) In sommige gevallen is het niet echt 100% duidelijk welke geur er precies gevormd wordt, er is dus discussie mogelijk.

3) Het ene lukt ook al beter dan het andere, dus geef de moed niet op als je eerste proefje mislukt.

4) Al de chemicaliën in de tabel waren bij mij op school aanwezig, ik hoop dat dit bij jou ook het geval is. Toch in de meeste gevallen.

5) Je kan ook altijd als bijkomende opdracht de naamgeving van de gevormde esters opstellen. Ik neem aan dat je het principe wel kent maar moesten er toch problemen zijn wil ik gerust even helpen.

Voila, ik hoop dat het zoiets is dat je nodig hebt.

Succes

Groeten
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Geur- en kleurstoffen

Echt heel erg bedankt!

Dit helpt me al een heel stuk verder!

Groetjes Emmy

Reageer