Gravitatie snelheid?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Gravitatie snelheid?

Met welke snelheid gravitatie verspreid zich?

1. Met de snelheid minder dan Lichtsnelheid

2. Hetzelfde snelheid als Lichtsnelheid

3. Met de snelheid groter dan Lichtsnelheid

Iemand een goede idee hieronder?

PS.

Mijn idee: med de snelheid zeer groter dan Lichtsnelheid

Berichten: 382

Re: Gravitatie snelheid?

xOmGx schreef:Met welke snelheid gravitatie verspreid zich?

1. Met de snelheid minder dan Lichtsnelheid

2. Hetzelfde snelheid als Lichtsnelheid

3. Met de snelheid groter dan Lichtsnelheid

Iemand een goede idee hieronder?

PS.

Mijn idee: med de snelheid zeer groter dan Lichtsnelheid
Nee, dat plant zich voort met de snelheid van licht. Heel lang dacht men dat dit oneindige snelheid was, zoals Newton beweerde in zijn gravitatietheorie. Echter toen de relativiteitstheorie kwam opdagen, trok Einstein de conclusie dat deze kracht de lichstnelheid aanneemt. Waaruit hij die conclusies trekt, doe ik geen uitspraken over, want dat weet ik niet. Misschien iemand anders?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 624

Re: Gravitatie snelheid?

Je kunt de Einsteinvergelijkingen lineariseren en als een golfvergelijking voor de metriek schrijven. Daaruit volgt dat de golfsnelheid de lichtsnelheid is.

Berichten: 2

Re: Gravitatie snelheid?

Er is geen bewijs dat gravitatie een golflengte heeft

Als kijken naar de zwarte gat (black hole):

1. Er komt niets uit de zwarte gaat (geet licht / massa)

2. Er komt wel gravitatie uit

Einstein heeft geen antwoord gegeven op de vraag m.b.t. gravitatie snelheid.

Berichten: 382

Re: Gravitatie snelheid?

1. Er komt niets uit de zwarte gaat (geet licht / massa)

2. Er komt wel gravitatie uit
Eerst komt er niks uit en dan opeens wel wat? Oeps! :eusa_whistle:
Er komt niets uit de zwarte gat (geen licht / massa)
Wat dacht je van de befaamde 'hawking-straling'?
Er komt wel gravitatie uit
Je beschrijft het nu een beetje alsof een zwart gat een bepaalde kracht (in de vorm van deeltjes of energie) uitspuwt. Nee, de aantrekkingskracht tussen de voorwerpen in de buurt van een zwart gat en het zwarte gat, is een gevolg van de imense kromming in de ruimtetijd die de massa van het zwarte gat teweeg brengt.
Einstein heeft geen antwoord gegeven op de vraag m.b.t. gravitatie snelheid.
Even gezocht op wikipedia beste vriend:
Newton dacht dat de zwaartekracht direct, zonder vertraging van invloed is. Uit Einsteins algemene relativiteitstheorie volgt daarentegen dat zwaartekrachtvelden zich voortplanten met de lichtsnelheid.

Dat de theorie van Einstein overeenkomt met de werkelijkheid is al vaak gebleken, maar op 7 januari 2003 is de snelheid van het zwaartekrachtveld voor het eerst (indirect) gemeten door Ed Fomalont en Sergei Kopeikin. Met behulp van de bewegingen van de planeet Jupiter hebben zij deze metingen verricht. Op 8 september 2002 stond Jupiter namelijk vanaf de aarde gezien zeer dicht bij een quasar, die heldere radiogolven uitzendt. Fomalont en Kopeikin combineerden metingen van een aantal radiotelescopen verspreid over de aarde. Hiermee konden ze de schijnbare verplaatsing van de quasar als gevolg van het zwaartekrachtveld van Jupiter bepalen. Uit deze gegevens konden zij berekenen dat het zwaartekrachtveld 1.06 ±0.21 keer zo snel beweegt als het licht; hieruit kan dus geen verschil tussen de twee snelheden worden gezien. De resultaten zijn controversieel; er zijn andere wetenschappers die zeggen dat de metingen niets met de snelheid van het zwaartekrachtveld te maken hebben.
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravitatie
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 624

Re: Gravitatie snelheid?

xOmGx schreef:Er is geen bewijs dat gravitatie een golflengte heeft

Als kijken naar de zwarte gat (black hole):

1. Er komt niets uit de zwarte gaat (geet licht / massa)

2. Er komt wel gravitatie uit

Einstein heeft geen antwoord gegeven op de vraag m.b.t. gravitatie snelheid.
Jawel, hij heeft uitgerekend dat zijn vergelijkingen gelineariseerd golfvergelijkingen als oplossingen toestaan en dat deze golven met de lichtsnelheid reizen.

Experimenteel is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar dat lijkt me duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gravitatie snelheid?

xOmGx schreef:Er is geen bewijs dat gravitatie een golflengte heeft

Als kijken naar de zwarte gat (black hole):

1. Er komt niets uit de zwarte gaat (geet licht / massa)

2. Er komt wel gravitatie uit

Einstein heeft geen antwoord gegeven op de vraag m.b.t. gravitatie snelheid.
Toch wel, gravitatie heeft namelijk geen invloed op gravitatie, dus gravitatie kan wel degelijk met gewoon de lichtsnelheid uit een zwart gat ontsnappen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 624

Re: Gravitatie snelheid?

Toch wel, gravitatie heeft namelijk geen invloed op gravitatie, dus gravitatie kan wel degelijk met gewoon de lichtsnelheid uit een zwart gat ontsnappen.
"Gravitatie heeft geen invloed op gravitatie"? Hoe bedoel je? Als je zwaartekracht gaat bekijken als uitwisselingen van gravitonen, dan zou ik juist zeggen dat "gravitatie WEL invloed heeft op gravitatie"; gravitonen hebben immers een bepaalde energie en dus zullen gravitonen onderling interacteren. Dit zie je in de Einsteinvergelijkingen terug door het feit dat ze niet lineair zijn. Hetzelfde zie je bij QCD, waarin gluonen onderling interacteren.

Er is dan ook geen superpositieprincipe in de ART, zoals we in klassieke theorieën van zwaartekracht en elektromagnetisme wel hebben. Jammer natuurlijk, want dat maakt het vinden van oplossingen een stuk eenvoudiger.

Een antwoord op deze vraag wordt trouwens gegeven op bijvoorbeeld deze site,

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astr...rs/980601a.html

hoewel ik zocht naar de site van Baez. Kort antwoord: gravitonen zijn virtuele deeltjes.

Reageer